Første danske rap-album: ”Den Nye Stil” (1988) med MC Einar

Supernatural har i 2003 udgivet en live-cd, ’Lost Freestyle Files’, med bla. de to battles mod Craig G og Juice

CPH:DOX

06-01-04:
Finsk råbekor til Sundance

CPH:DOX ’03: MC’ere, battles og rimkastning

Folkene bag CPH:DOX har fingeren på pulsen. Det viste de ikke mindst fordi de gav et talstærkt publikum en enestående chance for at se de to hiphop-dokumentarfilm, Breath Control: The History of the Human Beat Box og Freestyle: The Art of Rhyme.

Skrevet den 18/11-2003 af Pernille Flensted-Jensen

Breath Control er for øjeblikket kastebold mellem to giganter, nemlig musikbranchen og filmbranchen, der ikke kan blive enige om rettighederne til den. Derfor er den indtil videre kun tilgængelig på festivaler rundt omkring i verden. Filmen sætter fokus på et lidt overset fænomen i hiphop’en, nemlig ’human beatboxing’ – de kunstnere, der helt uden hjælpemidler kan lyde som trommer eller percussion eller ligefrem en scratchende pladespiller. Filmen peger på afrikanske danse, hvor klikkelyde og andre menneskeskabte lyde gør det ud for musik, som en mulig oprindelse, og undersøger via klip fra de tidlige 1980’ere og fremefter genrens historie.

Fra Breath Control: The History of the Human Beat Box (2002), instr. Joey Garfield
CPH:DOX
Virtuoser
Doug E. Fresh og den nu afdøde Darren ’Buff’ Robinson (som filmen er tilegnet) fra The Fat Boys hyldes som de første beatbox’ere, og den forbavsende seriøse Fresh giver eksempler på sin kunnen. Hver beatbox’er prøver at udvikle sin egen stil og har somme tider navn efter den: Scratch (fra The Roots, hvis ’The Seed’ har hærget radiostationer og klubber sommeren over) kan faktisk lyde som plader der scratches, og Click tha Supah Latin har udviklet nogle særlige klikkelyde. Ikke alle er lige velformulerede, når der skal gives tekniske forklaringer (Biz Markie (fra Juice Crew) tager prisen for mindste ordforråd!), men alle er virtuoser, når de først går i gang med at beatbox’e! Selvom fænomenet klart har afsæt i en sort kultur, har det bredt sig, som det også dokumenteres via interviews med et par hvide beatbox’ere og en håbefuld japaner i færd med at finde sit eget udtryk. Beatboxing var en vigtig del af den tidlige hiphop-kultur og har været på vej ud, men det ser ud til at en ny generation er ved at tage over.

Spontane rim
Freestyle: The Art of Rhyme minder rent filmisk en del om Breath Control, fordi den blander gamle klip med interviews med gamle og nye kunstnere. Den udforsker ’freestyling’, dvs. rap, der digtes og fremføres på stedet, enten under organiserede ’battles’ eller helt spontant på parkeringspladser, gader og stræder. Fænomenet blev kendt af et bredere publikum, da 8 Mile kom, men her får vi altså den ægte vare. Også her undersøges genrens rødder, og nogle gamle klip fra gudstjenester med improviseret messen rummer klart ligheder i udtrykket, ligesom der antydes en forbindelse til improviseret jazz, bl.a. via interviews med jazzmusiker og –historiker Eluard Burt. Tidlige rap-pionerer var den radikale digtergruppe The Last Poets, der dannedes i 1968, hvor de begyndte at rappe om politiske emner. Via interviews med Abioudun Oyweole fra The Last Poets perspektiveres rapmusikkens udvikling. De ses desuden i nogle klip fra i omkring 1970. Ind imellem klippes der lidt for hurtigt væk fra de mange interviews og man sidder tilbage med et ønske om at få mere reel information.

Fra Freestyle: The Art of Rhyme (2002), instr. Kevin Fitzgerald
CPH:DOX
“Yo I'ma test ya, J-U-ICE is fresha”
Filmens hovedpersoner er ikke nødvendigvis kendte navne. Det brede publikum vil kende Mos Def og Posdnous (fra De La Soul), der optræder i nogle små interviewbidder, ud over Tupac Shakur og Notorious B.I.G., der ses i et par arkivklip, men filmens konger er hverken Eminem eller Puff Daddy, nej, det er navne som Supernatural og Craig G (fra Juice Crew). Supernatural deltog i to af 1990’ernes berømteste battles, et i 1993 mod Craig G (som han tabte) og et i 1997 mod Juice (som han vandt). Filmen viser klip fra dem og det er tydeligt at Supernatural har et, ja, overnaturligt talent for at digte på stedet (han indrømmer i et af filmens mest interessante klip at han læser ordbøger for at finde nye ord til sine rim). Faktisk har han flere gange fået forbud mod at deltage i battles, fordi arrangørerne mente at det ville være uretfærdigt over for de øvrige deltagere! Men hans digte eksisterer kun i nuet. Så snart han skal arbejde med nedskrevet stof mistes nerven og energien, så derfor er det aldrig lykkedes ham at bringe sine talenter ind i et musikstudie. For feinschmeckere rummer disse engangsnumre en magisk sandhed, som forsvinder, når sangene behandles i et lydstudie. Supernaturals to battles er blandt filmens højdepunkter, der også udgøres af et helt utroligt klip af en 17-årig Notorious B.I.G., der ’disser’ tilfældige forbipasserende, Supernatural, der viser sit musikrum frem (på vers!) og flere navnløse rappere, der udfordrer hinanden, mens skaren slår ring om dem (et ’cypher’).

D.A.I.S.Y. Age
Selvom både beatboxing og freestyling nok har rødder tilbage til afrikanske danse, omvandrende historiefortællere (de såkaldte griots) og hurtigtsnakkende prædikanter, er de begge dele af hiphop-kulturen, som hænger uløseligt sammen med storbyen. Kulturen opstod i South Bronx i 1970’erne som en identitetsskabende faktor blandt unge, især sorte, der måtte benytte sig af de forhåndenværende midler for at skabe ny musik. De forhåndenværende midler var de lyde, de selv kunne lave, samt mikrofoner og pladespillere. Fra at være en subkultur har rapmusikken bredt sig til film, reklamer og selvfølgelig til hitlisterne. Men under de store navne eksisterer der stadig et bredt lag af udøvende, kreative kunstnere, som Breath Control og Freestyle giver et fantastisk billede af. Måske gås der for let hen over den vold, som også er en del af miljøet, men det er befriende at det stereotype billede af ’gangstas’ og gadekampe ikke bekræftes. De eneste kampe, man ser i filmene, er kampe på ord og lyde! Sammen med Doug Prays Scratch (2001) belyser filmene essentielle dele af hiphop-kulturen. Nu mangler vi bare en film om sampling!