17-09-04:
BUSTER 04: Og vinderne er...

01-10-04:
Whale Rider

BUSTER 04: Barske børnefilm

Skrevet den 16/9-2004 af Peter Jonas Thiesen

Under den igangværende Buster filmfestival er der i de kommende dage mulighed for at opleve tre anderledes film, der rykker ved forestillingen om, hvad en børnefilm kan være. The Return (2003) fra Rusland, 4th Floor (2003) fra Spanien og Whale Rider (2003) fra New Zealand, er alle eksempler på børnefilm med en helt andet barsk indgangsvinkel til de problemstillinger, børn kan befinde sig i.

4th Floor
Buster Filmfestival
Russisk faderopgør
The Return, der vandt Guldløven på Venedig filmfestivalen sidste år, er en barsk historie om to drenges overlevelsestur med en far, der har været væk fra dem i en årrække. Udflugten med faderen udvikler sig fra at være en uskyldig fisketur til at blive et eksistentielt drama på liv og død, der til sidst kommer til at kræve store ofre. Filmen er kunstnerisk gennemført og samtidig så barsk, at man selv som voksen indimellem rystes, men da historien fortælles fra de to drenges synsvinkel, giver det stadig mening at betegne den som en børnefilm. The Return er med andre ord et eksempel på en modig film, der viser, at også dybe menneskelige konflikter kan skildres i børnehøjde.

Halløj på hospitalet
Den spanske film 4th Floor fortæller med humor og livsglæde om en flok drenge i puberteten, der lider af kræft og derfor er tvunget til at leve en tilværelse på en hospitalsgang. Drengene nægter dog at opgive livsmodet og forsøger så vidt muligt at opretholde en nogenlunde normal ungdomstilværelse med sport, pigedrømme og drengestreger. Filmen skildrer drengene med stor sympati og megen humor, men halter dog flere steder i sit forsøg på at være både morsom og gribende. Flere scener er lidt for villet sjove, mens andre bliver en tand for sentimentale. Alligevel har man meget sympati for filmens mod, hvad angår tematik, og pointen at drenge nu engang er drenge, lige meget hvor de befinder sig, går fint igennem selvom visse scener halter.

The Return
Buster Filmfestival
Pigen og hvalen
I Whale Rider fra New Zealand følger vi den 11-årige pige Pais forsøg på at leve op til de forventninger, der stilles fra hendes bedstefader, som er maorihøvding. Hendes egen fader har ikke kunne leve op til høvdingeværdigheden, og selvom Pai både har viljen og evnerne til at påtage sig hvervet, har hun sit køn imod sig. Bedstefaderen vil ikke acceptere en pige som kandidat, men Pai viser sig langsomt at have det, der skal til for at kunne skabe forbindelsen til de hvaler, der styrer maorifolkets skæbne. Filmen formår på genial vis at forene de tusindårige maorimyter med den tragiske historie om det newzealandske maorifolks besvær med at tilvænne sig den moderne tilværelse. Netop denne sammenfletning af myte og realisme gør skildringen til en oplagt fortælling for børn, hvor de eventyrlige elementer bruges som afsæt til at fortælle den dybere historie om et naturfolk, fanget imellem fortid og nutid.

Børnefilmkonkurrencen
De tre film indgår alle i Busters børnefilmkonkurrence, og både The Return og Whale Rider burde være gode bud på vindere.

I temaet BUSTER 2004: