CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Forfatter: Kirsten Jacobsen
Titel: Dagbog fra Dogville
Udgiver: Gyldendal

Pris: 299,-
Sider: 573
Udkom: maj 2003


Links
Filmens hjemmeside

Læs også...
Nyheder:
07-02-05:
Lars von Trier inviterer til Advance Party
07-06-04:
Von Trier dropper Wagner
06-05-04:
Flere bøger om Trier
10-03-04:
Manderlay klar til optagelse
10-02-04:
Fredspris til von Trier
02-12-03:
Ron Howards datter på vej til von Triers Manderlay
14-11-03:
Nationale spejlinger - ny dansk filmbog
03-11-03:
To danske film nomineret til EFA
06-10-03:
Diaz og Roberts mulige emner for von Trier
04-08-03:
Von Trier og Leth-film til Venedig
30-07-03:
Jørgen Leth laver doku om von Triers Wagner-projekt
23-07-03:
Kidman ude af von Trier-trilogi
21-07-03:
Euroimages-støtte til Vinterbergs Dear Wendy
26-05-03:
von Trier indtager Cinemateket
23-05-03:
Cannes går i hundene
19-05-03:
Dogville og Reconstruction modtaget i Cannes
24-04-03:
Dogville til Cannes + teaser på nettet
21-12-02:
Kidman og Bacall sammen igen
10-09-02:
Katrin Cartlidge død
01-02-02:
Cartlidge ude af von Triers Dogville
17-12-01:
Nye spillere og problemer for von Trier
22-10-01:
Von Trier iscenesætter Wagner
26-07-01:
Zentropa spiller kispus med Kidman
24-07-01:
Kidman kommer ikke med til Dogville
11-07-01:
Europæisk støtte til von Triers Dogville
28-03-01:
Kidman på vej til Triers Dogville
13-02-01:
Von Trier-film luftet
 
Anmeldelser:
13-12-05:
Manderlay
02-12-03:
Breaking the Waves
27-06-03:
Dogville Confessions
04-06-03:
Dogville
24-04-01:
Dancer in the Dark
 
Artikler:
03-12-03:
Boganmeldelse: Lars von Trier Interviews
04-06-03:
Premiereinterview: Lars von Trier
 
Boganmeldelse: Dagbog fra Dogville
 
 
Skrevet den 5/6-2003 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
"Dette er den sande historie om Dogville"


Copyright:
Gyldendal
Sådan begynder journalisten Kirsten Jacobsens bog 'Dagbog fra Dogville' om optagelserne til Lars von Triers eksperimenterende drama Dogville med Nicole Kidman i hovedrollen.

Fra sin faste position på de ikke-eksisterende vægge i det store studie i den svenske by Trollhättan, beretter Kirsten Jacobsen detaljeret og omfattende fra den første dag på scenen til det sidste "that's a wrap". Hun kommer rundt om både det store drama og de små konflikter, tilsyneladende med evnen til at være her og der og alle vegne på én gang. Det er især i de småhistorier, der flettes ind mellem arbejdsdagenes gentagne klang af det forpligtende "Action!" og det lettende "Cut", at bogen får liv og energi. For uanset hvor meget man foregiver ikke at bekymre sig om den ulmende uro udenfor settet, så er det unægtelig langt mere interessant, når sammenstødet mellem højt betalte og forkælede verdensstjerner og lavtlønnede hjælpere fra kollektivsystemet i Avedøre giver genlyd langt ud mellem skovenes birketræer, som oftest formuleret gennem assistenter og talsmænd. Kirsten Jacobsen får rørt ved en lang række konflikter af den type, som må og skal opstå, når over et hundrede mennesker skal dele både arbejdsplads og privatliv i så lang tid - for optagelserne finder sted i vinteren 2002, så isolationen langt ude i de svenske skove er til at tage og føle på – men de bliver aldrig foldet helt ud og får derfor heller ikke chancen for at overtage historien.


Copyright:
Zentropa, Foto: Rolf Konow
Mere konkret arbejdsrelateret er opgørene på scenen. Den britiske skuespiller Paul Bettany er ingens darling, måske lige med Triers øjne som den afgørende undtagelse. Ingen tror på hans evner i den mandlige hovedrolle som Tom, han er nervøs, tydeligt utilpas med formen og konfrontationslysten i forhold til instruktøren. Dét drama får vi lov til at følge, mens det ulmer op og ned, frem til det afgørende øjeblik, hvor Bettany i raseri forlader settet, bliver kaldt tilbage af en nu opildnet von Trier – og udvandrer igen. I det halve døgn, der fulgte, hang produktionen i den tyndest tænkelige tråd, men fornuften sejrede, og kvaliteten af spillet steg.

Men Bettany var ikke den eneste med tendens til krukkeri. Trier, der tidligere har været decideret sky overfor arbejdet med skuespillere, må her navigere sig gennem Lauren Bacalls sylespidse tunge, Philip Baker Halls manglende forståelse, Katrin Cartlidges private problemer (hun blev et stykke inde i optagelserne udskiftet med den amerikanske skuespillerinde Patricia Clarkson), Stellan Skarsgårds joviale natur og ikke mindst Nicole Kidmans forsøg på at omstille sig fra livet som superstjerne til livet som hårdtarbejdende del af et kollektiv. En kamp, som efterhånden efterlader nok letantændeligt krudt i von Triers indre til, at hans faste producer Vibeke Windeløv, straks optagelserne er ovre, må stå model til en lodret skideballe. Vi er med hele vejen, gennem krigen, gennem eftertanken og gennem fortrydelsen.

Ved slavisk at følge optageplanens fasttømrede system opstår der i høj grad elementer at gentagelse undervejs, og når tyngden i Kirsten Jacobsens mammut-værk ryger over i venstre hånd, så tager man sig selv flere gange i at bladre utålmodigt frem. Formen bliver til enerverende gentagelser, og pointerne omkring Triers arbejdsmetode og den umage formning af en helstøbt film er for længst slået fast. Derfor skifter fokus fra metoden til dramaet - og med slutningens højspændte intensitet og dens indvirkning på skuespillerne i vente blandt det ulæste, læser øjnene lystigt videre. På bogens sidste sider får en række af skuespillerne og instruktøren selv lov til at opsummere i små interviewbidder, og her er det påfaldende at bemærke, hvor stor forskel der f.eks. er på Paul Bettany og von Triers oplevelse af projektet.

Det er af afgørende betydning, at man ikke kaster sig over bogen, før filmen er set. Ved at være på settet under alle optagelser og samtidig beskrive alt så detaljeret kommer Kirsten Jacobsen naturligvis til at afsløre alle eventuelle overraskelser i plottet. Så det er i høj grad en opfølgende oplevelse, der ligger og venter til, man kommer ud af biografen. Men her giver store dele af den også god mening som introduktion til en metode, til en tankegang og ikke mindst til som adgangsbillet til et nærmest klaustrofobisk film-set i en tilsneet, svensk skov. Den perfekte skueplads og arnested for store dramaer.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Dogville:
 
Dogville
Premiereinterview: Lars von Trier
Dogville Confessions
von Trier indtager Cinemateket
Dogville og Reconstruction modtaget i Cannes
Dancer in the Dark
Dear Wendy – her er din synopsis

Quiz
Hvad hedder George Clooneys onkel, der i 1950 havde sit livs rolle som Cyrano de Bergerac?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google