Tilmelding til Odense Film Festival '04

Odense Film Festival 2003

Odense Film Festival 2000

Bunker af korte film

Skrevet den 9/8-2000 af Kristoffer Friis Sørensen

Det ypperste indenfor både nationale- og internationale kortfilm kan i fem dage, fra på mandag, ses ganske gratis i Odense. Spændende danmarkspremierer på plakaten.

Det handler i høj grad om film fra mandag den 14. til lørdag den 19. august i Odense.
Den årligt tilbagevendende kortfilmfestival åbner nemlig for 25. gang optikken i eventyrbyen med et højkoncentreret filmprogram på mere end 100 film fra ind- og udland, som alle ruller mindre end én time og ofte repræsenterer og indfanger stemninger som ikke normalt opleves i almindelige spillefilm. Især det udenlandske program lufter ud i det finurlige, det direkte underlige, det hysteriske og udlægger ofte hverdagslivets puslespil på overraskende måder.

Siden 1975
Da festivalen første gang i 1975 inviterede til kortfilm, skete det på initiativ af journalist Bent Aagaard, Fyens Stiftstidende. Dengang var det udelukkende med film inspireret af byens verdensberømte eventyrforfatter, H.C. Andersen på lærrederne. Nok skrev han mange tryllebindende eventyr, og vist er han kendt over hele kloden, men så mange film blev der ikke lavet over hans liv og historier, hvorfor konceptet til festivalen blev omlakeret i 1983. Nu skulle det handle om fantastiske film, og ledelsen blev overdraget medlemmer af Sammenslutningen af Danske Filminstruktører.
Den første kunstneriske leder, eller direktør, af festivalen var Henning Carlsen, som i 1985 trådte af til fordel for Jørgen Roos, der udvalgte strimler til festivalen i 12 år – i flere år sammen med kollegaen Astrid Henning-Jensen. I 1997 overtog Christian Braad Thomsen

Bag von Triers øjne
Årets kortfilmfestival i Odense er således den 25. i rækken. På forhånd samles interessen især om kortfilmen Von Triers 100 Øjne, som både beskæftiger sig med landets p.t. mest omtalte og roste instruktør, Lars von Trier, og som på forhånd lader os køle lidt af med en mild forsmag på palmesuset Dancer in the Dark, som har danmarkspremiere den 8. september. Det er instruktøren Katja Forbert-Petersens, der har grebet muligheden for at gå bag kameraet på, skulle det senere vise sig, den åbenbart dramatiske indspilning af Dancer og de melodramatiske historier om den islandske sangerinde Björk, der efter sigende skulle have flygtet i bare fødder, i nattens mulm og mørke fra optagelserne. Vist nok efter at have flænset sit kostume med sine bare tænder.