CPH:DOX
Københavns nye internationale dokumentarfilmfestival, der løber af stablen 7. - 16. november 2003. Festivalen byder på 81 film fra 31 lande over 10 dage i 10 københavnske biografer. Festivalen gæstes af mere end 25 internationale filmfolk - fra Afghanistan over USA til Filippinerne - og byder ud over film på en lang række debatarrangementer, kunstudstilling, live-dokumentar, hiphop-fester og meget mere.

Aileen, Life and Death of a Serial Killer vises i Husets biograf den 8. november, kl. 19:00 og i Vester Vov Vov den 9. november kl. 19:00.

American Splendor vises i Grand Teatret den 8. november, kl. 16.30 og i Dagmar Teatret den 9. november, kl. 21.30

Billetter:
Billetprisen er 60,- kr.

Rabatkort koster 300,- kr. Kortet giver adgang til seks forestillinger til fem forestillingers pris.

Billetter og rabatkortet købes i biograferne.

CPH:DOX
Dagmar Teatret
Grand Teatret
Husets Biograf
Vester Vov Vov

27-10-04:
Årets bedste europæiske dokumentarfilm nomineret
19-02-04:
Foghs spindoktor i Cinemateket
06-01-04:
Finsk råbekor til Sundance
18-11-03:
Succes for CPH:DOX
25-08-03:
Hollywood-opdatering fra Sizemore til Waters
12-06-03:
John Waters søger sex-trængende
10-06-03:
Ny tegnefilm sikrer store stjerner
15-01-03:
Malkovich som kunstner
15-12-02:
Columbine bedste dokumentar nogensinde
20-11-02:
Ricci som Therons kæreste
15-10-02:
Theron som seriemorder
22-04-02:
Australiens første konkurrerende festival i Sydney
13-02-02:
Oscar-nomineringerne er ude
12-02-02:
13 Oscar-nomineringer til Ringenes Herre!
08-02-02:
WGA-nomineringerne ude
10-01-02:
Independent Spirit Award-nomineringer
03-01-02:
Filmpriser fra online-kritikerne

12-12-06:
American Splendor
03-11-03:
Confidence
14-10-02:
Storytelling
07-10-02:
Duets
19-08-02:
Ghost World
05-02-02:
Planet of the Apes
10-07-01:
Big Momma's House
28-03-01:
If These Walls Could Talk 2
23-01-01:
Man on the Moon
20-09-00:
The Voice of America
07-07-00:
Sabbath in Paradise

11-11-03:
CPH:DOX ’03: Europas tilstand
10-11-03:
CPH:DOX ’03: Vietnam, guruer og white trash
07-11-03:
CPH:DOX ’03: Aktuel og nødvendig
06-11-03:
CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
08-04-03:
Natfilm 2003: American Independents 2/2
02-04-03:
Natfilm 2003: American independents 1/2
30-11-02:
IDFA 2002: Amerikansk dominans i Amsterdam
07-03-02:
American Independents
29-03-01:
Natfilm 2001: American independents

CPH:DOX ’03: Livet i USA

Cph:dox har sammensat dejligt program for alle, der er interesserede i det moderne USA politiske og kulturelle forhold.

Skrevet den 8/11-2003 af Pernille Flensted-Jensen

Allerede på festivalens åbningsdag var der flere valgmuligheder. Husets biograf viste først den meget besøgte Power and Terror: Noam Chomsky in Our Times og senere Last Party 2000, om det kaotiske valg i 2000. Senere igen kunne man se Aileen, Life and Death of a Serial Killer og American Splendor, og der er næppe to dokumentarfilm der er mere forskellige end disse to i deres tilgang til emnet, selvom de begge skildrer et enkelt individs søgen efter et ståsted i livet.

Aileen, Life and Death of a Serial Killer
CPH:DOX
En kvindelig seriemorder
Aileen, Life and Death of a Serial Killer er lavet af briten Nick Broomfield, der står bag en række dokumentarfilm; senest den meget roste Biggie and Tupac (2002), hvori Broomfield giver sit helt eget bud på hvem der egentlig stod bag mordet på de to rappere i 1996 og 1997. I 1992 lavede han imidlertid en film om en af USAs meget få kvindelige seriemordere, Aileen Wuornos, som blev dømt for overlagt mord på syv mænd. Broomfield var ikke så sikker på at Wuornos var en koldblodig morder og viste i sin film, hvordan Wuornos blev svigtet af snart sagt alle, der skulle have taget hendes sag alvorligt; først og fremmest hendes inkompetente advokat Steven Grazer og de politifolk, der solgte hendes historie til Hollywood. Broomfield holdt kontakten med Wuornos og har nu lavet en film om Wuornos’ sidste – og stadigt mere vanvittige – dage.

Et liv spildes
Og pludselig sker der det mærkelige at Aileen ændrer forklaring: Hun erklærer pludselig at hun ér en koldblodig morder, men Broomfield tror hende ikke og sætter sig for at finde ud af hvad der skete. Som en blid og lidt forvirret udgave af Michael Moore opsøger han folk, der kender Aileen og derigennem tegnes et portræt af en skikkelse, der har levet hele sit liv på den sorteste skyggeside, og som har haft en opvækst, der er så grum at det næsten ikke er til at tro. Filmen lever helt op til ens eventuelle fordomme om dokumentarfilm som noget, der har uskarpe billeder, dårlig lyd og elendig belysning. Teknisk set er der altså ikke noget at råbe hurra for, og i begyndelsen er der vel mange klip fra Broomfields første film om Aileen, men ellers er filmen et både fascinerende og skræmmende indblik i livet i de små huse i USA.

American Splendor
CPH:DOX
En særling finder sin niche
American Splendor kommer til Danmark belæsset med priser. At kalde den en dokumentarfilm er lidt af en tilsnigelse, selvom den har dokumentariske afsnit. Filmen skildrer Harvey Pekar, manden bag voksentegneserien ”American Splendor”, hans venskab med den mærkværdige Robert Crumb – der lægger tegninger til en del af Pekars historier – mødet med Joyce Brabner, som han nu er gift med, samt resten af Pekars trøstesløse tilværelse i Cleveland, Ohio. I filmen møder vi Harvey Pekar i utallige inkarnationer: Først og fremmest som han spilles af Paul Giamatti (en fantastisk præstation), som sig selv, som en skuespiller, der spiller ham i en teateropsætning af ”American Splendor”, og som de mange forskellige tegneres udgave af ham. I denne originale blanding af fiktionaliserede afsnit, tegninger og dokumentariske klip skildres en neurotisk person, hvis livssyn er ’gloom and doom’, og som tænker ”Now, there’s a reliable disappointment”, når han ser sig selv i spejlet.

Nørderier
Pekar kan ærlig talt være svær at holde af, og det kunne være gået rigtig skidt, hvis ikke det var lykkedes ham at finde sit egen plads i samfundet, ganske ligesom Robert Crumb, som han portrætteres af Terry Zwigoff i Crumb (1994). Filmen er både interessant for dem, der har dyrket 1970’ernes og 1980’ernes amerikanske undergrundstegneserier, og som en skildring af den kreative proces. Den er også meget morsom. Blandt højdepunkterne er Pekars 400 km lange køretur med supernørden Tony for at se Revenge of the Nerds, mødet med Robert Crumb (i en scene, der bringer stærke mindelser om Seymour i Ghost World), mødet med Joyce (”Let’s skip the whole courtship thing and get married”), samt Pekars mange besøg på David Lettermans show – som får en ende med filmens nok mest pinagtige scene.

Skyggesiden
På den måde byder begge filmene på et fascinerende indblik i livet, som det også kan forme sig i USA, langt væk fra tv-serier, kulørte blade og den amerikanske drøm, kort sagt ’how the other half lives’. Harvey Pekar går det så godt, som det kan, fordi det lykkes ham at finde sit helt eget rum og nogle ligeså mærkelige personer at omgive sig med. Men Aileen Wuornos finder aldrig sin plads. Hun kom dårligt fra start, blev svigtet hele livet og det samfund, der burde have grebet ind, vendte hende ryggen.

I temaet CPH:DOX '03:

Finsk råbekor til Sundance
CPH:DOX ’03: MC’ere, battles og rimkastning