CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Kristian Levring

mini-biografi:

Født i Danmark i 1957. Opvokset i Frankrig og Schweiz.

Uddannet som filmklipper fra Den Danske Filmskole. Har siden 1988 lavet reklamefilm for blandt andre Carlsberg, Volvo, Peugeot, Microsoft, Coca-Cola og BMW. Har modtaget 23 danske og internationale reklamefilmpriser.


Filmografi:

Udenrigskorrespondenten, 1983 (klipper)

Et skud fra hjertet, 1986 (instruktør)

En verden til forskel, 1989 (producer)

D-Dag, 2000 (instruktør)

The King is Alive, 2000 (manus. og instr.)

The Intended, 2002 (manus. og instr.)

Links
Se nogle af Levrings reklamefilm her p&aring

Læs også...
Nyheder:
29-10-07:
Støtte til ny spillefilm af Kristian Levring
 
Anmeldelser:
05-09-05:
The Intended
05-03-02:
Dommedag nu
03-07-01:
The King is Alive
 
Artikler:
29-11-05:
DVD: Dogme Kollektion 1-4
30-05-01:
Vittorio Storaro – Lysets mester
06-01-01:
Kristian Levring - Ørkenvandring
 
Premiereinterview: Kristian Levring
 
Eventyreren
 
Skrevet den 18/7-2003 af Jesper Vestergaard
 
 
Mens det hjemlige og det nære stadig er i centrum i hovedparten af de danske spillefilm, er der nogle få eventyrlystne instruktører, der ikke er bange for kigge ud, tænke stort og opdyrke nye territorier. Blandt dem er Kristian Levring, der med det Shakespeare-inspirerede dogmedrama The King is Alive (2000) var en tur i Namibias ørken og brugte den som baggrund for "a fantastic striptease act of basic human needs…", og som nu er biografparat med endnu en film fra fjerne himmelstrøg, det engelsksprogede kammerspil The Intended, der foregår på en handelsstation på Borneo i 1924, og på lignende vis lader den på en gang eksotiske og klaustrofobiske location afspejle karakterernes psykologiske sider.
Jeg møder instruktøren på reklamefirmaet Blarke Sonne Levrings kontor i Københavns Nordhavn, et firma som han ellers nu har trukket sig ud af, og som han lavede sin foreløbigt sidste reklamefilm for i 1999, for at vende tilbage til spillefilmen, som også var hans udgangspunkt da han i 1988 blev færdiguddannet som filmklipper fra Den Danske Filmskole.


Copyright:
Fotograf: Paul Chedlow
Location bygget op fra bunden
Levring er stor som en bjørn og blid som et lam, et delikat skrummel af en både dystopisk og romantisk tænker, hvis udseende og løse skjorteærmer, første gang jeg mødte ham i forbindelse med premieren på The King is Alive fik mig til at tænke på Shakespeare, og nu leder mine tanker hen på de store franske malere fra slutningen af 1800-tallet. Der er da også en vis portion impressionisme over billederne af regnskovens vildvoksende trækroner, som indleder The Intended.
"Der er de der kæmpe træer, som gør at der er et meget bløde lys mange steder. Og så er der tre lag; de højeste er 70-80 meter høje, og så er der nogen på 40 og nogen på 20," fortæller instruktøren og forklarer, hvordan filmens handelsstation, den location hvoromkring handlingen udspiller sig, blev bygget op fra bunden i junglen en times kørsel og et kvarter på gåben fra filmholdets opholdssted. Det skete uden brug af elektricitet, blot med hamre og save af lokale tømrer. Et scenisk udgangspunkt, som også var vigtigt både for autenticitetens og for indlevelsen blandt skuespillernes skyld.

Fascination af junglen
Efter The King is Alive fortalte du, hvordan den var lavet på en fascination af ørkenen. Hvad er din fascination af junglen?
"På en eller anden led, så er det en film, der handler om råddenskab, og råddenskab er enormt synligt i junglen. Det var min mening at lave noget, hvor du visuelt kunne fortælle det, der skete i billederne hele tiden. Ved at give det den der fugtige, indeklemte, klaustrofobiske stemning, som historien har, så er junglen enormt velegnet til det.
Og så er junglen jo et fantastisk godt billede på liv og død, fordi alt vokser meget hurtigt, bambus for eksempel gror en tomme om dagen. Og på samme måde forgår det også meget hurtigt, vælter om og rådner. Det er en enorm hurtig cyklus, og der er meget stærke lugte og et meget højt lydniveau altid, og der er enormt meget at se på.
Og så på det private plan, så sidder man jo lige pludselig to en halv måned sådan et sted, så man får en meget, meget stærk følelse af, hvad junglen i virkeligheden er."


Copyright:
Fotograf: Paul Chedlow
Inspiration fra Conrad
Der er flere lighedspunkter mellem filmen og Joseph Conrads »Heart of Darkness«, der også foregår på en handelsstation med elfenben langt fra civilisationen.
"Jeg er meget vild med Conrad og har læst alle hans bøger. Det er ikke en inspiration på historien; Conrad skrev jo ikke historier om seksualitet og kærlighed på den måde, som denne her film er. Det er mere en stemning. Og det er specielt en novelle, han har skrevet, som er oplægget til »Heart of Darkness«, der hedder »An Outpost of Progress«, som handler om to mænd, der sidder på en handelsstation i Afrika. Hele den stemning, der er i den, er filmen inspireret af. Historien er noget helt andet.
Der er også det med den hvide plet på landkortet i »Heart of Darkness«, og i The Inteded er en af hovedpersonerne en landmåler, der skal ud og tegne kort
"Ja, det har jeg altid været meget fascineret af, når jeg har læst drengebøger. De steder findes jo ikke mere, men det med, at der var nogen mennesker, som på et tidspunkt tog derud, hvor der ikke var noget kort, synes jeg var dybt fascinerende. Man kan aldrig få den stemning igen. Forestil dig vikingerne, der rejste ud over Atlanterhavet, og ikke vidste om der var noget på den anden side."
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Kristian Levring:
 
The Intended
The King is Alive
Kristian Levring - Ørkenvandring

Quiz
Hvor gammel var Steven Soderbergh, da han brød igennem med sex, lies, and video?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google