Berlin '04: Europæisk dominans
10-11-00:
Pernilla August - Et kaos omkring sig

Berlin '04: Bergman på dogme

Den svenske film Om jag vänder mig om er et intenst drama fyldt med uforløste følelser. Den står siger instruktøren, Björn Runge, i gæld til dogmefilmene.

Skrevet den 9/2-2004 af Susanne Munch Nielsen

Til pressekonferencen fortæller Björn Runge, at han ønsker at beskrive en gruppe midaldrende mennesker på den værste dag i deres liv. Mennesker som alle på hver deres måde sidder fast i besættelser i deres liv. Når døgnet er overstået, er de alle enten kommet videre eller gået ned. En typisk reaktion, Runge har fået på filmen, er, at man ikke går ud og drikker en øl bagefter, men skynder sig hjem for at få snakket ud.

Om jag vänder mig om fortæller tre løst forbundne historier. Lægen Rickard (Jakob Englund) og hans kone Agnes (Pernilla August) har solgt deres hus og skal (igen) flytte pga. Rickards arbejde. De inviterer venneparret Sofia (Marie Richardson) og Mats (Leif Andre) på middag. Rickard har en affære med Sofia og hun er blevet gravid med ham. Mureren Anders (Magnus Krepper) får tilbudt et job, hvor han skal mure et ældre ægtepar inde i deres hus. Endelig er der den bitre Anita (Anna Petrén), der giber chancen til at gøre op med sin eksmand.

Det er et følelsesdrama, fortalt med mange nærbilleder, som koncentrerer opmærksomheden om det fremragende skuespil. Björn Runge siger selv, at han jagtede ansigterne. Det er der, følelserne kommer til udtryk. Rummet har kun betydning i begyndelsen, derefter er det skuespillernes ansigter, som taler, og han advokerer for, at indholdet i en film er vigtigere end formen. I alt for mange film, er stilen det vigtigste, og som inspirationskilde nvæner Runge den amerikanske instruktør John Cassavetes. Hele filmen er optaget på 13 dage. Hver scene er skudt i en enkelt optagelse uden afbrydelser. Fotografen bevægede sig rundt mellem skuespillerne og kom på den måde til også at fungere som en slags skuespiller.

Selv om man fornemmer en gæld til Bergman i de intense og destruktive følelser filmen beskriver, vil Björn Runge hellere vedkende sig en gæld til danske dogmefilm. Han siger, at dansk film - gudskelov - har haft en stor indflydelse på svensk film og til et spørgsmål om Om jag vänder mig om ikke adskiller sig fra Bergmans ved, at der bliver råbt og skreget mere i den, siger Runge, at det ofte er folk fra en bestemt social klasse, som laver film. Bergman laver film om sig selv og sin egen slags mennesker.

I temaet Berlinale 2004:

Interview: Frances McDormand
Lille pris til Lille Far i Berlin