Berlinale 2003: The Buzz #1
04-04-02:
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm

Cannes '04: Kusturicas fantastiske fabel

Mens Danmark lå på den anden ende i royal bryllupsrus, fik Cannes et seriøst bud på en palmevinder. Emir Kusturica præsenterede sin seneste film Life is a Miracle.

Skrevet den 14/5-2004 af Martin Pedersen

Forventninger var skyhøje, da fredagens første film Life is a Miracle blev vist. Årsagen hedder Emir Kusturica. Et navn der efterhånden har fast plads i diverse top fem over Europas bedste og mest nyskabende instruktører. Også i Cannes sammenhænge er Kusturica en kærkommen gæst. Det er instruktørens fjerde tur til filmfestivalen på bare ti år, og han er en af de få, der er blevet tildelt den gyldne palme to gange (i 1985 for filmen When Father Was Away on Business og igen i ti år senere for Underground). De andre dobbelt palmevindere er Francis Ford Coppola, Bille August og Shohei Imamura. Derudover fik Kusturica også en palme for bedste instruktør tilbage i 1989 med filmen The Times of the Gypsies.
Listen burde give de fleste instruktører sved i håndfladerne og skabe et enormt forventningspres, men det synes ikke at berøre serberen. Life is a Miracle levede til fulde op til forventningerne, og fredagen kunne derfor præsenterer en stærk kandidat til dette års vinder.

Les Films Alain Sarde, Foto: Alexander Lettic
Krigen som baggrund
Life is a Miracle foregår i Bosnien og har starten på Balkankrigen som baggrund. Dog er krigen og det politiske aspekt ikke det vigtigste i handlingen. Det er derimod familiens fader Luka (spillet af Slavko Stimac). Vi følger omvæltninger i hans liv, da krigen bryder ud, sønnen kaldes i hæren og konen stikker af med en ungarsk bækkenspiller. Tragedien er total, men som en frelsende engel kommer den muslimske pige Sabaha (Natasa Solak) ind i hans liv. Mere skal ikke røbes her, men filmen præsenterer et paradoks som foreløsning, hvor Luka må vælge mellem to personer, han elsker.

Intet lærred er stort nok
Det lyder sørgeligt, og filmen kan i bund og grund også ses som en bearbejdelse af de nationale traumer, Balkan sørgeligt bærer med sig. På overfladen er filmen dog lige præcis, som vi kender Kusturica, og det er yderst positivt ment.
Personer går sjældent i hans film. De taler sjældent, og stilstand er også et særsyn. Nej personerne råber, synger, skriger, græder og når de bevæger sig er det i form af løb, rulning, væltning og især dans. Life is a Miracle er nøjagtig på samme måde, og det kæmpe lærrede i Grand Theatre Lumiere var ved at briste flere gange.
Musikken er som altid lavet og spillet af Kusturicas eget balkan-sigøjner-hornorkester 'No Smoking'. Ikke hornmusik af den slags man hører til anske sølvbryllupper. Snarere har musikken energi som det vildeste punk, og tempoet i filmen er også efter dette. Det fantastiske ved Kusturica er, at han (endnu engang) formår at skildre øm kærlighed, blødende nationale sår og temaer som tab, tidløshed og humor, selvom stilen altså er nået nær hysterisk. Filmen har mange lag, og de fungerer samtidig. Man griner, græder og fyldes af følelsen af, at trods livets mange smerter og absurditeter, er det stadig – ja, et mirakel.

Kusturica om kunstens opgave
Kustirica selv ser ikke sine film som decideret kunst. På pressemødet sagde en tydelig festivalvant Kusturica, at han snarere ser dem som malerier. "Det er noget der gik op for mig i min første film. Den handlede om familien, som er en af de vigtigste ting for mig, og dette motiv har jeg taget med mig i de andre film. Sådan er det også med andre motiver, der betyder noget for mig. Dyrene, min nation osv. Mine film er snarere malerier, hvor jeg altså prøver at brede ud og billedliggøre disse motiver, der er så vigtige for mig".
Politik er ikke et af disse motiver, påstod Kusturica. "Historien er over politik. At scenen er sat i Bosnien 1992 skyldes at den er bygget over en rigtig historie jeg hørte, men den kunne ligeså godt foregår andre steder og på andre sprog. Det er en historie om hjertets sprog. En historie om det største motiverende element i et hvert menneske nemlig kærlighed".
Life is a Miracle skal ikke ses som en konkret kommentar, og målet for Kusturica er ikke realisme. "Jeg synes, der er alt for mange film, der bliver skabt for filmselskabernes skyld, og det er ikke meningen med kunst", sagde instruktøren. "Jeg vil gerne tage filmen tilbage til 50erne og 60erne, hvor man så "Cinema bigger than life", og hvor man turde lave film, der behandlede større temaer, end man ser i dag. Det er det kunsten kan og skal. Gengive aspekter, der i daglidagen ikke er synlige i vores liv".

Cannes’ prinsesse
De er stadig lang tid tilbage af festivalen, og det er endnu alt for tidligt at gætte på vindere. Der er dog ingen tvivl om, at Emir Kusturica er med i det sidste opløb. Den serbiske sigøjner har med Life is a Miracle endnu engang vist, hvorfor han fortjener betegnelse auteur. Ingen laver film som ham, og hvis Brad Pitt i går åbnede stjernehysteriet med Hollywoods version af et episk drama, så var det Kusturica, der idag viste, at tidløse fortællinger om kærlighed og had kræver meget mere end sværd og store muskler. Og i øvrigt også meget mere end nonstop pseudodækning af kongelige brylupper. Apropos royale begivenheder er det i morgen, filmverden vil komme til at se, hvordan det går med den grønne ork Shrek og hans prinsesse Fiona.

I temaet Cannes 2004:

Cannes '04: Førstepris til dansk kortfilm
Cannes '04: Frederikke Aspöck - En dansker i vrimlen