TORS. d. 13/7 - kl: 11:00
FRE. d. 14/7 - kl: 16:00
LØR. d. 15/7 - kl: 11:00

Jazz i Husets Biograf

All that Jazz!

Skrevet den 7/7-2000 af Lisa Brygger

I denne weekend starter dette års Copenhagen Jazzfestival. Men hvad har jazz med film at gøre? Husets Biograf er svaret. Den lille hyggelige københavnske biograf har nemlig skaffet noget så enestående, som en lang række gamle filmoptagelser med en uhyggelig stor skare af jazzens største musikere. Husets Biografs egen Børge Nielsen er en mand med spændende kontakter, så han har, som det eneste sted i Europa, fået lov til at vise den amerikanske filmsamler Dennis Nybacks imponerende samling af gamle jazzoptagelser. De mange sjove, spændende og historiske optagelser er flettet sammen til seks forskellige programmer.

En sjælden chance
CinemaZone.dk har haft den ære at få lov til at se tre af disse film, inden de fra i aften bliver vist for et betalende publikum. Filmene vil køre helt frem til og med den 16. juli, men da de er privat-ejet, vil jazzfestivalen være eneste mulighed for at se disse sjældne film. Derfor anbefaler CinemaZone.dk, at hvis du er til gamle filmoptagelse eller almindelig jazzfan, så må du ikke gå glip af denne åbenlyse mulighed for at blande film med jazz - historie med underholdning.

Politisk ukorrekte
De seks forskellige film er alle samlinger af små jazzoptagelser. De fleste af klippene varer fem til ti minutter. Og der er en hel del små tegnefilm med i samlingerne. Disse små animerede passager er naturligvis alle meget humoristiske. Ekstremt fordomsfulde, alle de sorte mænd og kvinder ved Mississippis breder er luddovne og grimme som aber, men når jazzen bliver introduseret, oftes ved ankomsten af en lækker ung sort kvinde, så kommer der liv og glade dage i foretagendet. Musikken svinger, og det er svært at sidde stille i sin biografstol. Tiderne har heldigvis ændret sig, i disse politiske korrekte dage vil den slags animation skabe kontroversielt kaos, men set med nostalgiske øjne, er de små film ganske charmerende, og det super positive jazz-budskab er ikke til at stå for.

En varm anbefaling
Nu må jeg nok være ærlig og indrømme, at jeg ikke er den store jazz-kender, men selv almindelige mennesker vil kende de fleste af navnene, og selv en stokdøv vil få noget ud af disse optagelser. Der er lagt op til et dyk ned i noget af det mest svedende, svingende og svimlende lækre musik, jeg har lagt sanser til. Det er med de varmeste anbefalinger, at CinemaZone.dk opfordrer dig til at opleve disse historiske optagelser. De er guld værd, i langt mere end én forstand!