CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Christian Petzold på NatFilm '04

Die innere Sicherheit
København:
27/3 kl. 16.00 i Vester Vov Vov
1/4 kl. 21.00 i Posthusteatret
Odense:
Cafe Biografen 7/4 kl. 14.45

Toter Mann
København:
26/3 kl. 20.15 i Vester Vov Vov
27/3 kl. 19.00 i Posthusteatret
Århus:
10/4 kl. 16.00 i Øst for Paradis

Wolfsburg
København:
26/3 kl. 23.00 i Huset
28/3 kl. 20.15 i Vester Vov Vov
Lund:
27/3 kl. 17.00 i Kino

Biografi:
Christian Petzold blev født i 1960 i Hilden, Tyskland. Som ung arbejdede han som militærnægter i KFUMs lokale filmklub, og flyttede derefter til Berlin og studerede tysk og teatervidenskab fra 1982 til 1989. Samtidig begyndte han på det tyske Film- og TV-Akademi (DFFB), hvor han studerede 1988-1994. I den periode lavede han en række kortfilm, ud over at han arbejdede som assistent for instruktørerne Hartmut Bitomsky og Harun Farocki. Hans afgangsfilm Pilotinnen (1994) blev af nogle kritikere udråbt til ’den bedste tyske film i 1995’. Hans første film i spillefilmslængde var tv-filmen Cuba libre (1996).

Filmografi
(Både som instruktør og forfatter)
Wolfsburg (2003)
Toter Mann (tv, 2002)
Die Innere Sicherheit (2000)
Die Beischlafdiebin (tv, 1998)
Cuba Libre (TV, 1996)
Pilotinnen (TV, 1995)

Læs også...
Nyheder:
05-04-04:
Natfilm 2004: Publikum vil ha' Metallica!
 
Artikler:
14-04-04:
70erne genskabt
28-03-04:
NatFilm ’04: Musik i natten
23-03-04:
NatFilm'04 Christian Petzold – store emner, små midler
 
Natfilm '04: Interview med Christian Petzold
 
Christian Petzold har ikke tidligere haft den store bevågenhed i Danmark, nok mest fordi næsten alle hans film er lavet til tv.
 
Skrevet den 26/3-2004 af Pernille Flensted-Jensen
 
 
Men han er faktisk en fantastisk kompetent filmmager, som i 10 år har arbejdet med det samme team af kolleger (heriblandt fotografen Hans Fromm). De seneste af hans film har været vist på festivaler rundt omkring og er blevet modtaget med stor entusiasme af både anmeldere og publikum. Her fortæller han om hvordan han arbejder, hvilke film der har inspireret ham – og om sit næste projekt

Fra Toter Mann
Copyright:
NatFilm festivalen
Med undtagelse af Die Innere Sicherheit er alle dine film lavet til tv. Foretrækker du det medie, eller vil du gerne med tiden rette dig mod biograferne?
Nu er der noget, man skal forstå om tysk film: Der er ikke nogen egentlig filmindustri. Det findes ikke rigtigt i Europa, undtagen i Frankrig – og så måske efterhånden i Danmark! Når man laver film i Tyskland, finansieres en stor del af filmen af tv-stationerne, og det var også tilfældet med de store tyske film fra 1970’erne. Man kan altså ikke bare lave en spillefilm, der retter sig mod biograferne.
Men når det så er sagt, så giver tv-mediet mig en vis frihed. Jeg foretrækker simple film med simple historier, som man finder det i gamle B-film, film noir osv. – og den slags historier er der simpelthen ikke biografpublikum til i Tyskland. Man kræver af biograffilm at der skal være dramatik, spænding, skyderier osv. Jeg hader den slags film! Desuden kan jeg godt lide at arbejde hurtigt: fra 8 til 17 hver dag i 25 dage – sådan bliver mine film til! Det er slet ikke mig at skulle arbejde på en stor produktion, der varer tre år!

Men det kunne nu godt se ud som om tysk film har lidt af en renæssance i disse år. Her er det i hvert fald sådan at vi har kunnet se adskillige tyske film i biograferne de seneste år, og det har ellers været lidt af en sjældenhed.
Ja, det er jeg helt enig i. I begyndelsen af 1990’erne var tysk film igennem en forfærdelig periode, hvor amerikanske script doctors prøvede at lære os om plotopbygning osv., og de ødelagde det hele. Men nu er vi fri af det, og nye historier spirer frem overalt!

Nu tilhører du jo en generation, der var teenagere, da Rote Armee Fraktion huserede, og som slet ikke har nogen andel i nazitiden. Men især i Die Innere Sicherheit antyder du at de unge bærer på tidligere generationers skyld.
Ja, det lille klip fra en film om nazitiden, som hovedpersonen sniger sig til at se i en skole, er fra Alain Resnais' film Nuit et Brouillard (da. Nat og tåge), som altid er blevet vist meget i tyske skoler, også i min skoletid. Så jeg er vokset op med en meget stærk bevidsthed om denne periode, som blev diskuteret meget intenst i skolen.

Det er svært ikke at tænke på de græske tragedier, når man ser dine film, der jo alle behandler motiver som skyld og hævn.
Ja, da vi lavede Wolfsburg læste vi 'Orestien' [tre tragedier af Aischylos, – red.] og brugte den helt klart som subtekst til historien. Det sted i film, hvor der er musik, omtalte vi som ’gudernes indgriben’ – musikken er guderne, der griber ind og bevæger historien i en afgørende retning.
I Die Innere Sicherheit var det en anden myte, vi brugte, nemlig ’Den flyvende hollænder’, der jo handler om denne mand, der er dømt til altid at sejle rundt, og som kun kan blive, hvis han finder kærlighed. Men Toter Mann er min hyldest til Hitchcock! Da jeg var 16 og boede i Köln så jeg 51 af hans film og de ligger altid i baghovedet på mig, måske især Vertigo.

Dine film er meget ens – på en god måde! Men kunne du forestille dig f.eks. at lave en komedie?
Jeg holder meget af komedier, og her kan jeg især nævne dem, som Howard Hawks har lavet – men jeg kan også lide Peter Bogdanovich. Men en god komedie er en der samtidig er en tragedie, og det skal jeg have meget mere erfaring for at kunne lave. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve engang.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet NatFilm '04:
 
70erne genskabt
Natfilm 2004: Publikum vil ha' Metallica!
Natfilm '04: Kritikerprisen
Natfilm '04: Interview med Jan Krüger
Natfilm '04: Melodramaets mester
NatFilm ’04: Musik i natten
Natfilm '04: Made in German
Natfilm '04: Made in British
Tom Ripleys spil
NatFilm'04 Christian Petzold – store emner, små midler
Natfilm '04: Rock Hudson
15 års NatFilm – interview med Kim Foss
NatFilm-programmet på gaden
Kitano launcher NatFilm ´04
Rock Hudson er NatFilmstjerne 2004

Quiz
Hvem spiller Meryl Streeps og Ed Harris’ tidligere elsker i The Hours?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google