CPH:DOX '04: Nærbilleder af de magiske enere
06-11-04:
CPH:DOX '04: En virkelighed større end vestens

CPH:DOX '04: These so-called documentaries

Det bugnende mediesupermarked er blevet så stort og larmende, at det hjælper med opmærksomheden, hvis man snyder lidt. CPH:DOX præsenterer 13 fupdokumentarfilm.

Skrevet den 5/11-2004 af Kasper Christoffer Larsen

Siden Orson Welles i 1938 narrede flere hundrede tusinder amerikanere med radiospillet "Klodernes Kamp" og sammen med CBS måtte stå undskyldende frem for at redde de kaotiske tilstande af flygtende menneskemængder, har dramatikere været bevidste om kræfterne i det dokumentariske sprog. I dagens medieudbud har de såkaldte 'mockumentaries' - satiriske dokumentarfilm, der blot foregiver en række fakta – sværere ved at narre masserne. Men det sker stadig.

Werner Herzog agerer fint frustreret intellektuel blandt Hollywoods djævle i den satiriske Incident at Loch Ness.

incidentatlochness.com
"Jeg vil aldrig stole på tv mere"
Peter Jackson gjorde det i 1995 med Forgotton Silver. Han præsenterede New Zealand for den fiktive filmpioner McKenzie, der både havde opfundet filmkameraer før Lumiere-brødrene og skabt ukronede mesterværker, og han gjorde det så troværdigt, at flere lærere rundt omkring på skolerne begyndte at tale om, at de længe havde været klar over McKenzies eksistens. Efter afsløringen af fupnummeret, blev en australsk seer så vred, at hun ringede til den newzealandske kanal og råbte ind i røret: "Jeg vil aldrig stole på tv mere".

Mockumentaries
Fænomenet mockumentaries blev først navngivet i 1984, da Rob Reiner brugte termen i interviews til at beskrive sin film This is Spinal Tap om det fiktive heavy metal-band af samme navn. Men formen var allerede benyttet mange år før. Måske første gang til et bredere publikum i 1957, da britisk fjernsyn præsenterede en aprilsnar i dokumentarserien Panorama, der bestod af en række programmer med kritisk og undersøgende journalistik.

Gotisk lolita-stil i Peep 'TV' Show. En udfordring for sanser og moral.

CPH:DOX
Werner Herzog – selvfølgelig
CPH:DOX byder på flere spritnye af slagsen. Og hvem anden end det tyske fænomen Werner Herzog (Gåden om Kasper Hauser, Fitzcarraldo) stikker hovedet frem? I Incident at Loch Ness foregives det, at Herzog planlægger en film om myterne omkring Loch Ness-uhyret. Men den stakkels tyske intellektuelle bliver 'uvidende' invaderet af en lille Hollywoodhær, da Zak Penn (manuskriptforfatter til X-Men 2 og producer på blandt andet Farrelly-brødre-filmen Osmosis Jones) bliver producent på projektet. Herzog er hovedsagligt interesseret i, hvad myterne betyder for de lokale, men Penn får hurtigt forvandlet turen til en sensationel ekspedition med matchende kedeldragter, videnskabsmænd og egne special effects, mens Herzog står hovedrystende og måber på sidelinjen. Den lille ekstra og indforståede joke går også på de fordomme, der længe har huseret om Herzog, som en dybt excentrisk og nærmest gal instruktør, der ifølge rygterne skulle have truet skuespilleren Klaus Kinski med en pistol bag kameraet for at få sin vilje igennem. Der går rigtig Hollywood i Incident at Loch Ness, der desværre ikke holder sig på den troværdige side af måtten og derfor knækker halvt over på midten. Men alene for oplevelsen af Herzog og resten af filmholdet, toppen af poppen fra Hollywoods dyreste actionmandskaber, er filmen det hele værd.

Peep tv show
Troværdigheden ER et bærende element i mockumentary’en, og derfor kan det måske virke lidt besynderligt at gå ind i biografen med hele bevidstheden om fupnummeret i hånden. Inviter derfor hellere en uvidende kæreste eller lillebror. Eller gå ind og se en helt anden slags film, som 'These so-called documentaries' også byder på. For eksempel den japanske Peep 'TV' Show, der med garanti er dokumentar, som du aldrig har set det før.

"2,843 people were blown to hell when a fireball hit the World Trade Center. It was such a beautiful sight. A beer in one hand, I was glued to the TV. Everything's going crazy. That's why I peep at the corpses under the rubble".

Sådan indledes filmen, og så skulle de første nok være provokeret eller måske helt skræmt væk. Peep 'TV' Show er en apokalyptisk rejse rundt i Tokyos gader og i sindet på dets rodløse unge. Den følger den unge Moes tilsyneladende zombieagtige slentren fra hus til hus. Siden oplevelsen af terrorangrebet d. 11. september er Hasegawas blevet så fascineret af tv-mediets kraft, at han kun kan opleve virkeligheden igennem skærmen. Derfor opsætter han små kameraer i vinduerne hos tilfældige og følger deres trivielle dagligdag. Det hele lægges op på nettet – på siden www.peeptvshow.net - med egne dagbogsnoter og en research af en terrorists aktiviteter op til dagen for hans martyrium. Gennem sitet møder han den 19-årige pige Moe, der klæder sig som en goth-lolita og fascineres af den samme meningsløshed og selvdestruktivitet. Instruktøren Yutaka Tsuchiya beskriver sig selv som 'medieaktivist', og det passer godt til den visuelle oplevelse, som filmen med sit grynede, urbane neonlook kaster ud på tilskuerens nethinder. Dem, der mener, dokumentarfilmens grænser mellem fakta og fiktion bliver nedbrudt af folk som Michael Moore, har ikke set 'these so-called documentaries'.