CPH:DOX ’03
Københavns nye internationale dokumentarfilmfestival, der løber af stablen 7. - 16. november 2003. Festivalen byder på 81 film fra 31 lande over 10 dage i 10 københavnske biografer. Festivalen gæstes af mere end 25 internationale filmfolk - fra Afghanistan over USA til Filippinerne - og byder ud over film på en lang række debatarrangementer, kunstudstilling, live-dokumentar, hiphop-fester og meget mere.

The Weather Underground vises i Posthusteatret d.10/11 kl. 21.00 og i Grand d. 11/11 kl. 16.30

Breakfast With Hunter vises i Mandagsdokumentar (Halmtorvet 9A) d. 11/11 kl. 20.00, i Husets Biograf d. 14/11 kl. 19.00, og i Vester Vov Vov d. 15/11 kl. 14.00

William Gibson: No Maps for These Territories vises d. 13/11 i Mandagsdokumentar (Halmtorvet 9A) kl. 20.00

Stevie vises d. 12/11 i Vester Vov Vov kl. 18.00 og i Husets Biograf d. 14/11 kl. 16.30

Terminal Bar vises d. 11/11 i Cinemateket kl. 19.00 (sammen med Remembrance of Things to Come)

Billetter:
Billetprisen er 60,- kr.

Rabatkort koster 300,- kr. Kortet giver adgang til seks forestillinger til fem forestillingers pris.

Billetter og rabatkortet købes i biograferne.

CPH:DOX
Cinemateket
Dagmar Teatret
Empire Bio
Grand Teatret
Husets Biograf
Mandagsdokumentar
Nationalmuseet
Park Bio
Posthusteatret
Vester Vov Vov

06-01-04:
Finsk råbekor til Sundance
18-11-03:
Succes for CPH:DOX
18-09-03:
Depp tilbage til sprut og stoffer
20-06-03:
Mangold laver western-remake
15-12-02:
Columbine bedste dokumentar nogensinde
26-08-02:
Hornby amerikaniseres – igen

11-11-03:
CPH:DOX ’03: Europas tilstand
08-11-03:
CPH:DOX ’03: Livet i USA
07-11-03:
CPH:DOX ’03: Aktuel og nødvendig
06-11-03:
CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
30-11-02:
IDFA 2002: Amerikansk dominans i Amsterdam

CPH:DOX ’03: Vietnam, guruer og white trash

Hunter S. Thompson og William Gibson er på banen. The Weather Underground behandler den militante Vietnam-aktivisme, mens Stevie er en bitter fortælling om svigt.

Skrevet den 10/11-2003 af Pernille Flensted-Jensen

I den amerikanske afdeling byder CPH:DOX på to enestående portrætter af stilskabende skribenter, nemlig den evigt whisky-drikkende Hunter S. Thompson, og en af den nyere science fictions vigtigste skikkelser, William Gibson. Men der er også en del film, der behandler politiske temaer.

The Weather Underground
CPH:DOX
Protestbevægelser
En af dem er The Weather Underground, og den kan næsten ikke anbefales nok. Den er interessant, eksemplarisk, om end traditionel lavet og uhyggeligt aktuel. Den handler om en militant protestgruppe, der opstod i slutningen af 1960’erne blandt nogle studerende, der ville protestere mod især krigen i Vietnam, og som syntes at den ikke-voldelige tilgang var uden virkning. Efter at en bombe ved en fejl gik af i deres hus i New York og tre af medlemmerne blev dræbt, gik resten af gruppen under jorden i 1970 og gennemførte i de følgende år en lang række attentater mod hovedkvarterer, banker o.l. Efter Vietnamkrigen (og mange år under jorden) angav medlemmerne efterhånden sig selv og blev retsforfulgt.

Retfærdig krig?
Filmen benytter sig af avisartikler og originalt film- og fjernsynsmateriale, og som et stort scoop er der interviews med hovedmændene (og –kvinderne) i gruppen som de er i dag. Det er disse interviews, der giver filmen en utrolig dybde, for hvordan ser de tidligere aktivister tilbage på deres aktioner dengang? Filmen giver et komplekst indblik i et samfund, som det er meget forståeligt at mange protesterede imod – den indeholder bl.a. nogle forfærdelige klip fra Vietnamkrigen – men stiller også meget vigtige spørgsmål om anvendelsen af vold og om grænsen mellem retfærdige protester og simpel terrorisme, spørgsmål som jo stadig er yderst aktuelle. Filmen er hård kost – men den kan varmt anbefales.

Breakfast with Hunter
CPH:DOX
”The Duke” på slap line
De der ikke er i humør til protestbevægelser kan vælge mellem hele to portrætter af skribenter med guru-status, nemlig Hunter S. Thompson og William Gibson. Begge har de været pionerer indenfor deres område og begge har de fostret begreber, der er dele af vores tankegods i dag. Hunter S. Thompson er far til den såkaldte ’gonzojournalistik’, et begreb som han selv skabte i 1971 og praktiserer i sine skriverier, hvad enten det er reportager om Hells’ Angels eller dækninger af valgkampe. Gonzojornalistik er en slags hypersubjektiv journalistisk, som i høj grad inddrager journalisten og hans reaktioner. Herhjemme er den blevet praktiseret af bla. Morten Sabroe.

Bog og film
Breakfast With Hunter er lavet af Thompsons ven og nabo, Wayne Ewing, over en periode på et par år i slutningen af 1990’erne. Der bliver ikke stillet spørgsmål til Thompson, nej, han følges på tur rundt til sin forlægger (hvis kontor han angriber med en pulverslukker!), til et arrangement, der fejrer 25-årsdagen for udgivelsen af bogen ”Fear and Loathing in Las Vegas”, og især under optagelserne til filmen med samme titel. Filmen må kaldes ”Hunter S. Thompson for viderekommende”, for som introduktion til Thompson er den ikke meget bevendt. Kun et brev, der læses op af John Cusack, giver indtryk af hans fantastiske skrivestil, men kendere kan more sig over mesteren på slap line.