CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
A Woman of Paris


Karakter
Fem ud af seks stjerner

Censur
15 år

Længde
84 minutter









Monsieur Verdoux


Karakter
Fem ud af seks stjerner

Censur
7 år

Længde
124 minutter



Læs også...
Anmeldelser:
19-05-04:
Moderne tider
 
Artikler:
05-03-04:
Barndommen og storbyens lys
21-01-04:
Chaplin i et nyt årtusinde
 
Chaplin i andre roller
 
 
Skrevet den 26/3-2004 af Peter Jonas Thiesen
 
 
Selvom Charles Chaplin altid vil blive husket som den evige vagabond, viste han i løbet af sin filmiske karriere, at han også mestrede andre roller og genrer, der ikke inkluderede vagabondfiguren. Eksempler på denne anden side af Chaplin kan man opleve i de sidste tre spillefilm, der er kommet på gaden i den store DVD-genudgivelsesserie The Chaplin Collection. Hverken i A Woman of Paris eller Monsieur Verdoux eller A King in New York optræder Chaplin i vagabondkostume, men viser i stedet andre sider af sit store filmtalent.


Copyright:
Sandrew Metronome
Kvinden fra Paris - moderne trekantsdrama
Med A Woman of Paris (da. Kvinden fra Paris) fra 1923 forsøgte Chaplin på højden af sin stumfilmskarriere at bevæge sig fra komedien til dramaet. Filmen tager således udgangspunkt i en ulykkelig kærlighedshistorie om to unge elskende, der bliver forhindret i at få hinanden af den mandlige parts forældre.
Siden udvikler historien sig i Paris, hvor den unge kvinde lever et boheme liv med en ældre elsker. Da den unge mand fra fortiden dukker op, opstår et klassisk trekantsdrama med en dramatisk afslutning, hvor det tragiske forenes med en hyldest til livet på meget elegant vis.

Det interessante ved filmen, der kun viser Chaplin i en enkelt scene som statist, er ikke så meget selve dens historie, men nærmere dens form. Det lykkes nemlig Chaplin at opretholde et nøgternt skuespil, der mere peger frem mod, hvad vi ser på film i dag, frem for det lidt teatralske skuespil, der prægede samtidens stumfilm. Filmen fremstår således meget moderne, hvad den britiske provo-instruktør Michael Powell, med flere gode eksempler påpeger på det medfølgende ekstramateriale.

Morskabens bagside, morderen Verdoux
I Monsieur Verdoux fra 1947 viste Chaplin en ny side af sit filmiske talent. Historien om kvindemorderen Verdoux, der forfører rige enker for siden at dræbe dem er således Chaplins bud på en satirisk kriminalfilm. Satiren over det kapitalistiske samfunds råhed, repræsenteres ved Verdoux, der har taget konsekvensen af kravet om vækst håndgribeligt, idet han forøger sin aktieformue gennem mord. Samtidig er filmen et studie i tidlig suspense. Et eksempel kunne være scenen hvor Verdoux følger sit offer op ad trappen. Kameraet følger parret, men kun til gangen ind til soveværelset, hvor scenen til mordet er sat. Herefter skifter scenen, uden at klippe, til dag, og det erfares på denne måde at mordet har fundet sted.

På ekstramaterialet kommenterer den franske nybølgeinstruktør Claude Chabrol udvalgte scener, blandt andet en længere scene mod filmens slutning, hvor kameraet først følger et dansende par for siden at hvile på Verdoux og hans ledsager. Et klip der ifølge Chabrol viser, at Chaplin var en ægte auteur filmkunstner, der skabte sit helt personlige filmsprog med sine film.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet The Chaplin Collection:
 
Barndommen og storbyens lys
Chaplin i et nyt årtusinde

Quiz
Hvem var IKKE i med i overvejelserne, da man skulle caste hovedrollen til Dirty Harry?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google