CIFF04: Russisk triumf

26-08-04:
CIFF04: Bedstemødre og kirurger
25-08-04:
CIFF04: Visions of Europe

CIFF04: Børns vilkår

Børn og unge er i høj grad i centrum i flere af hovedkonkurrencens titler. Tre film markerer sig ganske fornuftigt i kampen om priserne, og de strækker sig fra Ukraines sletter til en tåget skotsk havn.

Skrevet den 25/8-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Tjekkiske Ivan Fíla deltager i hovedkonkurrencen ved Copenhagen International Film Festival med den stærke King of Thieves (König der Diebe, 2004), som følger et ukrainsk søskendepar på en alt andet end rosenrød rejse til Berlin, hvor de håber på at gøre karriere som cirkusartister. Fíla skærer et grumt billede af forskellen på det gamle og det nye Europa og af hvor let det er for Vesten at stikke den fattige omverden blår i øjnene.

Stjerner på steppen
Filmen lægger ud i en lille ukrainsk landsby omkring år 2000, hvor de to selvudnævnte cirkusartister Barbu og Mimma underholder med akrobatik af høj kvalitet. Byen har fået et rygte for at udvikle cirkusartister for med jævne mellemrum kommer den højrøstede tysker Caruso til byen i sin Jaguar og køber unge talenter af forældrene. Et slet skjult dække for illegal menneskehandel, men set fra børnenes synspunkt alletiders chance for at blive stjerne i en manege i Vesten. Og det er en af filmens stærkeste kvaliteter, at vi hele tiden er i øjenhøjde med vores hovedperson, Barbu.

En forfærdelig rejse
Caruso køber Barbu og hans stedsøster Mimma og tager dem med til Vesten. Mimma bliver fanget af politiet på grænsen mellem Ukraine og Slovakiet, og for Barbus vedkommende foregår resten af rejsen på loftet af en togvogn. Det lykkes til stadighed for den charmerende svindler Caruso at forblænde børnene med løfter om storhed og stjernestøv, men i virkeligheden driver Caruso en tyvebande i Berlin, hvor unger fra Europas fattigste hjørner lokkes vestpå til kriminalitet og prostitution. Der er således ikke mange lyspunkter i King of Thieves, men filmen holder et knugende greb om tilskueren, fordi vi som publikum sagtens kan gennemskue den barske virkelighed, og den tilføjer en fin menneskelig dimension, da Caruso midt i sin kyniske udnyttelse af mindreårige indser, at Barbu er præcis den søn, han aldrig selv har fået. Ambivalensen i Caruso-figuren giver filmen en menneskelighed midt i mørket, og det er faktisk ganske godt set af instruktøren, der også har skrevet filmens manuskript. Barbu er et gribende bekendtskab i den talentfulde Iakov Kultiasovs skikkelse, og hvis juryen er i det humør, så kunne han trods sin unge alder godt fortjene en anerkendelse for sit arbejde her.