CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
CPH:DOX '04

Se program og yderlige information på cphdox.dk


The Corporation
Canada, 2003
145 min
Engelsk uden undertekster
Instruktør: Mark Achbar, Jennifer Abbott

Cinemateket
Torsdag 11/11
Kl. 12.30
(Seminar med filmen som case study)

Grand
Søndag 14/11
Kl. 21.30
(Filmens producent vil være tilstede)


The Take
Canada, Argentina, 2003
84 min
Engelsk uden undertekster
Instruktør: Avi Lewis, Naomi Klein

Gloria
Onsdag 10/11
Kl. 21.15


The Kidnapping of Ingrid Betancourt
USA, 2003
76 min
Med engelske undertekster
Instruktør: Victoria Bruce, Karin Hayes

Cinemateket
Lørdag 6/11
Kl. 19:00
(Instruktøren vil være tilstede)

Onsdag 10/11
Kl. 21.30


The Globalisation Tapes
Storbritannien, 2003
70 min
Med engelske undertekster
Instruktør: Mark Brian Smith, Tony Montana

Cinemateket
Søndag 7/11
Kl. 21.30

Vester Vov Vov
Onsdag 10/11
Kl. 16.30


Disbelief
USA, Rusland, 2003
105 min
Med engelske undertekster
Instruktør: Andrei Nekrasov

Cinemateket
Søndag 7/11
Kl. 14.15

Torsdag 11/11
Kl. 19.15
(Instruktøren vil være tilstede)


Three Rooms of Melancholia
Finland, 2004
85 min
Med engelske undertekster
Instruktør: Pirjo Honkasalo

Grand
Onsdag 10/11
Kl. 19.00
(Producenten vil være tilstede)

Dagmar
Søndag 14/11
Kl. 16:40

Links
cph:dox

Læs også...
Nyheder:
26-11-04:
To danske film i prisfinalen i Amsterdam
15-11-04:
CPH:DOX '04: Delt hovedprisvinder
10-11-04:
Darwin's Nightmare vinder årets doku-EFA
29-10-04:
Årets filmskurk: Præsident Bush!
15-10-04:
cph:dox-programmet er på gaden
24-09-04:
Moore i kødet på sundhedssystemet
09-09-04:
Moores nye Oscar-dillema
23-06-04:
Fransk alternativ til Moores Bush-film
 
Anmeldelser:
16-09-05:
Melancholia [2004]
01-11-04:
Fahrenheit 9/11
29-07-03:
Bowling for Columbine
 
Artikler:
13-11-04:
CPH:DOX '04: The Fox Factor
10-11-04:
CPH:DOX '04: Enjoy your darlings, kill your idols
07-11-04:
CPH:DOX '04: Nærbilleder af de magiske enere
05-11-04:
CPH:DOX '04: These so-called documentaries
 
CPH:DOX '04: En virkelighed større end vestens
 
Årets udgave af cph:dox byder på et overvældende antal politiske dokumentarfilm. Sådan er udbuddet, mener arrangørerne. Heldigvis kommer dækningen kloden rundt.
 
Skrevet den 6/11-2004 af Jesper Vestergaard
 
 
"Vi har ikke ledt efter dem, men tendensen har været så markant, at vi har været nødt til at tage stilling til den," forklarer festivalens programchef Tine Fischer om det store udbud af politisk orienterede dokumentarfilm på årets udgave af cph:dox.

Kunsten tager over
Film som Bowling for Columbine og Fahrenheit 9/11 har fungeret som dokumentariske isbrydere til et bredere biografpublikum, og sidstnævnte har været den mest slagkraftige debatskabende politiske film i nyere tid overhovedet. Det er dog for let blot at pege på Michael Moore-effekten, når det kommer til at fordele æren for dokumentarfilmenes succes og for det genfundne engagement i de politiske vinkler, mener programchefen.
Et bud på en forklaring kunne være, at når journalistikken bliver standardiseret i en sådan grad, som vi har oplevet det i vesten igennem de senere år, så må kunsten tage over og dække nogle af de huller, der bliver ladt tilbage i udvalget såvel som i dækningen af politiske konflikter.
At der er god grund til at åbne øjnene i andet end vestlig retning, er der mange gode bud på på årets dokumentarfilmfestival.
Udover et bredt udvalg af USA-orienterede film i festivalens hovedserier og special-serien 'US Rebels', der byder på håndholdte politiske dokumentarfilm i Moores fodspor, bliver bl.a. den tjetjensk-russiske konflikt behandlet i filmene>Disbelief og Three Rooms of Melancholia, Latinamerika i The Take og The Kidnapping of Ingrid Besanbourt og indonesiske plantagearbejderes vilkår i The Globalisation Tapes.

The Corporation
Psykopatiske selskaber
En af festivalens store scoops er dog amerikansk. Det er The Corporation, der med gode gamle, men ikke desto mindre slagkraftige, marxistiske og psykoanalytiske redskaber og argumenter fra prominente navne som Noam Chomsky, Naomi Klein og Milton Friedman analyserer de multinationale selskaber som institution. Filmen drager den logiske slutning, at konstruktionen som sådan kan klassificeres som psykopatisk i sin natur.
The Corporation, der er instrueret af Jennifer Abbott og Mark Achbar repræsenterer et originalt og særdeles effektivt bud på, hvordan man kan lave en klassisk 'snakkefilm' om et forholdsvist tungt emne i et tempo og en stil, så publikum fastholdes og konstant fodres med eksempler, argumenter og informationer, uden at den på noget tidspunkt mister sin intensitet. Selvom filmens til tider stærkt propagandistiske stil, der ikke altid ligger langt fra Moores forsøg på at afdække den anden side af de vestlige mediers sandhed, kan virke provokerende, er man i hvert fald stensikker på, at der er stof til eftertanke.

Kollektiver og kidnapninger i Latinamerika
"No Logo"-forfatteren Noami Klein er også aktuel i festivalens Do-It-Yourself-serie, der fokuserer på politisk aktivisme. Sammen med sin mand, journalist og debattør Avi Lewis, står hun som instruktør på filmen The Take. Filmen følger argentinske arbejdere, der efter det økonomiske sammenbrud, har taget den fatale arbejdsløshed i deres egne hænder, besat en række lukkede fabrikker og genstartet dem under kollektivt ejerskab. I festivalprogrammet præsenteres filmen som "en ægte globaliseringsthriller". Først og fremmest tegner filmen dog til at give et sjældent bud på et alternativ til den herskende neoliberalistiske dagsorden.
Ligeledes i Latinamerika udspiller filmen The Kidnapping of Ingrid Betancourt sig. Filmen, der er instrueret af Victoria Bruce og Karin Hayes, følger den colombianske præsidentkandidat Ingrid Betancourt op til valget i 2002. Det særlige ved historien er dog, at hun ikke selv er til stede, men i stedet repræsenteret ved et papplakat, som hendes mand bærer rundt i gaderne. Betancourt er nemlig offer for en af de op mod 1000 kidnapninger, som den revolutionære Colombianske undergrundshær FARC foretager hvert år.
Man kunne måske have håbet, at filmen gik tættere på organisationen, der optræder på såvel FNs som EUs terrorlister. I stedet følger filmen familiens kamp for at repræsenterer Betancourts synspunkter i valgkampen og fortæller dermed en usædvanlig rammende historie om kidnapningernes betydning for det plagede land, men dog uden for alvor at dykke ned i de omkringliggende problemstillinger.

Plantagearbejdere på Sumatra
I Do-It-Yourself-serien kan man også opleve filmen The Globalisation Tapes. Filmen følger i stærke billeder og med barske undertoner plantagearbejdere på Sumatra i Indonesien. Ligesom i The Corporation spiller den historiske udvikling en væsentlig rolle i skildringen af nutidens forhold. Filmen, der er lavet af en gruppe plantagearbejdere, skildrer med historiske tilbageblik på koloniseringen, nutidige førstehåndsberetninger og diskussioner, nødvendigheden af selv at påvirke globaliseringen indefra.

Three Rooms of Melancholia
Den tjetjensk-russiske konflikt
Verdensomspændende økonomiske institutioner som de multinationale selskaber, WTO og Verdensbanken står for skud i flere af filmene under cph:dox. Det er oplagt at se den neoliberalistiske dagsorden som udgangspunktet for en lang række af Verdens konkrete problemstillinger, men selvom den økonomiske magt gennemgående synes at sikre den politiske magt, kan de konkrete problemer dog også bunde i andet end økonomi. To stærke film løfter således låget for den tjetjensk-russiske konflikt, som nok har fået spalteplads i aviserne, men kun sjældent er blevet fulgt i billeder. Den ene film, Andrei Nekrasovs Disbelief, konfronterer publikum med en ligefrem konspirationsteori i sit forsøg på at indkredse sandheden om en række grusomme bombeattentater mod boligblokke i Moskva i 1999. Det åbne spørgsmål er, om det i virkeligheden var det russiske efterretningsvæsen FSB og ikke tjetjenske terrorister, der stod bag.
Mindre målrettet og så meget desto mere nuanceret går Pirjo Honkasalo finsk producerede Three Rooms of Melancholia til værks. Igennem tre skarpt tilrettelagte og på en gang betagende og forfærdende filmiske rum udforskes både grundlæggende menneskelige følelser og konkrete illustrationer af konflikten. I det første rum zoomes ind på en gruppe 10-12-årige drenge på et russisk militærakademi, det andet rum byder på sjældne, grusomme, men samtidig sobre optagelser fra Tjetjeniens udbombede hovedstad Grosny, og det tredje rum fremstiller armodet og menneskelig tragedie i en flygtningelejr i naborepublikken Ingusjetien.

Der er således masser af muligheder for både at få fodret sin indignation over verdens tilstand og få åbnet op for nye perspektiver på den politiske verdensorden på cph:dox. Gennemgående er der lagt op til et stærkt festivalprogram, der tager virkeligheden alvorligt, og har flere bud på brændende filmoplevelser.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Cincin
19-2-2012 12:58
Martina serkvir:Toppen! Har letat pa alla mojliga stallen och med misslyckade forsok! Har fungerade det direkt och enkelt. Tack!//Martina

film geek
8-11-2004 13:13
Ja, det kan være meget godt med alt det politik, men jeg har nu endnu ikke set noget, der slår RIDING GIANTS, Stacy Peraltas fantastiske surffilm!!

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet CPH:DOX '04:
 
CPH:DOX '04: Delt hovedprisvinder
CPH:DOX '04: The Fox Factor
CPH:DOX '04: Enjoy your darlings, kill your idols
Darwin's Nightmare vinder årets doku-EFA
Club Transmediale-vjs på cph:dox i aften
CPH:DOX '04: Nærbilleder af de magiske enere
CPH:DOX '04: These so-called documentaries
cph:dox-programmet er på gaden

Quiz
Han har spillet hende ægtemand i én film og instrueret hende i en anden - hvem er der tale om?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google