NatFilm'04 Christian Petzold – store emner, små midler
08-03-04:
15 års NatFilm – interview med Kim Foss

Natfilm '04: Rock Hudson

- stjerne med mange sider

Skrevet den 22/3-2004 af Pernille Flensted-Jensen

Rock Hudson er et paradoks. Han var helt igennem et produkt af filmstudierne, nærmere betegnet Universal Studios. Han fik chancen som skuespiller, fordi han havde det rette udseende: Han var høj, flot og mørk. Alligevel havde han en lang karriere og spillede med i film af vidt forskellige genrer – og han blev tilmed nomineret til en Oscar for Giganten. Samtidig var han i sin glansperiode i 1950’erne og 1960’erne indbegrebet af mandighed – førsteelskeren, som kvinder i hobetal dånede over. Og så viste det sig at han faktisk slet ikke var til kvinder.

Hudson med Jane Wyman - her i All That Heaven Allows

Universal International Pictures
En stjerne bliver til
Rock Hudson blev født som Roy Scherer Jr. i 1925 og var ikke ligefrem af fine kår. Hans far var mekaniker, hans mor telefondame, og de blev skilt, da han var otte år gammel. Han hørte ikke til dem, der hele livet vidste, at han ville være skuespiller, men begyndte at drømme om det som ung. Da han havde gjort tjeneste som flymekaniker under Anden Verdenskrig, arbejdede han som lastbilchauffør, indtil han blev opdaget af talentspejderen Henry Wilson (der interessant nok var åbenlyst homoseksuel). Forsynet med et nyt navn, som Wilson havde fundet på, transformeredes Hudson til stjerne. Han gik til timer i skuespil, sang, ridning og meget andet, men alligevel skulle den ene replik, han havde i sin debutfilm ("You'd better get a bigger blackboard"), tages 38 gange, før den blev helt rigtig.

Fra mande- til kvindefilm
Hudson debuterede i 1948 og fik i de kommende år kun små roller, fordi han var så uerfaren en skuespiller. Det var mest actionfilm og westerns, han medvirkede i, såsom Winchester 73 (1950) – hvor han spiller indianer! – og Bend of the River (1952). Sin første hovedrolle havde han også i en western, Scarlet Angel fra 1952. I begyndelsen af 1950’erne skete der noget, der skulle få afgørende indflydelse på Hudsons karriere. Instruktøren Douglas Sirk indså, at der var meget mere i Hudson end action. Sirk var søn af danske forældre – hans rigtige navn var Claus Detlev Sierck – men boede i sin ungdom i Tyskland. Efter mange omtumlede år (bl.a. på flugt fra nazisterne) endte Sirk i USA, hvor han blev tilknyttet Columbia. Han indledte et samarbejde med fotografen Russell Metty og lavede i perioden 1952-1959 otte film med Rock Hudson i hovedrollen, og takket være disse tårefremkaldende 'kvindefilm' var Hudson i midten af 1950’erne blandt Universals største stjerner. Den første af de otte film var Has Anybody Seen My Gal?, der desuden var Sirks første film i farver. Det var også i den James Dean debuterede i en lillebitte rolle.

Kitch og kulør
Men den film, der virkelig gjorde Hudson til en stjerne var Magnificent Obsession (1954), hvori Hudson spiller en levemand, der bliver skyld i at Jane Wyman bliver blind, og derefter uddanner sig til læge for at hjælpe hende. Det er et plot, der er enhver trivialroman værdigt, men det lykkes alligevel Sirk at forlene det med stor pathos, ikke mindst på grund af de velvalgte skuespillere. Filmen var også en enorm økonomisk succes. Andre bemærkelsesværdige Sirk-film er All That Heaven Allows, som Fassbinder beundrede og som Todd Haynes hyldede med sin gendigtning Far From Heaven, og Written in the Wind med den herlige danske titel Dårskabens timer. Endelig er der Tarnished Angels, hvori Hudson spiller en fordrukken journalist, en præstation, som regnes blandt hans bedste. Sirks film er melodramatiske, kulørte, ja nærmest kitschede og idag er der meget delte meninger om dem. Nogle mener, at de drevent udstiller dobbeltmoralen i efterkrigstidens USA, mens andre mener, at de slet og ret er kitsch; at der ikke er nogen dobbeltbundethed i dem. Uanset hvad man måtte synes, gør Hudson god fyldest i dem, for det var helt rigtigt set af Sirk, at han var andet end en action-man. Filmenes enorm succes vidner også om at publikum kunne se, at han var 'innately gentle and sympathetic', som filmhistorikeren David Thomson kalder ham.

Anerkendelse
Det var også i denne periode, Hudson spillede sin Oscar-nominerede rolle i Giganten (eng. Giant), over for James Dean (der døde under efterarbejdet på filmen) og Elizabeth Taylor, som blev en livslang ven. Giganten er et storslået drama med Hudson i hovedrollen som den stille, men respektindgydende oliebaron Bick Benedict, der er gift med Elizabeth Taylor, som hans konkurrent James Dean også er forelsket i. Handlingen dækker flere årtier og krævede, at skuespillerne blev sminket gamle – en meget usædvanlig foreteelse dengang. Det normale var, at ældre skuespillere spillede unge, men her var det altså omvendt. Mange var forbløffede over Hudsons nuancerede portræt af Bick Benedict, og selv anmeldere, der tidligere havde haft svært ved at tage Hudson seriøst, måtte erkende, at han i nogle scener overskyggede store dramatiske skuespillere som f.eks. Elizabeth Taylor.