25-08-04:
Das Boot
14-01-03:
Unfaithful

The Perfect Storms andre ansigter

Skrevet den 20/7-2000 af Lisa Brygger

Wolfgang Petersens nyeste film, der har premiere i dag, har sexsymbolet George Clooney og Hollywoods nye wonderboy Mark Wahlberg i hovedrollerne. Det ved enhver, der enten har set eller hørt om filmen. Men hvem er de andre skuespillere, der bliver lige så våde i actionfilmen? CinemaZone.dk har valgt at kigge nærmere på tre af de andre ansigter, der pryder skærmen.

Diane Lane
Denne smukke skuespillerinde ligner en æge filmdiva fra 40'erne. Hun indspillede sin første film som 14 årig sammen med ingen ringere end Laurence Olivier. Med det var egentlig først med Francis Ford Coppolas hjælp, at hun fik sit gennembrud. Hun spillede først Cherry i Outsideren (83) og dernæst Patty i Rumblefish (83). I begge roller var hendes udseende og specielt hendes hår af afgørende betydning. Lane blev brugt som en bedre barbiedukke, men i de følgende film Streets of Fire (84), The Cotton Club (84) og The Big Town (87) spillede hun voksne roller, men hendes flotte fremtoning var stadig vigtig. Hun spillede altid vampede, farlige eller sexede kvinder, der aldrig var rigtig dybe eller komplicerede.
De næste mange år lavede hun heller ikke de mest fantastiske film. Det blev mest til tv-film og serier (hun blev Emmy-nomineret for sin rolle i tv-serien Lonesome Dove), og udover Richard Attenboroughs Chaplin (92) var det nogle ligegyldige projekter, hun gav sig i kast med. Til gengæld lavede hun flere film med sin daværende ægtemand Christopher Lambert, så hun har nok været i stand til at holdet arbejdet ud.
I 1995 fik hun et mindre come-back, filmen var den floppende Judge Dredd, men Hollywood fik igen øjnene op for den hårdarbejdende skuespiller. Endnu en Francis Ford Coppola film fulgte med den katastrofale Jack (96), denne gang i moderrollen, som var ganske klædelig, efterfuldt af Murder at 1600 (97) og Gunsky (98). De sidste par år har hun dog virkelig gjort sig bemærket. Først med Sundance Filmfestival-yndlingen A Walk on the Moon (99) og senest i My Dog Skip (2000), der forhåbentlig snart burde komme til Danmark. Også i de to film spiller hun mor, og med efterhånden 35 år og 40 filmtitler bag sig, kan den smukke skuespiller mere end bare at se godt ud.