CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Copyright:
Berlinale 2004
 
Mere info
Björn Runge

Født i 1961.

Har arbejdet med film siden han var i 20'erne og er uddannet på Dramatiske Institutets instruktørlinie.

Han har arbejdet tæt sammen med Roy Andersson.

Brød igennem med kortfilmen Greger Olsson köper en bil i 1991.

Instruerede bl.a. En dag på stranden som et afsnit af Göteborg-festivalens stafetfilm i 1994.

Lavede i 1996 filmen Harry och Sonja med Stellan Skarsgård, Viveka Seldahl og Regina Lund.

Vulkanmannen fra 1997 var et portræt af forfatteren Sture Dahlström

Læs også...
Nyheder:
14-02-05:
Roy Andersson klar til optagelse
14-12-04:
Robert-dysten 2005 er åbnet
28-01-04:
Ondskaben Oscarnomineret og forgyldt med Guldbagger
 
Artikler:
25-09-06:
CIFF06: Hovedkonkurrencen, dag 2
09-02-04:
Berlin '04: Bergman på dogme
 
Premiereinterview: Björn Runge
 
- en mand med mange historier
 
Skrevet den 22/4-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
Instruktøren Björn Runge har lavet film i ganske mange år, men det er først med Berlin-vinderen Hvis jeg vender mig om, at han er slået igennem internationalt – og på trods af den korte afstand over Øresund, så var det åbenbart det, der skulle til, for at hans film nåede til Danmark. Hvis jeg vender mig om er en nådesløs, men også humoristisk og barok fortælling om en nat i tre familiers liv. Tre vidt forskellige familier, der har det tilfælles, at de er nået det punkt i livet, hvor man har behov for at vende sig om og tage tilværelsen op til revision.


Copyright:
Camera Film
Hvor kom idéen fra til filmen?
Da jeg så mig omkring i min bekendtskabskreds så jeg, at mange var forvirrede over deres situation, og det var jeg såmænd også selv. Er dette alt, der er? Så jeg ville lave en film om netop dette tidspunkt i menneskets liv, hvor vores forældre lever, hvor vi selv har børn – hvor vi hænger midt i det hele. Og så har jeg altid været meget fascineret af John Cassavetes og hans Faces, som er en fantastisk film om præcis det samme emne med en vidunderlig nærhed mellem skuespillerne – så den er en kombination af mit eget liv, mine venners liv og min store inspirationskilde.

Hvorfor har du valgt at lave filmen som tre historier?
Da jeg begyndte at skrive manuskriptet, arbejdede jeg med en helt anden historie. I den historie var der en biperson, som fangede min interesse, og det var mureren, som optræder i den ene af Hvis jeg vender mig oms tre historier. Derfor tog jeg ham ud og lagde til side for senere at skrive en kortfilm om ham. Derefter skrev jeg på et helt andet manuskript om Agnes og Rickard, og det blev en forfærdelig lang film, men det blev også for meget. Jeg skrev videre på nogle andre manuskripter, men man ender med at blive træt af sig selv, så jeg tog alle manuskripterne og lagde dem ovenpå hinanden, og så trådte en række af personerne ud til en samlet film. Så egentlig var det en brugbar metode for mig til at slippe levende fra skriveprocessen, men det virker også godt for publikum, at man får så vidt forskellige personer at genkende sig selv i – filmen bliver bredere.


Copyright:
Camera Film
Filmen rummer tre forskellige genrer i de tre historier. Var det bevidst fra starten eller kom det undervejs?
Det meste lå klar i manuskriptet. Historiernes kerne lå fast, og den er med til at kendetegne stilen, men jeg havde også skuespillerne inde tidligt og påvirke manuskriptet – faktisk skulle de komme med kritik og kommentarer, som så blev skrevet ind. Især Pernilla August var meget med og har en stor del af ansvaret for hendes figur.

Blev de tre film optaget hver for sig?
Ja, manuskriptet er skrevet på kryds og tværs, men optagelserne forløb hver for sig. I klipningen måtte vi skære fra – manuskriptet er med vilje skrevet for stort – så vi kunne få balancen mellem de tre historier helt på plads. Murer-historien var jeg lidt urolig for et langt stykke hen i klippeprocessen, og det er også den, der er blevet klippet mest ud af, men det lykkedes at få det hele på plads.

Du har tidligere arbejdet med Roy Andersson – tager man noget med fra ham, f.eks. i forhold til den barokke historie om mureren?
Vi er begge to fra Göteborg, og vi ser nok tilværelsen på lidt den samme måde. Jeg er i hvert fald draget af absurde scener, men der var ikke nogen bevidst hilsen til ham i den historie.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Har Walter Salles nogensinde vundet en Oscar?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google