CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
CPH:DOX
Københavns nye internationale dokumentarfilmfestival, der løber af stablen 7. - 16. november 2003. Festivalen byder på 81 film fra 31 lande over 10 dage i 10 københavnske biografer. Festivalen gæstes af mere end 25 internationale filmfolk - fra Afghanistan over USA til Filippinerne - og byder ud over film på en lang række debatarrangementer, kunstudstilling, live-dokumentar, hiphop-fester og meget mere.

CPH:DOX arrangeres af NatFilm Festivalen i samarbejde med Cinemateket og European Documentary Network.

Billetter:
Billetprisen er 60,- kr.

Rabatkort koster 300,- kr. Kortet giver adgang til seks forestillinger til fem forestillingers pris.

Billetter og rabatkortet købes i biograferne. Forsalget er startet.

Biografer:
Cinemateket
Gothersgade 55
1123 København K
Tlf. 3374 3412

Dagmar Teatret
Jernbanegade 2
1608 København V
Tlf. 3314 3222

Empire Bio
Guldbergsgade 29F (indgang i gården)
2200 København N
Tlf. 3536 0036

Grand Teatret
Mikkel Bryggersgade 8
1460 København K
Tlf. 3315 1611

Husets Biograf
Magstræde 14, 2.
1466 København K
Tlf. 3332 4077

MandagsDokumentar
PH Cafeen
Halmtorvet 9A
1700 København V
Tlf. 3386 0400

Nationalmuseet
Ny Vestergade 10
1220 København K
Tlf. 3347 3850

Park Bio
Østerbrogade 79
2100 København Ø
Tlf. 3538 3362

Posthusteatret
Rådhusstræde 1
1466 København K
Tlf. 3311 6611

Vester Vov Vov
Absalonsgade 5
1658 København V
Tlf. 3324 4200

Links
CPH:DOX
Cinemateket
Dagmar Teatret
Empire Bio
Grand Teatret
Husets Biograf
Mandagsdokumentar
Nationalmuseet
Park Bio
Posthusteatret
Vester Vov Vov

Læs også...
Nyheder:
15-10-04:
cph:dox-programmet er på gaden
27-07-04:
Klar til kortfilm i Odense
19-02-04:
Foghs spindoktor i Cinemateket
06-01-04:
Finsk råbekor til Sundance
18-11-03:
Succes for CPH:DOX
03-11-03:
Danske film til IDFA
28-10-03:
Ny dokumentarfilm om stikker-likvideringer
24-10-03:
Glemt Cuba-film vises på MandagsDokumentar
16-10-03:
Kort- og dokumentarfilm-festival i Århus
30-07-03:
Jørgen Leth laver doku om von Triers Wagner-projekt
15-12-02:
Columbine bedste dokumentar nogensinde
27-11-02:
Fransk film vinder Europas dokumentarpris
19-10-02:
Anti-våben-dokumentar vel modtaget
30-08-02:
ARTE-dokumentarfilm i Cinemateket
 
Anmeldelser:
14-12-06:
Bloody Sunday
12-12-06:
American Splendor
03-11-05:
Tintin et moi
22-02-05:
Comandante
29-09-04:
Fugle på rejse
08-06-04:
Rocket Brothers
07-06-04:
Sweet Sixteen
05-05-04:
De fem benspænd
15-03-04:
Guddommelig indgriben
05-03-04:
Nede på Jorden
21-10-03:
The Last Waltz
26-09-03:
Færøerne.dk
23-09-03:
The Kid Stays in the Picture
12-09-03:
Fugle på rejse
30-07-03:
Jackass: The Movie
29-07-03:
Bowling for Columbine
27-06-03:
Dogville Confessions
23-06-03:
Dronningens musikanter
20-05-03:
All or Nothing
20-05-03:
All or Nothing
16-05-03:
Liv for enhver pris
09-05-03:
Tusindfødt - digteren Pia Tafdrup
25-04-03:
Jeg hed Sabina Spielrein
11-04-03:
Hundedage
21-03-03:
Mureren
25-02-03:
24 Hour Party People
21-02-03:
The Navigators
23-01-03:
De besatte
25-12-02:
Heftig og begejstret 2: På sangens vinger
06-09-02:
Angels of Brooklyn
23-08-02:
Stjernekigger
23-08-02:
Onkel Danny - Portræt af en Karma Cowboy
31-05-02:
Super 8 Stories
15-04-02:
The Wild East - portræt af en storbynomade
08-03-02:
Tigrero - en film der aldrig blev lavet
18-02-02:
Flash of a Dream
14-12-01:
The Power of Truth - according to The Dalai Lama
30-11-01:
Den lille og den store
26-11-01:
...Trækfugle
02-11-01:
Heftig og begejstret
05-10-01:
Fuglen og de fattige
24-09-01:
Pigen i havnen
23-04-01:
The Last Days
20-04-01:
Portræt af Gud
27-02-01:
At leve med løver
18-12-00:
Sex: The Annabel Chong Story
13-12-00:
Buena Vista Social Club
10-11-00:
Slottet i Italien
 
Artikler:
11-11-03:
CPH:DOX ’03: Europas tilstand
10-11-03:
CPH:DOX ’03: Vietnam, guruer og white trash
08-11-03:
CPH:DOX ’03: Livet i USA
06-11-03:
CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
17-10-03:
Gay & Lesbian Film Festival 2003: Stadig en nødvendighed
10-10-03:
Cosmic Zoom superhits 2003
06-10-03:
Vinderne kåret på BUSTER 2003
20-08-03:
CIFF 2003: Klar til prisuddeling
06-08-03:
Odense Film Festival 2003
08-04-03:
Natfilm 2003: American Independents 2/2
02-04-03:
Natfilm 2003: American independents 1/2
28-03-03:
Natfilmfestival 2003
27-12-02:
Interview: Ulrich Seidl
30-11-02:
IDFA 2002: Amerikansk dominans i Amsterdam
27-11-02:
IDFA 2002: Festivalrapport #2
25-11-02:
IDFA 2002: Festivalrapport #1
21-11-02:
IDFA 2002: Fokus på dokumentarfilm
05-11-02:
Von Triers Dogumentary-manifest
16-08-02:
Odense FF 2002: Varieret doku-program i Odense
09-11-01:
Sami Saif: At lade virkeligheden tale til publikum
28-11-00:
Børnedokumentarfestival
 
CPH:DOX ’03: Aktuel og nødvendig
 
CPH:DOX indledes i aften med Lars von Triers udfordring til Jørgen Leth, De fem benspænd, og inden festivalen slutter næste weekend med Kasper Torstings Kashmir-portræt, Rocket Brothers vil 81 dokumentarfilm være løbet over lærrederne i 10 københavnske biografer.
 
Skrevet den 7/11-2003 af Jesper Vestergaard
 
 
Det er nok de færreste, der tænker over, at det var en dokumentarfilm, der indledte filmhistorien. Det er ikke desto mindre tilfældet. Da de franske Lumière-brødre i Paris den 28. december 1895 for første gang lod levende billeder løber over et lærred og viste Arbejderne forlader fabrikken, var det en skildring af virkeligheden. Nok var billedet i verdens første film iscenesat af den faste kameravinkel som det tunge kamera fordrede, men det, der foregik på det, var et stykke af virkeligheden, som den udfoldede sig hver dag for arbejderne på fabrik.

Jørgen Leth i De fem benspænd.
Copyright:
Foto: Dan Holmberg
Forandringer og fornyet interesse
Siden 1895 har filmhistorien udfoldet sig, og grænserne mellem virkelighed og fiktion er nu blevet mere flydende end nogensinde. Ligesom spillefilm ofte er inspireret af virkeligheden, benytter dokumentarfilm sig ofte af spillefilmenes greb og tricks, når de skal gøre deres historier levende for publikummet i mørket. Således har senere års dramatiserede dokumentarfilmfortællinger som eksempelvis den danske Family og især den amerikanske Bowling for Columbine været med til at sætte nye standarder og overbevise publikum om, at virkeligheden kan være et ligeså stærkt brændstof for biografoplevelser som fiktionsmanuskripter - med sit politiske engagement og forfriskende formsprog kan sidstnævnte måske endda siges at have været dén enestående dokumentarfilm, der har betydet fornyet interesse for genren blandt biografpublikummer verden over.

CPH:DOX
Når CPH:DOX i dag åbner for en ti dage lang festival med 81 film på programmet, er det med en perlerække af beviser for, at dokumentarfilmgenren lever i bedste velgående. Som flagskibe i programmet står de to konkurrenceserier ’CPH:DOX Award’ og ’Amnesty Award’, hvor der uddeles priser af internationale to juryer.

Fra War Photographer, Christians Freis nærgående portræt af den anerkendte krigsfotograf James Nachtweys arbejde.
Copyright:
CPH:DOX
CPH:DOX-prisen
Om CPH:DOX-prisen konkurrerer 11 film fra festivalens forskellige serier. Konkurrenceserien repræsenterer dermed festivalens samlede program og indikerer den øjeblikkelige tilstand i den internationale dokumentarfilmverden. De spænder lige fra den 190 minutter lange Gambling, Gods and LSD til den 14 minutter lange, håndskudte svenske videoproduktion Temple of Mammon. Blandt filmene i denne serie findes også sidste års vinder af Europan Film Award for bedste dokumentarfilm, den franske At være og at have om børnene på en landsbyskole, Jørgen Leths De fem benspænd, det finske råbekorsportræt Screaming Men og Christian Bauers medrivende og uhyggelige eftersøgning af sin gamle ven og filmkollega, Missing Allen.

Amnesty-prisen
I serien ’Amnesty Award’, hvor ni film er i konkurrence, anskueliggøres det, hvor vigtigt et våben i kampen for menneskerettigheder, dokumentarfilm er blevet. Verden over bliver små digitale videokameraer i stigende grad brugt til at dokumentere overgreb, social uretfærdighed og alternative udlægninger af officielle "sandheder". Nødvendige modbilleder, der er med til at give håb om såvel forståelse som muligheden for at forbedre verden.
Filmene i serien er højaktuelle og sætter på hver deres vis fokus på menneskeret og rykker ved vores faste billede af verden. Der er dybt bevægende case stories som Against My Will om tvangsægteskaber og æresdrab, men også film der mere analytisk går bag om de oprørende konflikter og belyser mediernes og Vestens rolle i menneskerettighedstruende situationer. Særligt filmene Seeing is Believing: Handycams, Human Rights and The News, Bus 174 og The Revolution Will Not Be Televised sætter fokus på tv-mediets rolle i dækningen af en konflikt.
I denne serie vises også War Photographer, Christians Freis nærgående portræt af den anerkendte krigsfotograf James Nachtweys arbejde, hvor man kommer med helt tæt på uhyrlighederne gennem videokameraer monteret direkte på fotografens kamera. Filmen var nomineret til en Oscar for Bedste dokumentarfilm i 2002.

Andre serier
Blandt de øvrige serier på CPH:DOX, som vi zoomer nærmere på i løbet af festivalen, er musikfilmprogrammet ’Sound & Vision’; musikvideoprogrammerne ’Mirrorball’: ’New Visions’, der yderligere udforsker dokumentarfilm med fornyende formssprog; ’Open Zone’, der bl.a. byder på en film om USA’s egen kritiker Noam Chomsky og den seneste film af dokumentarfilmslegenden Werner Herzog; ’The State of Europe’, der byder på ny europæisk dokumentarfilm, herunder en ny film af den ligeså legendariske østrigske instruktør Ulrich Seidl; ’DoxClassics’ og ’Docs in Europe’, der begge byder på nyklassiske dokumentarfilm; ’Stranger than Fiction’ med højst usædvanlige historier såsom den nævnte Missing Allen; ’American Independents’, hvor man bl.a. kan opleve Sundance-hittet American Splendor om tegneren og forfatteren Harvey Pekar, møde den franske dekonstruktivist Jacques Derrida og komme til morgenmad sammen med Gonzo-journalisten Hunter S. Thompson.

Åbning og afslutning
CPH:DOX åbner i aften med gallapremiere på Lars von Trier og Jørgen Leths De fem benspænd. Instruktørerne vil være tilstede, og inden filmen vil Roos-Prisen - Det Danske Filminstituts store dokumentarfilmpris - blive uddelt til Anne Wivel.
Festivalens officielle Afslutningsgalla ligger lørdag den 15. november om aftenen, hvor der er gallapremiere på Kasper Torstings portrætfilm om det danske band Kashmir, Rocket Brothers. I den forbindelse uddeles også både CPH:DOX-prisen og Amnesty-prisen.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet CPH:DOX '03:
 
Finsk råbekor til Sundance
CPH:DOX ’03: MC’ere, battles og rimkastning
Succes for CPH:DOX
Prisuddeling på cph:dox 2003
CPH:DOX ’03: Europas tilstand
CPH:DOX ’03: Vietnam, guruer og white trash
CPH:DOX ’03: Livet i USA
CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
cph:dox program på gaden

Quiz
Hvem blev oprindeligt tilbudt rollen som Clarice Starling i Ondskabens Øjne?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google