Chaplin i andre roller
05-03-04:
Barndommen og storbyens lys

Chaplin i et nyt årtusinde

Skrevet den 21/1-2004 af Peter Jonas Thiesen

I et samarbejde mellem Warner Bros. og det franske MK2 Éditions udkommer i denne tid en hel række dvd-udgaver af de mest betydningsfulde af Charles Chaplins spillefilm.

Der er tale om helt nye digitalt restaurerede udgaver af de gamle film plus en bonus-dvd med ekstramateriale til hver enkelt udgivelse. De første to Guldfeber fra 1925 og Moderne tider fra 1936 kom på gaden i Danmark i løbet november 2003 og i december fulgte så Diktatoren fra 1940 og Rampelys fra 1952. De fire film, der spænder over næsten tredive års filmhistorie, giver et godt indblik i den udvikling, som Chaplin gennemgik fra udgangspunktet som den evige vagabond over parodien på Hitler i Diktatoren, frem til den eftertænksomme klovn i Rampelys, der gør status over livet som artist.

Vagabonden på højdepunktet
Med Guldfeber fra 1925 skabte Chaplin sin hidtil mest ambitiøse film. Der er tale om en fabulerende fortælling, der udspiller sig blandt guldgraverne i attenhundredetallets Alaska. Vagabond-figuren bliver lidt tilfældigt til hovedperson i et drama om det helt store guldfund, samtidig med at han forsøger at gøre indtryk på en smuk danserinde. I filmen finder man flere af Chaplins mest berømmede scener, blandt andet dansen med brødene på gafler og den halsbrækkende scene, hvor vagabondens guldgraverhytte står og vipper på kanten af en afgrund. På bonus-dvd'en er den originale udgave af filmen fra 1925 blevet restaureret og selvom den officielle 1942-version, Chaplin selv efterredigerede og indtalte lydspor på, er mere stramt komponeret er det interessant at få den originale film at se i sin fulde længde.

Vagabonden som socialist?
I Moderne tider fra 1936 er det endnu engang Vagabondfiguren, der er hovedperson. Filmen, der var Chaplins forsvar for den humanistiske dimension i den moderne industrialiserede verden, blev af hans kritikere opfattet som en sympatitilkendegivelse overfor den internationale socialisme. Når man gennemser filmen, er det imidlertid svært at se den som andet end et udtryk for Chaplins dybe forståelse for den menneskelighed, der er til stede på samfundets bund. Filmens tempo er højere end i Guldfeber, og selve kompositionen virker mere stram og sammenhængende. På ekstramaterialet er der en lille reklamefilm fra Ford-koncernen, der muligvis har inspireret Chaplin til de kendte scener på fabrikken med tandhjul og samlebåndsarbejdet. En anden inspiration, der nok har gjort sig gældende, er Fritz Langs Metropolis fra 1926, hvilket de to filmfolk Luc Dardenne og Jean-Pierre Dardenne da også gør opmærksom på i en lille kommentarstrimmel, der følger med på ekstramaterialet.