11-10-00:
Light It Up

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Rosario Dawson

Skrevet den 12/5-2003 af Lisa Brygger

Kigger man ned over hendes CV, ser det ganske imponerende ud. 20 spillefilm og de fleste i en væsentlig rolle – og Rosario Dawson er stadig kun 24 år. Det hele startede, da hun passede sig selv en eftermiddag på Manhattans Lower East Side, manuskriptforfatteren Harmony Korine så hende på gaden, hvilket resulterede i en af de centrale roller i den kontroversielle Kids, en film der udover hendes gennembrud også var debut for Korine og kollegaen Chloë Sevigny.

Små dramaer
Rosario Dawson er født og opvokset i New York City, og de fleste af hendes film har også foregået i storbyen. I hendes anden spillefilm, Spike Lees He Got Game, spillede hun Denzel Washingtons søns smukke men knap så loyale kæreste, en af hendes få ’skurkeroller’, for det skulle snart vise sig, at Rosario havde evnen til at fylde sine roller godt ud. Efter en håndfuld biroller i nogle teen-dramer, gik hun med 2001s Josie and the Pussycats fra at være en lille del af en ensemblefilm til at være en af de bærende hovedroller. Den Hollywood-finansierede filmatisering af den gamle tv-serie blev dog ikke det store hit, som mange havde håbet på, og den nu 22-årige Dawson fortsatte med de små indie-dramaer.

Gode venner og Hollywoods vægelsind
Blandt de mange mindre film, hun har lavet, er Sidewalks of New York en af de vigtigere. Det var Edward Burns’ fjerde film som instruktør og forfatter, og selv om filmen ikke blev en stor succes, så var Dawson åbenbart et hit hos Burns, for allerede året efter arbejdede hun sammen med ham igen i Ash Wednesday. I filmbranchen er det altid rart at have venner - så er man sikret arbejde - og senere på året lavede hun 25th Hour, sin anden film med Spike Lee. I mellemtiden blev der plads i kalenderen til to store Hollywood-film, den ene blev et sikkert hit og den anden en kæmpe fuser. I blockbusteren Men in Black 2 vækkede hendes rolle Will Smiths interesse og i Pluto Nash var hendes mandlige medspiller Eddie Murphy, og selv om de to var ganske søde sammen, så hjalp det ikke meget på filmen, der roligt kan betegnes som et af Hollywoods største flops nogensinde.

Fremtiden lysner
Trods hendes glødende seksuelle udstråling pakket ind i et smukt udseende, så er der mange, der stadig ikke har fået øjnene op for Rosario Dawson. Herhjemme har vi en god undskyldning, for mange af hendes film har ikke været vist i biograferne, og kun få af de andre kan findes på video, men det er langsomt ved at ændre sig. Hendes tre næste film, Welcome to The Jungle (der tidligere er gået under titlen Helldorado) med Seann William Scott og Dwayne 'The Rock' Johnson samt Shattered Glass med Hayden Christensen og This Girl’s Life med James Woods er tre større film, som vi burde få til landet.
Rosario Dawson er værd at bruge tid på, også selv om de film, hun medvirker i, ikke altid er af højeste kvalitet. Hun spænder vidt og leverer altid en ægte og nuanceret præstation. Nu glæder vi os bare til at se hende sætte tænderne i en kødfuld hovedrolle og ikke bare agere pynt på rollelisten.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana