CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
”Er pik og patter røv og nøgler?”

Debat i Cinemateket om moral i dansk børnefilm.

Links
B&oslash

Læs også...
Nyheder:
28-02-05:
Buster-festival får ny leder
17-09-04:
BUSTER 04: Og vinderne er...
 
BUSTER 04: Børnemoral i knibe?
 
Torsdag formiddag var der dømt moralsk børnefilmsdebat i Cinemateket under et seminar, der bar titlen ”Er pik og patter, røv og nøgler?”
 
Skrevet den 17/9-2004 af Peter Jonas Thiesen
 
 
Seminaret var en del af New Nordic Children´s Film (NNCF), der sideløbende med den egentlige Buster filmfestival er et slags branchetræf for de nordiske landes børnefilmsfolk. To oplægsholdere var sat til at sætte gang i debatten i den halvflydte Asta-sal. Fra DR-Ung skulle Lars Torp forsøge at redegøre for den mere og mere grænseoverskridende humor, der i de senere år har kunnet opleves i programmer som ”Banjos likørstue” og ”Drengene fra Angora” på DR2. Efter dette lidt mere TV- orienterede debatindslag fik børnefilmskonsulent i DFI, Mette Damgaard Sørensen, lov til at gøre rede for sine bevæggrunde for at støtte en film som Terkel i knibe (2004). Omdrejningspunktet i debatten blev således hurtigt til moralske spørgsmål om, hvad man kan tillade sig at vise til børn og unge. Lars Torp argumenterede på bedste vis for, at det altid ville være en fornemmelsessag, hvad man kan tillade sig at præsentere for børn og unge, men at der ikke var grund til at opstille grænser idet børn og unge nok skal opleve de ting som censureres væk alligevel.
Dette argument er måske ikke det mest moralsk opbyggelige, men skal ses i forhold til den tradition for moraliserende og politisk korrekt børnefjernsyn, der op igennem 70erne og 80erne dominerede DRs B&U afdeling.


Filmdebat
Med Mette Damgaard Sørensens oplæg kom debatten til at handle om forskellige niveauer i en film som for eksempel Terkel i Knibe. Mette Damgaard mente dybest set, at filmen både var moralsk og ansvarlig, og når den engang imellem gik over stregen, var det på et så avanceret niveau, at de mindre børn ikke fangede de hårdkogte pointer. Her var en af deltagerne ude i salen dog uenig og mente bestemt, at en selvmordscene i filmen stod kynisk og ubearbejdet tilbage ved filmens afslutning. Andre seminardeltagere blandede sig og spurgte, hvorfor netop dette selvmord er fremhævet på filmens plakat, som en grund til at se filmen. Da filmens producent var til stede i salen fik han lov til at besvare det direkte spørgsmål, men gav straks bolden videre til det reklamebureau, der har stået for lanceringen af filmen. Et noget tyndbenet svar, der kunne give det indtryk, at ingen rigtig har det overordnede ansvar, når der produceres børnefilm her i landet. Og netop som debatten så småt var ved at blive interessant, var seminaret imidlertid slut. Til en anden gang var det måske en ide at lade et seminar vare lidt længere, så der kunne arbejdes lidt dybere med de slet ikke uinteressante spørgsmål, der melder sig når man producerer film for børn og unge.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet BUSTER 2004:
 
Frøernes spådom
BUSTER 04: Og vinderne er...
BUSTER 04: Barske børnefilm
BUSTER 04: Kærlighed og humor på hebraisk
BUSTER 04: Blandede ungdomsbolcher
BUSTER for 5. gang
Ketchup-effekten
Bare Bea
Elephant
110% Greve
Thirteen
In America
Prozac Nation
Møgunger
Terkel i knibe
Osama
Kl. 5 om eftermiddagen
Tæl til 100
Igby Goes Down
Valhalla
Donnie Darko
Metropolis
The Believer
Shrek
Cirkeline - Storbyens mus
Abernes Ø
Boys Don't Cry

Quiz
Hvilken klassisk PoW-drama havde William Holden og Alec Guinness i hovedrollerne?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google