Terminator-trivia:

Der går en historie om, at Arnold Schwarzenegger først var blevet tilbudt rollen som filmens helt, Kyle Reese, men at han indså, at det ville være et bedre karrierevalg at gå efter rollen som The Terminator.
Historien er dog ikke sand!
Til gengæld var Lance Henriksen, der optræder i filmen som betjenten Vukovich, til casting på rollen som Kyle Reese, ligesom man i et kort øjebliks vanvid havde overvejet O.J. Simpson til helterollen. Heldigvis gik det ikke sådan...

Til Terminator 2 - Judgment Day blev Linda Hamiltons tvilingsøster Leslie Hamilton Gearren brugt i scenen, hvor der er to Sarah Connors og i Sarahs drømmesekvens.

Udover Schwarzenegger er Earl Boen den eneste, der optræder i alle tre Terminator-film. Han spiller psykologen Dr. Silberman.

Til den nye Terminator-film, Terminator 3 - Rise of the Machines var det meningen, at Lance Henriksens figur fra den første film, Detective Vukovich, skulle vende tilbage, denne gang i kørestol. Idéen blev dog droppet igen.

04-08-04:
Schwarzenegger som frimærke
07-07-03:
Rise of the Money Makers
12-05-02:
Claire Danes i Terminator 3
27-03-02:
Ny mand til Terminator 3
22-02-02:
Her er hun….. T-X
07-12-01:
Terminator 3 på vej
21-11-01:
T3 - dyrere end Pearl Harbor?
28-08-01:
T3 uden Furlong
22-05-01:
T3 startet op igen
28-03-01:
Hvem skal instruere T3?
04-12-00:
Arnolds nye kvinde
11-08-00:
Først Ridley Scott, så Edward Furlong
13-07-00:
Terminator 3 uden James Cameron
21-06-00:
Terminator 3 - en realitet?

03-12-03:
Terminator 3 - Rise of the Machines
23-07-03:
Terminator 3 - Rise of the Machines
14-07-03:
Terminator 2 - Judgment Day
17-04-01:
The Terminator

Før Matrix var der: Tze Tørminatår

- bag om trilogien

Skrevet den 21/7-2003 af Nick Price

"I'll be back". En sætning, som udødeliggjorde Arnold Schwarzenegger og sendte instruktøren James Cameron mod stjernerne. Terminator-filmene giver sci-fi-fans og computerfanatikere masser at tænke på, og det er endda før, vi oplevede Wachowski-brødrenes Matrix-epos folde sig ud...

Den første
The Terminator udkom i 1984. Instruktøren James Cameron havde netop lavet Pirahna II: The Spawning, og The Terminator var en stor satsning for ham. Arnold havde netop lavet de to Conan-film, og han var stille og roligt på vej frem, men det var rollen som The Terminator, der skulle etablere ham som en action-helt af episke dimensioner – på trods af, at han i sin gennembrudsfilm altså spillede skurken. Arnold havde i alt seksten linjers tekst (fordelt på sytten sætninger), som han skulle nå at fyre af i løbet af filmens 108 minutter, og det var lige akkurat nok til at skabe den rette mængde banal, robot-agtig ondskab i Terminator-figuren. Kombineret med et fantastisk stenansigt og en metertyk, tysk accent, var castingen af Arnold en storslået beslutning, der skabte både hans og Camerons karrierer.

Superrobotten
Filmens historie tager udgangspunkt i år 2029, hvor maskinerne har overtaget herredømmet fra menneskene. Supercomputeren SkyNet har knust alt undtagen en lille enklave af modstandsfolk, men de er brudt gennem dens forsvar, og krigen er stort set ovre. Menneskeheden har vundet, så SkyNet forsøger med en sidste plan – den sender en superrobot, en såkaldt Terminator (model T-101), afsted i en tidsmaskine. Maskinens mål er at dræbe Sarah Conner, moderen til modstandslederen John Conner, og dermed dræbe John, inden han bliver født. Sejren burde være sikret, men John og modstandsbevægelsen sender selv en mand, Kyle Reese, tilbage. Han skal beskytte Sarah, og derfra går det slag i slag. Reese finder frem til Sarah i sidste øjeblik, og sammen flygter de fra den frygtelige Terminator, der knuser alt under sin vej – mest berømte scene er nok Arnolds totale udradering af en politistation og et obskønt antal politibetjente. Reese og Sarah forelsker sig ikke overraskende i hinanden, og frugten af en enkelt nats lidenskab er, naturligvis, John. Robotten elimineres, men det har sine omkostninger, for Reese overlever ikke. Det betyder dog ikke noget, for cirklen er komplet, og hullerne stort set lappet.

On Air Video
I'll be back
Der skulle gå hele syv år, før Cameron og Schwarzenegger igen slog pjalterne sammen for at udgive endnu en Terminator-film, og denne gang skulle der ikke spares på noget som helst. Terminator 2 - Judgment Day var et fest-orgie af special effects, og utroligt meget afhang af computerfolket hos Lucas’ ILM, da Cameron besluttede sig for at designe en helt ny Terminator. Denne gang skulle Arnolds Terminator være den gode, og en ny, hi-tech-Terminator skulle være den skånselsløse skurk, som aldrig, aldrig, aldrig ville stoppe, før dens mål var dødt og borte.
Bøtten blev for alvor vendt med Terminator 2, og Cameron forsøgte at lave en film, hvor publikum blev tvunget til at tage stilling til en række moralske og etiske spørgsmål. Sarah Conner, heltinden fra den første film, er blevet indlagt på et psykiatrisk hospital efter en række voldelige forbrydelser. Hendes historie om robotter fra fremtiden og verdens ende lyder også helt hen i vejret, og imens hun forgæves forsøger skiftevis at invalidere og bluffe sin psykiater, fører hendes søn, John, en tilværelse som rebel og småforbryder. Han bor hos et velmenende par, som slet ikke er i stand til at sætte grænser eller fungere som forældre for John. Da den frygtelige Terminator pludselig dukker op igen, tror vi alle, at det er slut for den unge John, men det viser sig, at han er sendt tilbage for at beskytte John fra den nye, frygtindgydende Terminator – T-1000. Sarah befries, og publikum føres nu gennem en rejse, der i sidste ende skal afsluttes med den endelige eliminering af begge Terminators.