Fire ud af seks stjerner

Censur
7 år

Længde
50 min. - forlænget udgave 68 min.

Trivia
Til scenen hvor Drengen bliver fjernet fra Vagabonden og næsten slæbt afsted til arbejdsanstalten, har Chaplin i sin biografi fortalt, at de fik den unge skuespiller Jackie Coogan til at græde, fordi hans far truede med at sende ham på en virkelig arbejdsanstalt, hvis ikke han græd som han skulle!

Byens lys

Karakter
Fem ud af seks stjerner

Censur

Længde
87 minutter

Trivia
Dette er Chaplins første film lavet efter talefilmen slog igennem. Han måtte modstå et hårdt pres for at få filmen ændret til en talefilm, men på grund af hans enorme succes i Hollywood fik han lov til at færdiggøre og udsende filmen som en stumfilm.

For øvrigt var Byens lys Orson Welles' ynglingsfilm.

26-03-04:
Chaplin i andre roller
21-01-04:
Chaplin i et nyt årtusinde

Barndommen og storbyens lys

Skrevet den 5/3-2004 af Peter Jonas Thiesen

Så er endnu to DVD-udgivelser fra The Chaplin Collection sendt på gaden i Danmark. Denne gang drejer det sig om den tidlige The Kid [II] fra 1921, og en af de sidste vagabondfilm Byens lys fra 1931. Alligevel er det interessant at se, at der er klare paralleller imellem de to film, idet de begge behandler problematikker omkring social op- eller nedstigning.

The Kid - Chaplins tabte barndom
I The Kid [II] behandler Chaplin nogle af de temaer, han kendte fra sin egen barndom. Historien om en enlig moder, der opgiver sit barn på grund af et hårdt og uforstående samfund giver således mindelser til Chaplins egen moder, der uden en faderfigur måtte opdrage sine børn i stor fattigdom. Selvom filmen således har en meget personlig vinkel på sin rammehistorie, er det dog denne del der fremstår svagest. Den megen moraliseren der er til stede ved filmens begyndelse klæder ikke Chaplin, og først da vagabondfiguren for alvor folder sig ud, begynder filmen at leve. Imidlertid fungerer scenerne med Jackie Coogan som Drengen optimalt. Hvor filmen i sin begyndelse fremstår moraliserende og sentimental, bliver den under samspillet mellem Vagabonden og Drengen både morsom og gribende.

På ekstramaterialet kan man se en anden beslægtet stumfilm med barnestjernen Jackie Coogan. I en sammenligning med The Kid [II] kan man se hvor meget mere Chaplin får ud af sin unge modspiller, hvad der også dokumenteres på forskellige privatoptagelser, hvor de to folder sig ud for et udvalgt publikum.

Byens Lys - Den blindes drømme
Selvom talefilmen havde holdt sit indtog, da Chaplin påbegyndte Byens lys valgte han, at fortsætte med at optage uden lyd. Alligevel spiller den lyd vi ikke kan høre i filmen en central rolle for udviklingen af filmens plot, idet filmens hovedfigur er en blind pige. På mesterlig vis lykkes det Chaplin at udnytte den manglende lyd i flere centrale scener omkring den blinde pige udelukkende ved hjælp af mimik. Selve historien om den blinde pige, der forveksler Chaplins vagabond med en rig beundrer, bliver på genial vis til en universal fabel om drømmen om noget bedre. Samtidig har Chaplin fyldt filmen med morsom forvekslingskomik, og indimellem nærmest barok satire. Ser man bort fra enkelte lidt for lange falden-på-halen optrin, er filmen på sin egen skæve måde et mesterværk med en slutscene, der i den grad sætter filmens tema om drømme og håb i perspektiv.

På ekstramaterialet fortælles den interessante historie om filmens tilblivelse, der blev besværliggjort af Chaplins belastede forhold til sin modspiller Virgina Cherril. Paradoksalt nok er det netop dette belastede forhold, der er med til at få samspillet mellem den blinde pige og vagabonden til at fungere optimalt, idet der hele tiden fremstår en distance på det ydre plan, der er med til at fremtrylle den indre forbindelse.

I temaet The Chaplin Collection:

Chaplin i andre roller
Chaplin i et nyt årtusinde