Nikolaj Arcels debutfilm under optagelse

26-08-04:
CIFF04: Bedstemødre og kirurger

CIFF04: To outsidere

I festivalens hovedkonkurrence kigger vi på to af årets outsidere – og de kan næsten ikke være mere forskellige. Belgisk deadpan-humor og danske skandaler på Christiansborg.

Skrevet den 26/8-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Den fransk-belgiske road movie Aaltra er indbegrebet af en ægte festivalfilm. Skæv, kulsort og uden antydningen af chance for at opnå et publikum i normal distribution, men nu er den her, og den kan faktisk anbefales, hvis man er til humor i den mest skævvredne udgave. Vi følger to naboer, som stilfærdigt bekriger hinanden. Den ene er kontormusen med hjemmearbejdsplads, den anden bor på en feltmadras på høloftet i laden og sprøjter afgrøder. En dag bliver det for meget, kontormusen mister sit arbejde på grund af naboen og farer i flint. Det hele ender i et slagsmål ved en trailer af mærket Aaltra, og da ladet ved et uheld lukker sig over de to slagsbrødre, bliver de lammet fra livet og ned. I samme situation og i matchende rullestole begiver de sig mere eller mindre frivilligt på en tur sammen, som i sidste ende har sit mål i Finland hos producenten af den fejlbehæftede trailer.

De to kørestolsduellanter i Aaltra
Copenhagen International Film Festival
Frie rammer
Historien i Aaltra er på ingen måder det vigtigste, men det forhindrer ikke forfatterparret Benoît Deléphine og Gustave de Kervern at sikre et fundament, som er en ganske sød og ligefrem historie om to kværulanter, der lærer hinandens gode sider at kende ved at tilbringe tid sammen. Det er Grumpy Old Men i nye klæder, og det giver plads til filmens egentlige kvalitet – nemlig den kulsorte og insisterende humor, som præger de to forfatteres univers. De spiller selv hovedrollerne, og det er Benoît Deléphine, der har instrueret, så der har ikke været noget filter på deres kreative udfoldelser, og det har betydet stor fokus på stilen. Ikke nok med, at filmen er filmet i sort/hvid, den er tænkt i sort/hvid og i meget præcise indstillinger, hvor kameravinkler og timing er alt afgørende for effekten. Mange af filmens scener rummer en dobbelthed; en umiddelbar handling, der er aldeles irrelevant, og nogle små ting i baggrunden, som bærer hele betydningen. Et glimrende eksempel er en scene med to ambulanceførere og fire fadøl i en bar.

Konsekvent instrueret
Som komedie er filmen helt afhængig af, at publikum spiller med på idéen. Hurtigt antager fortællingen anekdoteform, så det enkelte gag kan få tid og ro til at udspille sig. Der anvendes ofte gentagelse for at fremme forståelsen eller blot fordi selve pointen ligger i gentagelsen, som da en finsk karaokesanger helt mod slutningen bliver ved med at synge det samme vers af en uendelig banal sang en halv tone højere end verset før. Der er mange øjeblikke undervejs, hvor den stiliserede film vinder på sin særhed og insisteren på at være anderledes, men vi er ikke, som festivalprogrammet skriver, oppe på The Straight Story-niveau, dertil mangler en langt dybere forståelse af hovedpersonerne som personer og ikke blot rekvisitter i komiske tableauer. Men det ændrer ikke ved, at man griner bedre i selskab med Aaltra end med mange andre regulære komedier – og hvis juryen, som jeg, har savnet noget at le af i årets hovedprogram, så kunne en instruktørpris være en fin måde at anerkende præstationen på.