CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Copyright:
Casper Sejersen
 
Mere info
Lars von Trier

Biografi
Instruktør og manuskriptforfatter.

Lars von Trier blev født i 1956 og blev færdiguddannet på Den Danske Filmskole i 1983.
Han bliver betragtet som primus motor bag den opblomstring af dansk filmproduktion, vi ser i øjeblikket. Desuden har han haft en enorm indflydelse på en ny generation af instruktører både i Danmark og rundt omkring i verden, ikke mindst på grund af hans centrale rolle i Dogme95.

Von Triers filmarbejde spænder fra avantgarde til genfortolkninger af klassiske genrer. Hans tidligste arbejde var stilistisk opfindsomme udforskninger af temaer og symboler, der senere kom til at spille en central rolle i hans spillefilm, og von Trier udviklede et filmisk udtryk, der på samme tid var både stærkt symbolsk og følelsesmæssigt intens.

Lars von Trier slog sit navn fast både i Danmark og internationalt med Europa-trilogien (Forbrydelsens element (1984), Epidemic (1987), Europa (1991)), der illuminerer Europas fremtidige traumer og er karakteriseret af en personlig, eksperimentel måde at lave film på.

I 1991 startede Lars von Trier og produceren på Europa, Peter Aalbæk Jensen, deres eget selskab, Zentropa Entertainments, som i dag er blevet én af de tunge drenge inden for skandinavisk filmproduktion.

Lars von Trier har lavet to tv-produktioner: Medea i 1988 og Riget 1/Riget 2 i 1994/1997, sidstnævnte instruerede han sammen med Morten Arnfred. Det var med Riget, at Lars von Trier skabte en teknisk stil, der gjorde det nemmere at fokusere på historien og skuespillerne.

Fortsættes...

Læs også...
Nyheder:
09-11-05:
Trier vil lave Dreyer-dokumentar
13-05-05:
von Trier tilbage til dogme?
25-04-05:
Bardem, Hayek og Woo med i Cannes-jury
19-04-05:
Tre danske film på Cannes
08-04-05:
Lars von Trier dropper Antichrist
01-04-05:
Lars von Trier skal instruere James Bond
24-03-05:
Flinth og Villum Jensen lukker dogme-serien
15-03-05:
Von Trier klar til Klovn-erier med Hvam og Christensen
02-03-05:
Æsel-slagtning klippet ud af Manderlay
16-02-05:
Lone Scherfig i lag med nazismen og måske Lars von Trier
07-02-05:
Lars von Trier inviterer til Advance Party
20-10-04:
Von Trier kaster sig over Antichrist
07-06-04:
Von Trier dropper Wagner
19-05-04:
Sex uden omsvøb fra Winterbottom
10-03-04:
Manderlay klar til optagelse
08-03-04:
Bodilpriser til Dogville, Lykkevej og Arven
05-03-04:
Stephen Kings Riget på TV3
10-02-04:
Fredspris til von Trier
02-02-04:
Arven toppede hos Robert
21-01-04:
Riget på ABC
19-01-04:
Bodil-nomineringerne 2004
02-12-03:
Ron Howards datter på vej til von Triers Manderlay
03-11-03:
To danske film nomineret til EFA
03-11-03:
Danske film til IDFA
06-10-03:
Diaz og Roberts mulige emner for von Trier
18-09-03:
Nordens største kort- og dok-festival i Malmø
16-09-03:
Fem danske film indstillet til EFA
26-08-03:
Kritikerpris til Christoffer Boe for Reconstruction
13-08-03:
CIFF klar til åbning
04-08-03:
Von Trier og Leth-film til Venedig
30-07-03:
Jørgen Leth laver doku om von Triers Wagner-projekt
23-07-03:
Kidman ude af von Trier-trilogi
21-07-03:
Euroimages-støtte til Vinterbergs Dear Wendy
26-05-03:
von Trier indtager Cinemateket
26-05-03:
Hr. Boe & Co redder æren i Cannes
23-05-03:
Cannes går i hundene
19-05-03:
Dogville og Reconstruction modtaget i Cannes
12-05-03:
Dear Wendy – her er din synopsis
24-04-03:
Dogville til Cannes + teaser på nettet
31-03-03:
Millionstøtte til Vinterbergs Trier-projekt
06-11-02:
Ny von Trier-film på vej - Ålen leger med Kidman igen
10-09-02:
Opfordring fra dogme-brødrene
29-08-02:
Vinterberg instruerer von Trier-manuskript
 
Anmeldelser:
26-09-07:
Direktøren for det hele
13-12-05:
Manderlay
05-05-04:
De fem benspænd
02-12-03:
Breaking the Waves
01-08-03:
Riget
27-06-03:
Dogville Confessions
04-06-03:
Dogville
24-04-01:
Dancer in the Dark
 
Artikler:
01-07-05:
Europa-trilogien på dvd
31-03-05:
Interview: Marcel Zyskind
04-02-05:
Premiereinterview: Thomas Vinterberg
03-12-03:
Boganmeldelse: Lars von Trier Interviews
01-08-03:
Bag om Riget
05-06-03:
Boganmeldelse: Dagbog fra Dogville
14-03-03:
Premiereinterview: Søren Kragh-Jacobsen
27-11-02:
IDFA 2002: Festivalrapport #2
05-11-02:
Von Triers Dogumentary-manifest
17-09-02:
Boganmeldelse: De 25 bedste danske film
25-01-02:
Tómas Gislason: Subjektive penselstrøg, del 1
28-09-01:
100 års dansk film
07-12-00:
Fem år med dansk dogmesucces
 
Premiereinterview: Lars von Trier
 
Spejder på filmens kontinent
 
Skrevet den 4/6-2003 af Jesper Vestergaard
 
 
"Jeg føler mig lidt som en lille spejder, der er blevet sendt ud, når der er ankommet et skib til denne her verdensdel. Og jeg får så at vide, at nu vil vi gerne vide, hvordan der ser ud nede sydpå. Og jeg er vanvittig samvittighedsfuld: Jeg går stik syd hele vejen."
CinemaZone.dk var så heldige at få et interview med Danmarks store instruktør Lars von Trier. En mand, der, til lettelse og forskel fra de sensationshungrende mediers eventyrverden, viste sig at være både helt menneskelig, imødekommende og humoristisk. Han er ikke beskeden, når det kommer til hans egen indsats som filmskaber. Realistisk, synes derimod at være den rette betegnelse for den arbejdsomme instruktør, der gør hvad han kan, for at lave, hvad han vil.

Dogville fra oven - screen shot fra trailer
Hulen i Filmbyen
Da han henter mig i sin lille armygrønne golfvogn og kører mig igennem Filmbyen i Avedøre, er han i godt humør. Talen falder naturligt på omgivelserne og de mange solbeskinnede barakker og bygninger, der bugner med ihærdige filmfolk. Visionen om at skabe et kreativt frirum med masser af små selskaber, og dermed udnytte synergien og også få modspil til Zentropa, er efterhånden ved at være lykkes.
Vi ankommer til 'hulen', der ligger i det bageste hjørne af Filmbyen. Et lille, hyggeligt indrettet hus med kontor, tekøkken og tilhørende toilet, hvor han kan sidde og arbejde i fred og ro, når ikke han arbejder fra hjemmet i Lyngby. En flippermaskine ("Crature from the Black Lagune") præger rummet, sammen med et stort, rodet skrivebord og en kæmpe sofa, der er som skabt til at slappe af i.
Vi sætter os, og interviewet går i gang.

Scenen
Jeg vil gerne starte med at høre om, hvordan du udviklede stilen til Dogville, og hvordan det arbejde forløb i forhold til arbejdet med historien?
"Jeg skrev historien først. Jeg går meget op i, hvordan tingene ser ud, så jeg satte mig ned og prøvede at finde ud af det. Meningen var faktisk, at den først skulle være lavet som en location-film, men det kunne jeg ikke rigtigt finde ud af at få til at passe. Du ved, det der er min teknik, er, at hvis man gør noget, så skal man gøre det fuldt ud. Så tænkte jeg, at man kunne lave den på en scene, på en sound stage. Men hvorfor så ikke lave det helt ud, så man også kunne se, at det var lavet på en scene. Så snart man bygger noget på en scene, så er der altid lidt en pap-fornemmelse. Man kan næsten altid fornemme, når det er lavet, så hvorfor ikke tage fornemmelsen helt ud og afsløre det og lave hele filmen på en scene.
En anden ting er også, at man med skuespillere ofte laver det, der hedder readings, hvor man læser manuskriptet igennem og højt for hinanden. Der sidder man så ved et bord og siger, du bor herovre, og derhenne har vi garagen osv. Det har mange gange været fascinerende at se skuepillerne lave sådan nogle ting. Det bliver sådan lidt naivt. Så det er også lidt den fornemmelse, jeg overfører til filmen."

Lars von Trier og Nicole Kidman i forbindelse med optagelserne til Dogville
Copyright:
Zentropa, foto: Rolf Konow
Stil og historie
Hvordan sker det i processen. Har du historien færdig først, inden stilen kommer på, eller udvikler det sig sammen undervejs. Der er nogle tematiske ting undervejs i filmen, nogle steder, hvor man tænker, at her giver formen rigtig god mening i forhold til historien. Der er blandt andet voldtægtsscenen, hvor man oplever gennemsigtigheden og ser, at alle ved, hvad der foregår. Det kan man jo næsten ikke lave anderledes.
"Nej, men der vil jeg sige, at det nu har været ret væsentligt for mig, at det ikke skulle hænge sammen på den måde med formen. Jeg kan godt se der, hvor vi bruger gennemsigtigheden, som du siger, i voldtægtsscenen, men det var vigtigt for mig, at vi ikke brugte den for meget. Fordi jeg synes, at formen og måden at fortælle denne her historie på, er meget mere interessant, end hvis det bare var en formmæssig ting, der bandt sig til historien."

Inspiration fra computerspil
Han fortsætter: "Ja, man kan jo i virkeligheden også sige, nu vi snakker om noget på nettet, at den måske også er meget inspireret af en masse computerspil, jeg har siddet og spillet. Jeg har spillet Silent Hill" – "Jeg har lige hørt at Silent Hill 3 er kommet," indskyder han hurtigt og begejstret…nå, det har du ikke prøvet?". I Silent Hill var der er en Elm Street, ligesom der er i filmens, så det er nok i virkeligheden derfra."

Mere ambitiøs end som så
"Hvis formen nu havde været fuldstændigt oplagt i forhold til historien," fortsætter han: "så kunne jeg sammenligne den lidt med en reklamefilm. I reklamefilm snakker man om hvilken stil, man skal bruge for at få et produkt eller et message til at gå igennem. Men jeg er meget mere ambitiøs end som så. Det er ikke kun denne her historie, men jeg tror jo på, at de svinkeærinder, jeg måtte foretage mig i forhold til stil og form og lignende, er væsentligere end bare i forhold til historien. Ikke bare i denne film. Hvis det havde passet for godt sammen, så… Men helt klart, det er jo også kommet på efter jeg har skrevet historien."

Kortlæggeren
Men er der så nærmest to ambitioner med filmen, altså både at fortælle en stærk historie og lave en nyskabende stil?
"Det er der måske nok. Jeg kan ikke dele det op den måde. Jeg er nødt til ligesom at være fascineret selv. Det fascinerer mig at udforske det her medie. Jeg føler mig lidt som en lille spejder, der er blevet sendt ud, når der er ankommet et skib til denne her verdensdel. Og jeg får så at vide, at nu vil vi gerne vide, hvordan der ser ud nede sydpå. Og jeg er vanvittig samvittighedsfuld: Jeg går stik syd hele vejen. Det kan de bruge til noget. Alle de andre, der fortæller, at 'nøej, der er et vandfald!', og der er noget andet osv. - det er svært at bruge til noget, når man ligesom skal kortlægge. Jeg føler mig som en lille kortlægger, og derfor er jeg meget stædig og går meget målrettet til værks. Jeg bliver ved og på et eller andet tidspunkt, så forsvinder jeg i bølgerne, så hører de ikke mere på senderen, så er det slut. Så ved de også, at når senderen holder op med at virke, så er det nok fordi, jeg er gået ud i vandet, og så kan man sætte et kryds: dertil går landet i sydlig retning."
Hvad er så det bedste kort, du har tegnet indtil videre?
"De ting, jeg laver i livet her, min karriere om du vil, det er rejsen mod syd. Så det er alt sammen små skridt på vejen"

Kvinder på alteret
Nu er det fjerde, eller i hvert fald tredje, gang i dine film, hvor der er en kvinde, som systematisk skal ofres. Kan du fortælle lidt om fascinationen af kvindelige hovedpersoner.
"Ja, det er jo ikke nogen ny fascination. Det er jo ikke kun min. Jeg ville jo gerne påtage mig skylden for, at det at se kvindelige lidelser er fascinerende, men det har man jo så dyrket igennem tiderne," siger han, med en god portion ironi, og fortsætter:
"Jeg kan ikke svare på det, men jeg vil sige, at jeg har lavet den samme slags film, hvis du kigger tilbage, med både mænd og kvinder, og de har stort set været ligesådan. Det har været nogle humanister, der med det gode vil bekæmpe det onde, og til sidst er de kommet til at repræsentere det onde, om det er mænd eller kvinder. De har alle sammen været ude for den ene ydmygelse efter den anden. Og så kan du så spørge, hvor det kommer fra i mig. Det tør jeg ikke sige."

Antiamerikanisme
Det er jeg nu heller sikker på, at jeg har lyst til at vide, så jeg siger i stedet:
I Cannes var der megen snak om antiamerikanisme. Men den kan umiddelbart være svær at få øje på i filmen.
"Det er da meget svært at se, bestemt. Og hvis du ser de andre film, jeg har lavet, så er der jo ikke nogen forskel på, om de har foregået i USA eller i Europa. Og man kan sige, at jo mere man så stiliserer tingene og laver mærkelige computergame-agtige set ups, jo fjernere bliver det fra at være en politisk kritik. Det er klart, at hvis man laver det mere naturalistisk, så vil det være nemmere at betragte det som en konkret kritik.
Jeg vil da gerne indrømme, at jeg er, Amerika-fjendsk vil jeg ikke sige, men jeg bliver ofte meget provokeret af Amerika, af de ting som jeg hører og ser. Fordi, ja, det er i modstrid med min opfattelse af, hvordan man skal være og behandle hinanden."

"Ich bin ein American"
Du er blevet kritiseret for at kritisere USA på afstand uden at have været der selv. Men egentlig virker det meget rimeligt, fordi de ligesom er kommet til os, kan man sige.
"Ja, jeg synes nok!" siger han kraftfuldt: "Der er jo sindssyg meget nationalisme i øjeblikket, og jeg synes det bliver mere og mere latterligt. Du kan jo ikke være national, når nogen smider forurening i vandet, og så kommer det hen til os fire sekunder efter. Det nytter jo ikke noget. Det hele bliver nødt til at hænge sammen. Og jeg er altså også amerikaner! Det kan godt være, at det er en skrøne, men det er jeg altså lidt. Amerika er også min verden. Det er vores verden, alle sammen. Derfor må vi have lov til at sige, hvad vi mener. Også selvom det ikke tilfældigvis er indenfor de landegrænser, hvor vi bor. Det synes jeg er det rene pjat.
Og endnu mere synes jeg, at man skal have lov til at gå den stærke dreng efter i sømmene. Det har man altid måttet. Han skal bare gås efter i sømmene. Sådan er det bare… synes jeg."

Mere i samme stil
Du har ofte lavet film, som stilistiske modstykker til hinanden. Nu har du så planlagt tre film…
"…som skal ligne hinanden. Ja!"
Men skal de ligne hinanden?
"Ja, det er meningen. De skal være fuldstændig sindssygt kedelige. Nu må jeg ligesom stå ved det."
Bliver det også den samme scenografi?
"Jae, stort set. Det er bare nogle andre steder. Nu skal vi til Sydstaterne i den næste film, og den sidste film foregår så i Washington."
Skal de også være næsten tre timer?'
"De skal være uendeligt lange. Det kan du godt glæde dig til."
Jeg synes nu den var lidt lang, denne her
"Ja, men så skal du ikke glæde dig for tidligt."

"Det skal være langt"
Fra, med slet skjult ironi, at have lydt ligesom sin gamle ven og Zentropa-medejer, Peter Aalbæk Jensen, når han udtaler sig til pressen, fortsætter von Trier:
"Nej, det er vigtigt for mig, at det skal være langt. Alle film, som for mig er de store, store mesterværker, de er for lange. Jeg kan ikke nævne en film, som virkeligt har betydet noget, som ikke er for lang. Så jeg er ked er det, sådan er det altså for mig.
Hvad for nogle film sætter du pris på?"
Nu kom jeg bare lige til at tænke på Barry Lyndon.
"Ja, den var da sindssyg lang"
Den kan jeg simpelthen ikke fordrage. Den er alt for lang
"Ja, men det er jo en smagssag. Jeg synes også den var sindssyg lang første gang jeg så den. Men jeg var solgt. Det kan være at du graver den op igen om nogle år og ser den, og pludselig er der et eller andet. Hvis man arbejder sig ind på den på den måde, så får den en helt speciel betydning i forhold til alle mulige ting, der bare er sådan tjuhej, fedt!"
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (7 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Kristian
27-12-2005 20:05
Jeg er for lidt siden set Riget 1 og 2 og af hvad jeg ved kommer der ikke et Riget 3?
Kan det stadig laves eller er det forsent?

Navnløs
9-9-2004 15:34
Øhhh...hvis du skriver til Lars, skal du nok ikke regne med han læser det her.

Hvad du kan gøre er at gå ind på filmskolen.dk
Der kan du læse dig til hvad du skal gøre.

Bøffen
9-9-2004 15:28
Bøffen er på film/medie! Ikke Filmskolen! Det er vist ganske svært at komme ind, da man skal igennem en masse prøver først! Har du prøvet hjemmesiden?!


Bøffen

Caro
9-9-2004 15:20
Hvordan kom du ind på den danske filmskole i sin tid? Jeg er en 20 årig pige som ønsker at gå den vej, men det er svært at vide hvad man skal lave/have lavet for at komme ind. Håber der er en der kan give mig et råd.
mvh.

Bøffen
9-9-2004 13:30
Det vidste Bøffen dog ikke! En kridtstregsfilm til?! Bøffen er helt vild med Dogville, men den skid er slået! Endnu en film lavet på samme måde er vel blot en gentagelse?! Bøffen kunne godt tænke sig at se Trier hoppe ud i noget helt nyt! Manden en et geni af en bøf mayonaise!


Bøffen

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Dogville:
 
Dogville
Dogville Confessions
Boganmeldelse: Dagbog fra Dogville
von Trier indtager Cinemateket
Dogville og Reconstruction modtaget i Cannes
Dancer in the Dark
Dear Wendy – her er din synopsis

Quiz
Hvad er navnet og racen på Corey Haims hund i Lost Boys?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google