København:
26/3 kl. 23.00 i Huset
28/3 kl. 20.15 i Vester Vov Vov
Lund:
27/3 kl. 17.00 i Kino

Biografi:
Christian Petzold blev født i 1960 i Hilden, Tyskland. Som ung arbejdede han som militærnægter i KFUMs lokale filmklub, og flyttede derefter til Berlin og studerede tysk og teatervidenskab fra 1982 til 1989. Samtidig begyndte han på det tyske Film- og TV-Akademi (DFFB), hvor han studerede 1988-1994. I den periode lavede han en række kortfilm, ud over at han arbejdede som assistent for instruktørerne Hartmut Bitomsky og Harun Farocki. Hans afgangsfilm Pilotinnen (1994) blev af nogle kritikere udråbt til ’den bedste tyske film i 1995’. Hans første film i spillefilmslængde var tv-filmen Cuba libre (1996).

Filmografi
(Både som instruktør og forfatter)
Wolfsburg (2003)
Toter Mann (tv, 2002)
Die Innere Sicherheit (2000)
Die Beischlafdiebin (tv, 1998)
Cuba Libre (TV, 1996)
Pilotinnen (TV, 1995)

NatFilm Festivalen

27-12-04:
Berlin annoncerer juryformand og første konkurrencefilm
12-10-04:
Tykwer tager til Hollywood
05-04-04:
Natfilm 2004: Publikum vil ha' Metallica!

10-05-04:
Fortabt i Afrika
08-03-04:
Goodbye, Lenin!
20-02-04:
Frihedens veje
15-09-03:
På halvvejen
04-07-00:
Lola

28-03-04:
NatFilm ’04: Musik i natten
26-03-04:
Natfilm '04: Made in German
26-03-04:
Natfilm '04: Interview med Christian Petzold
22-03-04:
Natfilm '04: Rock Hudson
08-03-04:
15 års NatFilm – interview med Kim Foss
15-02-04:
Berlin '04: Guldbjørn til tysk/tyrkisk film
12-02-04:
Berlin ’04: The Van Peebles og blaxploitation
10-02-04:
Berlin '04: Vidner i en krig
09-02-04:
Berlin '04: Bergman på dogme
07-02-04:
Berlin '04: Cold Mountain i krydsild
03-02-04:
Berlin '04: Europæisk dominans
12-04-03:
Premiereinterview: Tom Tykwer

NatFilm'04 Christian Petzold – store emner, små midler

NatFilm Festivalen giver interesserede en enestående chance for at se tre film af den sjældent begavede filmskaber, tyske Christian Petzold, hvis underdrejede film alle behandler komplekse emner i en enkel, ja næsten nøgtern stil.

Skrevet den 23/3-2004 af Pernille Flensted-Jensen

“Tysk film har en storslået fortid”, skrev Kim Skotte i Politiken fra årets Berlinale og fortsatte: “Nutiden og fremtiden hersker der en del mere tvivl om i Berlin”. Men helt pessimistisk behøver man måske ikke være. I de senere år har tysk film tiltrukket sig en del opmærksomhed, først og fremmest takket være Tom Tykwer, der slog stort igennem med ‘high-concept’-filmen Lola i 1998. Herhjemme har vi haft lejlighed til at se adskillige tyske film siden, fra hverdagsdramaet På halvvejen over den ransagende Oscarvinder Fortabt i Afrika til den sørgmuntre Goodbye, Lenin!, der for øjeblikket går sin sejrsgang rundt omkring i verden. Men disse film repræsenterer kun et lille udsnit af alle de film, der laves i Tyskland. NatFilm Festivalen kan med støtte fra Goethe-Instituttet i København præsentere tre film af den ypperlige Christian Petzold, hvis film stort set ikke er kendte uden for Tyskland, selvom de i den gad fortjener at blive det!

Fra Toter Mann
NatFilm festivalen
En høj pris at betale
Petzold brød igennem i 2000 med sin første spillefilm Die Innere Sicherheit (eng. titel: The State I Am In), som nogle har betegnet som en politisk thriller, men det er en underdrejet og atypisk en af slagsen. Ideen til filmen fik han da han en dag læste i avisen at det tidligere medlem af Rote Armee Fraktion (RAF), Wolfgang Gram, var blevet skudt. Det var nu ikke så meget det, Petzold studsede over, som det faktum at Gram havde skrevet bluessange og lavet syltetøj, mens han var under jorden! ”Jeg havde altid set RAF-medlemmer i sort/hvid-billeder og med skægstubbe, og pludselig gik det op for mig at livet under jorden har 24 timer i døgnet, og at man også skal klippe negle og sådan noget”, siger Petzold om filmen. Den drejer sig om en lille familie, bestående af to voksne og en teenagedatter. Forældrene er tidligere RAF-medlemmer, men filmens fokus er familiens nuværende liv på evig flugt. Vi bliver vidner til familiens stadigt mere desperate flugtplaner, der vanskeliggøres af at Jeanne som alle andre teenagere begynder at gøre oprør mod forældrenes livsstil. Men i dette tilfælde kan hendes oprørstrang få fatale følger. Petzold hævder at de yngre generationer må betale en høj pris for de ældres synder, en påstand, der får ekstra tyngde af det lille stykke dokumentarfilm om Nazityskland, som Jeanne sniger sig til at se i en skole. Af de tre film er denne måske ikke den med den bredeste appel, men den er et smukt eksempel på hvorledes Petzold kan behandle store emner i en enkel stil, der aldrig slipper virkeligheden. Filmen fik den tyske Lola i 2001, og blev nomineret til yderligere tre, bl.a. en i kategorien ’bedste skuespillerinde’ til Julia Hummer, der tegner et usædvanligt fint portræt af verdens mest ensomme 15-årige.

En slags krimi
Samtidig med at Christian Petzold arbejdede på manuskriptet til sin seneste film, Wolfsburg, var han i gang med den fremragende Toter Mann (eng. titel: Something to Remind Me, 2002), der også nåede at blive produceret først. Den er oprindeligt lavet til TV, men den blev så godt modtaget, at produktionsselskabet ZDF vovede at lade den deltage på filmfestivalerne i Rotterdam og Berlin. Derudover har den modtaget et væld af TV-priser. Toter Mann begynder som en kærlighedshistorie: Advokaten Thomas (Andre Hennicke) er glad, da han møder den kønne blondine Leyla (Nina Hoss). Han tager mod til sig og inviterer hende ud – og hun siger ja! Men hun er nu ikke nem at komme ind på livet af, og bedst som han troede at de var ved at indlede et forhold, forsvinder hun ud af hans liv – ligesom hans computer, der rummer nogle sårbare dokumenter. Det eneste han har tilbage af hende, er et fotografi han har taget – men der er et eller andet, der ikke stemmer... Herfra skifter filmen karakter fra at være en kærlighedshistorie til en slags krimi. Det vil faktisk være synd at afsløre mere her. De der ser filmen vil uden tvivl blive forvirrede over hvor historien bevæger sig hen, men det kriminalistiske element drager tilskuerne ind i historien, og man vil erfare at det, der virker som brikker til helt forskellige puslespil, faktisk tilhører et og samme perfekte hele. Petzold fortæller med stor økonomi: ikke en replik, ikke en scene er overflødig, og alt peger i virkeligheden frem mod den både spændende og gribende slutning. Filmen fremstår i enkle billeder og uden underlægningsmusik – bortset fra det, der spilles af filmens personer – så der er ikke noget, der kan distrahere fra den sindrige og bestandigt overraskende fortælling. Det er simpelthen fremragende gjort!

Fra Wolfsburg
NatFilm festivalen
Mennesket som maskine
Den seneste film i serien er Wolfsburg. For tyskere vækker navnet Wolfsburg særlige associationer. Byen blev grundlagt i 1938 som arbejderby for Folkevognsfabrikkerne og hed dengang ’Stadt des-Kraft-durch-Freude-Wagens bei Fallersleben’ (!). Under 2. Verdenskrig bestod den stort set af koncentrationslejre og barakker for fremmed- og tvangsarbejdere. Efter 2. Verdenskrig skiftede den navn til Wolfsburg (efter et renæssanceslot i nærheden), men det er stadig industri og biler, der er centrum i den. Således også i filmen, hvis hovedperson Philipp (Benno Fürmann) er en glat bilsælger, der nærmest er ét med sin bil. Han bor med sin kølige hustru i et glas- og stål-indrettet hus fra Wolfsburgs nazifortid, og det er hende han har et telefonskænderi i bilen med i filmens første scene. Men hans liv tager en drejning, da han kører en dreng ned og flygter fra gerningsstedet. I første omgang overlever drengen, men han dør på hospitalet, og plaget af skyldfølelse begynder Philipp at nærme sig drengens mor Laura (Nina Hoss igen). Han bliver nærmest sygeligt optaget af hende og sætter alt på spil for at bøde for hvad han har gjort, men langsomt forelsker han sig i hende. Samtidig er Laura på jagt efter spor, der fører til flugtbilisten. Det er altså klart fra begyndelsen af filmen hvem der er gerningsmand, men ikke hvad konsekvenserne af gerningen bliver. Petzold fortæller sin historie nøgternt, i klare og enkle billeder (her som i de andre film, er det Hans Fromm, der har fotograferet), og kun en enkelt følelsesmæssigt varm scene ledsages af musik. En fatal forglemmelse fra Philipps side sent i filmen virker måske ikke psykologisk overbevisende, mens ellers er Wolfsburg en bevægende film fra en sjældent begavet filmskaber. Skuespillet er upåklageligt; bl.a. glimrer Benno Fürmann som yuppien Philipp, der stiger ud af sin bil og bliver til et menneske. Han har den samme lidt kolde udstråling som vores egen Ulrich Thomsen, og den udnyttes perfekt her.

Krav til tilskueren
I alle tre film udforsker Petzold skyld og soning. I nogle tilfælde er det den enkeltes fejltrin, der behandles, og i andre vover Petzold at behandle de sorteste kapitler i det moderne Tysklands historie. Det er seriøse emner, og der er også tale om tre meget seriøse film, der ikke desto mindre helt undgår at blive prætentiøse. Her er ingen bombastiske udsagn eller melodramatiske handlinger, kun stilrene billeder og små bevægelser. En af filmenes store dyder er at de ikke giver sig af med at forklare ret meget – det er med andre ord film, der tager sine tilskuere alvorligt og faktisk kræver noget af dem. Derfor kommer de nok heller aldrig til at appellere særlig bredt, men folk, der gerne vil have stof til eftertanke, kan med sindsro opsøge filmene. Og begynde at nære optimisme med hensyn til tysk films fremtid!

I temaet NatFilm '04:

70erne genskabt
Natfilm '04: Kritikerprisen