NatFilm 2005 i støbeskeen
05-04-04:
Natfilm 2004: Publikum vil ha' Metallica!

14-04-04:
70erne genskabt

Natfilm '04: Kritikerprisen

Det må være en svær opgave at skulle vurdere hvilken ny instruktør der er den bedste blandt de otte nominerede til årets Kritikerpris. Kritikerpanelet består af Morten Piil (Dagbladet Information), Ebbe Iversen (Berlingske Tidende) og Jacob Neiiendam (Screen International), og de skal uddele 25.000 kroner.

Skrevet den 3/4-2004 af Pernille Flensted-Jensen

Valget står mellem en svensk, to indiske, en sydkoreansk, en argentinsk, en spansk, en bosnisk, og en tunesisk film. Og ikke nok med det: Filmene varierer også voldsomt i tone, emnevalg og længde. Og selvom der er noget godt i dem alle, er der stor forskel på i hvor høj grad de udfordrer sanser og tanke.

De stille film
I den stilfærdige ende finder man den tunesiske The Bookstore, den argentinske Ana and the Others og den spanske The Hours of the Day. The Bookstore foregår næsten udelukkende inden døre i en pittoresk boghandel, hvor der ikke synes at ske ret meget, i hvert fald ikke på overfladen. En fåmælt tilrejsende bliver vidne til det komplicerede forhold mellem forretningens ejer, hans kone og hans mor, der alle lever under samme tag. Manden vil videreføre familieforetagendet, mens konen Leyla har udlængsel. Det mest slående ved filmen er næsten de smukke arabiske sange, som Leyla diverterer med, og som forlener den ellers meget underdrejede film med en eventyrlig stemning.
Ana and the Others er en sød film om den unge Ana, der vender tilbage til sin hjemby efter nogle år i Buenos Aires og går på jagt efter gymnasieårenes tabte kærlighed. Slutningen er åben, og filmen er desuden lavet i en dokumentaristisk stil, der næsten forleder en til at tro at man ser et realityshow. Problemet ved realityshows er imidlertid at det langt fra altid er sådan at almindelige mennesker er specielt interessante, og selvom Ana fremstår som sympatisk, er det meget lidt vi egentlig finder ud af om hende og de andre personer, og når filmen er slut sidder man tilbage med et øjebliksbillede, ikke meget andet.
The Hours of the Day er måske den film af de tre, der gør mindst for at tækkes publikum. Den er en studie i en yngre mand, der helt mangler empatiske evner – og som ind imellem foretager uforklarlige mord. Resten af tiden småskændes han med sin kæreste, sin kollega og sin ven. Der er ’kun’ to mord, og da filmen i øvrigt er optaget med et observerende stillestående kamera, og drejer sig om en ret kedelig mand, kan det ikke undre at filmen faktisk også er en smule kedelig. Alle filmene er fine studier i menneskelige relationer, men de er alle meget underspillede, og hvis det er budskaber, man leder efter, skal man ikke gå til disse film.

Heling
Der er mere budskab at hente i den bosniske Fuse, der godt kan virke inkongruent, fordi den så frit blander med tragedie med komedie. Men det lønner sig at give den en chance. En bosnisk landsby sættes på den anden ende, da det forlyder at Clinton vil aflægge den et besøg. Dette komiske set-up finder sted på baggrund af den følelse af sorg, savn og hævngerrighed, der var tilbage, da krigen i ex-Jugoslavien var slut. Vi følger en række af landsbyens personer under deres forberedelser til besøget og bliver vidner til deres indre kampe. Den mest gribende del er den, der omhandler en gammel far, der nægter at se i øjnene at hans søn er død i krigen. Det er lille film, der overbevisende illustrerer at det ikke er så nemt at komme sig efter en årelang krig, selvom der officielt er fred.