Cannes '04: Sprængfarlig film
14-05-04:
Cannes '04: Kusturicas fantastiske fabel

Cannes '04: Det store cirkus

I dag starter verdens førende filmfestival.

Skrevet den 12/5-2004 af Martin Pedersen

I de næste elleve dage vil den franske rivieraby Cannes være fyldt af film- og pressefolk, starletter og wannabees. Alle er de med til at sætte rammen om det fantastiske cirkus, filmfestivalen har udviklet sig til gennem de 57 år, den har eksisteret.
Den spanske mesterinstruktør Pedro Almodóvar åbner i aften ballet, og filminteresserede verden over vil rette deres øjne mod kystbyen. Men hvad er det ved Cannes Filmfestival, der tiltrækker så meget opmærksomhed? Sagt kort er det alt. Alt hvad filmindustrien står for er i disse dage samlet i en buket af drømme, hård forretning, filmnørderi og flotte kjoler. Elleve dage hvor filmens fascinerende verden komprimeres og træder ud af lærredet.

3562 indsendte film
En stor del af festivalen handler om prestige. Cannes har altid været garant for det ypperste af filmkunsten og har igennem tiden præsenteret en række film, der siden er gået over i filmhistorien som mesterværker. Dette gælder bl.a. film som Fellinis La Dolce Vita og Scorseses Taxi Driver for blot at nævne to filmhistoriske palmevindere.
Hvem, der løber med sejren i år, er selvfølgelig alt for tidligt at spå om. Blandt de 18 instruktører, hvis film er med i hovedkonkurrencen, finder man tidligere vindere som de amerikanske brødre Joel og Ethan Coen, der vandt med deres Barton Fink (1991) og Serbiske Emir Kusturica, der triumferede med den absurde og fantastiske fabel Underground (1995).
Men en festival som Cannes lever kun ved sin fremsynethed, og næsten halvdelen af konkurrencefilmene kommer fra instruktører, der er med for første gang. En af disse, der kunne være en seriøs outsider, er den thailandske instruktør Apichatpong Weerasethakuls film Tropical Malady. Det er første gang, Thailand er repræsenteret i hovedkonkurrencen, men instruktøren fik stor opmærksomhed i 2002, hvor hans film Blissfully Yours blev vist i ’Certain Regard kategorien’. Hovedkonkurrencen er nemlig langt fra den eneste kategori, der vises film i. I alt vises 56 spillefilm, hvoraf 46 er verdenspremierer. Derudover præsenterer festivalen også en række kortfilm samt gamle klassikere.
Det store antal film, der deltager, er dog intet i forhold til alle de film, der er blevet sendt ind og har fået et nej tak. 3562 spille- og kort film har været igennem udvælgelseskomiteens bedømmelse, og det er en stigning på 42,5 % i forhold til indsendte film sidste år. Et billede på at det er blevet billigere at lave film, men måske også et udtryk for at der er mange talenter rundt om i verden. Talenter der alle håber at blive opdaget af den prestigefyldte festival.

Prestigen
Prestigen går altså begge veje. Instruktøren vil gerne opdages, og festivalen vil gerne opdage. Det siger sig selv, at man i hypet omkring at finde den næste Bergman, vil gå galt i byen en gang imellem. Det var det, der skete sidste år, hvor Vincent Gallos film The Brown Bunny efter sigende skulle markere et absolut nulpunkt på en festival, der var den svageste i mands minde. Om der er en Brown Bunny anno 2004 er ikke til at sige, men festivalen har gjort sit for at undgå endnu et år, hvor prestigen sættes på spil. Hovedfeltet er sat ned fra 20 til 18 film, og man har sammensat en jury, der i sig selv kan tage fokus fra en mulig fejlvurdering blandt de 18 film. Juryformanden er, som CinemaZone.dk tidligere har omtalt, den amerikanske filmnørd nummer ét Quentin Tarantino. Han får selskab af blandt andre den franske starlet Emmanuelle Béart og en aldrende en af typen – nemlig Kathleen Turner.
Om festivalen kan hive sit velkendte niveau op igen, og hvem der løber med de gyldne palmer, finder vi under alle omstændigheder ud af d. 23. maj, hvor festen slutter med et brag. En ting er sikkert. Det handler om prestige i denne del af festivalen, for, som vores danske palmevinder Lars von Trier sagde, palmen er bare lavet af plastic.

Pengene
Hvis det handler om prestige i konkurrencen, så er det en hel anden ting, man går op i på festivalens marked – penge. I festivalens markedsdel mødes alverdens filmselskaber og distributører for at sælge og købe. Beløbene er større, men princippet er stort set det samme som i enhver anden handel. Få blockbusteren lidt billigere, hvis du samtidig køber denne halvdårlige kikser. Det kan være en idé at sælge de dårligste film først, men har selskabet en konkurrencefilm i stald, trækker man tiden. Prisen stiger nemlig, hvis der er udsigt til en palme eller to. Alle kneb gælder. Muligvis kan den skandinaviske filmstand tiltrække med sine blonde medarbejdere, men de har ikke nationale specialiteter i form af træfløjter som den thailandske. Med andre ord er gadgets, happy hours, klistermærker, posters, kuglepenne osv. osv. en del af sceneriet her. For når det kommer til stykket, kan den enorme filmbranche ikke leve af plasticpalmer alene. Filmene skal sælges.

Glimmer og glamour
Der er mange måder at opfatte film på, og en filmfestival som Cannes præsenterer dem alle i en indviklet sammenblanding. En stor del af pressen vil helst se filmen som en kunstform og prøver at undgå selskabernes lokkende tilbud. Det kan være særlige filmvisninger, lukrative interviews eller de førnævnte thailandske træfløjter. Disse tilbud er til at gennemskue, men filmselskaberne har stadig et sikkert kort at spille ud. De har stadig filmmarkedsføringens mest geniale opfindelse – filmstjernerne.
Mange stjerner kommer i forbindelse med film, der bliver vist uden for konkurrence. I festivalregi er de altså alene med, fordi de sælger og kaster glans over festivalen, og det er de færreste redaktioner rundt om i verden, der fravælger Brad Pitt i deres dækning af festivalen. Deres medier skal selvfølgelig også sælges. Og hvem kommer så i år? Listen er lang, men af de helt tunge drenge, der har meldt deres ankomst, er foruden Brad Pitt også Tom Hanks, Eddie Murphy, Nick Nolte, Sean Penn og Geoffrey Rush. Det kvindelige islæt på den røde løber føres an af Charlize Theron, Cameron Diaz, Emily Watson og Penélope Cruz.
Stjernerne skaber opmærksomhed og tiltrækker en masse stjernekiggere, der håber at få et blik af en kendis på den røde løber.

CinemaZone.dk på stedet
Du kan følge med i hvilke film, der fører hypet, helt uden at tage til Cannes. I løbet af de kommende 11 dage vil CinemaZone.dks udsendte nemlig rapportere fra midten af dette virvar af kunst, cool cash og kendisser.

I temaet Cannes 2004:

Cannes '04: Førstepris til dansk kortfilm
Cannes '04: Frederikke Aspöck - En dansker i vrimlen