Sweet Sweetback's Baad Asssss Song vises på Berlin-festivalen i retrospektiv-serien New Hollywood 1967-76

Musik
I alle blaxploitation film spiller sort musik samtidig en vigtig rolle. Der er en grund til at 'song' indegår i titlen. Musikken skal fungere som en skuespiller i filmen. Der var naturligvis ingen penge til at betale for at få lavet musik. Men heldigvis gik Melvins sekretær i seng med en fra et dengang ukendt band, Earth, Wind & Fire, som gerne ville lave musikken.

Berlinfestivalen

28-07-04:
CIFF klar med konkurrence-program

05-05-05:
Cold & Dark
01-01-04:
Ali
27-02-02:
California Suite
10-04-01:
Love Kills
09-01-01:
Borte med blæsten

23-03-04:
NatFilm'04 Christian Petzold – store emner, små midler
16-02-04:
Interview: Frances McDormand
15-02-04:
Berlin '04: Guldbjørn til tysk/tyrkisk film
10-02-04:
Berlin '04: Vidner i en krig
09-02-04:
Berlin '04: Bergman på dogme
07-02-04:
Berlin '04: Cold Mountain i krydsild
03-02-04:
Berlin '04: Europæisk dominans

Berlin ’04: The Van Peebles og blaxploitation

På Berlin-festivalen vises Melvin Van Peebles' banebrydende Sweet Sweetback's Baad Asssss Song fra 1971, og den alt andet end kedelige historie om 'The making of Sweet Sweetback's Bad Asssss Song' fortæller sønnen Mario om i sin film Baadasssss.

Skrevet den 12/2-2004 af Susanne Munch Nielsen

Sweet Sweetback's Baad Asssss Song er banebrydende, fordi det var den første gennemført afroamerikanske film. Instruktøren, som også spillede hovedrollen, de fleste medvirkende og en stor del af crewet var sorte eller tilhørte andre minoriteter. Dermed skrev den filmhistorie og gav også startskudet til blaxploitation-film - en sammentrækning af 'black' og 'exploitation'. Det var film med og om afroamerikanere, actionfilm som refererede til allerede kendte genrer både i titel og indhold som fx Blackula. Blandt de meste kendte er Shaft. Heltene var velourklædte, sparkede røv og nedlagde damer på stribe.

Fra Melvin van Peebles' Sweet Sweetback's Baad Asssss Song fra 1971.

Berlin-festivalen
"Ufarlige indrømmelser"
Melvin van Peebles, der sammen med sin søn Mario Van Peebles, er på besøg på festivalen i Berlin, mener dog, at de fleste blaxploitation var kommercielle og ufarlige indrømmelser på skrømt overfor en nyt sort publikum i sammenligning med det politiske og revolutionære budskab, som hans film havde.
Blaxploitation-film levede kun en kort, men produktiv periode og døde ud i midten af 70erne. Hvis bølgen har haft en arvtager, er det det, som kaldes New Black Cinema i 90’erne. En af frontfigurerne i den bevægelse er sønnen Mario Van Peebles, der instruerede New Jack City i 1991, efter at have arbejdet som skuespiller i bl.a. Eastwoods Heartbreak Ridge og Jaws: The Revenge.

Opgør med myterner
Sweet Sweetback’s Baad Asssss Song indledes med teksten: "This film is dedicated to all the brothers and sisters who had enough of the man." Historien handler om Sweetback, som tager til håndfast genmæle overfor politiets voldelige og racistiske behandling af sorte. Derfor må han flygte fra politiet, og filmen følger hans, i sidste ende, vellykkede flugt.
Melvin ønskede at tage alle de myter, som holdt afroamerikanerens sind i lænker og gøre op med dem. At Sweetback overhovedet overlever er nyt. Indtil da havde kun en eneste (film)neger overlevet en flugt fra politiet, og han redder en hvid mands liv og vender tilbage til fængsel. Også hundene i filmen har en særlig signifikans. Fordi hunde har været brugt mod sorte til at jage dem, var det vigtigt for Melvin, at Sweetback formår at dræbe de hunde, som politiet bruger til at jage ham med, fortæller han.

Den usynlige mand
Den kan måske være svært at forstå i dag, hvorfor Sweet Sweetback's Baad Asssss Song var så kontroversiel. Men det kan illustreres med at op til 1980’erne var den eneste sorte skuespiller, som havde vundet en Oscar, Hattie McDaniel, der spiller den tykke barnepige i Borte med blæsten. Det var den slags roller afroamerikanere kunne få; som tjenestefolk, komisk naive med rullende øjne. I det omfang de overhovedet fik roller. Mest af alt var de fuldstændig fraværende fra film. De var (som det bliver beskrevet i en berømt roman af Ralph Ellison) den usynlige mand. Det er på den baggrund, man skal forstå Sweet Sweetback’s Baad Asssss Song som banebrydende. Den viste, at der var en anden virkelighed, som USA’s sorte befolkning levede i. På det tidspunkt var det utænkeligt at vise politiet som korrupt og voldeligt. Sweet Sweetback’s Baad Asssss Song viser, at der var en klar dobbeltstandard for, hvordan henholdsvis sorte og hvide blev behandlet af politiet. Noget filmholdet fik at mærke på deres egen krop, da de kom kørende med en masse udstyr og blev arresteret. Fordi sorte plus dyre ting i politiets øjne nødvendigvis var lig med kriminalitet.

Hjælp fra Cosby
Endnu engang hang produktionen i en tynd tråd. På tidspunkt havde Melvin van Peebles ikke flere penge, og halvdelen af filmholdet sad i fængsel. Filmen og Melvin blev reddet af Bill Cosby, der gav ham 50.000 dollars. Cosby var på det tidspunkt den første sorte skuespiller nogensinde, som havde haft en hovedrolle i en tv-serie.
Ellers finansierede Melvin filmen med sine egne penge. Indtil da havde han boet mange år i Frankrig og lavet film der, som havde vakt interesse i USA. Da han vendte hjem viste det sig til alles rædsel, at han var sort. Han fik en kontrakt om at lave tre film for Columbia. Han lavede Sweet Sweetback's Baad Asssss Song i stedet for, med sine egne penge, som egentlig ikke rakte. Efter det aflyste Columbia kontrakten. Til trods for, at Sweet Sweetback's Baad Asssss Song blev den bedst tjenende film i 1971. Hollywood plejer ellers altid at tage penge meget alvorligt, men det her var for farligt.

Porno som afledningsmanøvre
Da filmen var meget low budget, havde Melvin ikke råd til at betale fagforeningsreguleret personale. Fagforeningerne var stærke i Hollywood, og de var selvfølgelig hvide. Melvin ønskede at minoriteter skulle få en chance på hans film for at arbejde og lære håndværket. Så Melvin fandt et smuthul, fagforeningerne var godt nok hvide, men de var også puritanske. Pornofilm kunne optages uden fagforenings indblanding, så han lod som om han optog en pornofilm. Det er grunden til, at Sweetback arbejder i sexindustrien. I den første scene, der blev optaget optræder Sweetback i et liveshow. Som forventet dukkede en fagforeningsrepræsentant op på settet for at kontrolere og blev derved overbevist om, at de var igang med en pornofilm.
Det er en ting at få finansieret en film. Selvom det lykkes, kommer man ingen vegne. Hvis den ikke bliver distribueret. Da det endelig var lykkedes at få lavet filmen, ville kun to biografer i hele USA vise den. Alligevel blev det den bedst tjenende film i 1971 og indtjente 15 mio. dollars.

Baadasssss - bag kameraet
Med alle de historier, der knytter sig til Sweet Sweetback's Baad Asssss Song, er det ikke så sært, at Mario ville lave en film om det. Han medvirkede også i en mindre rolle i filmen. Hans 'bag kameraet'-film Baadasssss er baseret på Melvins bog How to Get the Man’s Foot Outta Your Ass. Da Mario spurgte sin far, om han kunne filmatisere bogen, var farens kommentar: "I love you son, but I don't wanna get fucked on the deal." Filmen er en blanding af interviews og fiktion med masser 70’er stemning.
Ideen til at lave filmen om filmen, fik Mario, mens han arbejdede på Ali, hvor han spiller Malcom X. Under optagelserne var Muhammed Ali tilstede, og han blev ved med at spørge Mario om hans far stadig fik noget på den dumme. Det fik Mario til at indse, at hans far var en slags filminstruktør udgave af Muhammed Ali. Den første black-power-in-your-face-director. Det fortjente en hyldest.