The Insider
30-10-00:
Raging Bull

Individet på film

- nyere portrætfilm

Skrevet den 23/4-2004 af Pernille Flensted-Jensen

I 1970’erne og et stykke ind i 1980’erne dyrkede man tanken om det kollektive. I de skandinaviske lande herskede en socialdemokratisk ånd, der opfordrede til at alle skulle være med, men også uden for Norden var der mange der flyttede sammen i kollektiver, mens de kæmpede for lighed for alle. Også reklamerne dyrkede ideen, der f.eks. kom til udtryk i den meget citerede ”Der er altid plads til en til, der bruger Rexona”. Men i den seneste snes år har individet været i centrum. Nu hedder det ”Mig og min Magnum”, og man taler om personlig udvikling, personlige mål osv. I lyset af denne udvikling er det måske ikke så mærkeligt at biografien nyder så stor popularitet for tiden. Bogmarkedet overstrømmes af værker om f.eks. forfattere og politikere – og udviklingen ses også tydeligt inden for filmen. Det afspejler en interesse for det individuelle, for det særegne ved hver menneskeskæbne – men også vores behov for at have noget at spejle os i.

Synsvinkler
Man kan skelne mellem flere typer portrætfilm. Det mest oplagte er selvfølgelig at skelne mellem egentlige dokumentarfilm og fiktionaliserede portrætter, hvor den portrætterede person spilles af en skuespiller, og der måske er digtet lidt på begivenhederne. Men når man taler om biografier giver det lige så meget mening at dele dem op efter bredde og metode. Man kan f.eks. tale om tid & liv-biografien, hvori man gerne følger en person gennem det meste af livet og inddrager personens samtid og miljø. Et eksempel på det er Min venstre fod, hvor forfatteren Christy Brown (Daniel Day-Lewis) følges fra barnealderen langt ind i manddomsårene. I den psykologisk-eksistentielle biografi koncentrerer man sig om en persons indre liv, og hvis den person, der skildres, er en kunstner, kommer dette gerne til udtryk via personens værker. Et godt eksempel på sådan en film er Anders Østergaards glimrende portræt af Hergé i Tintin et moi. En tredie type er den dokumentariske biografi der – når vi taler litteratur – traditionelt ikke er så fortolkende, men det kan den nu godt være, når det drejer sig om film. I litteraturen ville den type biografi være sådan en, der medtager alt om en person, lige fra indkøbssedler til private breve, men den metode kan ikke rigtig bruges på film – om ikke andet så fordi der kun kort tid til rådighed. Den fiktionaliserede biografi bygger på stærkt bearbejdede kilder og kan somme tider have fjernet sig en del fra det der formodes at være ’sandheden’ om en person. Her kan man nævne Et smukt sind, hvori Russell Crowe ganske vist spiller en virkelig person, men hvor der af hensyn til underholdningsværdi (og salgbarhed!) er lavet en del om på hans figurs livshistorie. Endelig kan der være vidt forskellige grunde til at lave en portrætfilm: Formålet kan være at underholde, oplyse, fremføre et budskab eller ligefrem moralisere. Selvbiografien, som er så almindelig inden for litteraturen, findes ikke rigtig i filmversioner, selvom den vildt underholdende The Kid Stays in the Picture kommer tæt på. Den skildrer produceren Robert Evans, og selvom det ikke er ham selv, der har lavet filmen, lægger han stemme til uddrag af sin egen selvbiografi.

Kunst og kunstnere
Utrolig mange portrætfilm koncentrerer sig om kunstnere af alle typer, såsom forfattere, malere, musikere og entertainere, uden tvivl fordi sådanne mennesker har et særligt talent og mennesket alle dage har været optaget af folk, der kan noget ud over det sædvanlige. Men det er faktisk meget svært at lave et ordentligt kunstnerportræt. Hvis der fokuseres for meget på selve kunsten, kan filmen blive meget teknisk eller indforstået for alle andre end dem, der virkelig kender kunstnerens værker til bunds. Hvis der derimod fokuseres for meget på kunstnerens privatliv, mister man somme tider deres kunst af syne. Det sidste er f.eks. tilfældet ’tid & liv-portrættet’ Iris, om Iris Murdoch, en af det 20. århundredes betydeligste britiske forfattere, der følges i en lang årrække, dog mest som ung (Kate Winslet) og som ældre (Judi Dench), da hun var blevet ramt af Alzheimers. Men desværre får man stort set intet at vide om Murdochs forfatterskab, så filmen virker snarere som en skildring af livet med Alzheimers og kunne derfor handle om hvem som helst. De heldigste kunstnerportrætter er dem, hvori der er et samspil mellem privatliv og kunst – hvor man får indtryk af hvordan livet påvirkede kunsten og vice versa. En meget vellykket portrætfilm er den højst originale American Splendor om tegneserietegneren Harvey Pekar. Interessant nok har Paul Giamatti, der spiller Harvey Pekar, ikke nogen fysisk lighed med Pekar selv, men han er perfekt til at illudere den permanent tungsindige mand og give indblik i hans psyke. Derfor er denne film som portrætfilm mere vellykket end f.eks. Man on the Moon, trods Jim Carreys tour de force som Andy Kaufman. Carrey er Kaufman – men man kommer aldrig til at forstå hvad der drev denne sære person. Ed Wood er et eksempel på en meget vellykket portrætfilm, der formår at indfange både en æra og en sælsom personlighed, bortset fra at den både er velspillet og underholdende.

Vejen til toppen
Portrætter af sportsstjerner har også altid været populære, måske fordi de giver mulighed for at skildre viljen til sejr, overvindelse af modstand og problemer etc. En af de kendteste sportsfilm er selvfølgelig Raging Bull, ikke mindst på grund af Robert De Niros utrolige forvandling til Jake la Motta. Boksere lader i øvrigt til at være særligt godt stof: Paul Newman har f.eks. spillet Rocky Graziano (Somebody Up There Likes Me), og vi har fået historien om Rubin Carter (The Hurricane), Muhammed Ali (Ali, When We Were Kings), ja, selv vores egen Brian Nielsen er blevet portrætteret (Den lille og den store). Men også andre sportsstjerner har fascineret filmmagere, som f.eks. løberen Steve Prefontaine (Prefontaine, med Jared Leto; Without Limits, med Billy Crudup), der levede stærkt og døde ung, baseballspilleren Babe Ruth (The Babe), gymnasten Nadia Comaneci (Nadia) og fodboldspilleren George Best (Best). En film som The Rookie rummer de fleste af de klicheer, man kan finde i en standard-sportsfilm, selvom den faktisk bygger på en virkelig person. Et mere interessant portræt er Cobb, der skildrer en af de største helteskikkelser i amerikansk sport, baseballspilleren Ty Cobb. Tommy Lee Jones spiller Cobb, som i virkeligheden var usympatisk, voldelig og egoman, og den punkterer derfor dristigt alle de oppustede myter, der var opstået omkring manden og spørger hvor lang man skal gå for at nå sine mål.

Rollemodeller
Politikere, herskere og andre foregangsmænd har også altid været godt stof. Betydningsfulde beslutningstagere eller dristige foregangsmænd er fascinerende og kan tjene som et godt eksempel – eller magtmisbrugere kan bruges som afskrækkende eksempler. Cate Blanchett fik sit gennembrud med sin fænomenale præstation som Elizabeth I (Elizabeth), Liam Neeson har været irsk nationalist (Michael Collins), Ben Kingsley den beundrede Gandhi (Gandhi), historiske foregangsmænd som Columbus er blevet skildret (1492, Christopher Columbus: The Discovery), ligesom kontroversielle figurer som Malcolm X (Malcolm X) og J. Edgar Hoover (The Private Files of J. Edgar Hoover) og Richard Nixon (Nixon). Da Oscar’en for bedste dokumentarfilm skulle uddeles i år, gik den netop til en portrætfilm, Eroll Morris’ The Fog of War, hvori den til tider udskældte Robert McNamara, der var USA’s udenrigsminister under Vietnam-krigen, i 11 ’lektioner’ definerer sin politiske og personlige ideologi. Folk der har gennemgået utrolige lidelser for deres overbevisning har også altid været genstande for undren og beundring, og derfor er skikkelser som Jeanne D’Arc (La Passion de Jeanne d’Arc, Jeanne D’Arc) og Jesus så ofte blevet skildret på film (The Passion of the Christ, The Last Temptation of Christ). Hvad drev dem? Og ville man selv kunne handle tilsvarende?