77 min.
Instr.: Robert Greenwald

Gloria
13/11 Kl. 16.30

Producer Jim Gilliam er til stede efter visningen til en brandvarm debat om magtstrukturen i de amerikanske medier.

Læs mere på:

DVD’en kan købes på hjemmesiden for 10 amerikanske dollars. Jim Gilliam overbeviste os om, at den herefter må kopieres og gives videre lige som man vil. Filmen er nemlig ikke lavet i kommerciel interesse.

CPH:DOX
Outfoxed
Move On
Jim Gilliam

01-11-04:
Fahrenheit 9/11
29-07-03:
Bowling for Columbine

10-11-04:
CPH:DOX '04: Enjoy your darlings, kill your idols
07-11-04:
CPH:DOX '04: Nærbilleder af de magiske enere
06-11-04:
CPH:DOX '04: En virkelighed større end vestens
05-11-04:
CPH:DOX '04: These so-called documentaries

CPH:DOX '04: The Fox Factor

Hvor meget skal man finde sig i? Rigtig meget, og det meste kan man sikkert ikke gøre noget ved. Men man kan få det lidt bedre ved at have forsøgt. Den 27-årige producer Jim Gilliam blev så frustreret, at han lavede en film.

Skrevet den 13/11-2004 af Kasper Christoffer Larsen

”Hvis det æ fakta, så benægter a fakta”
Sådan lød vores daværende statsminister Knud Kristensens så berømte ord, og ofte synes man at kunne høre ekkoet endnu. Noget tyder på, de har samme problem i USA. Til spørgsmålet: ”Har man fundet masseødelæggelsesvåben i Irak?,” svarer 33% af almindelige Fox News-seere ”Ja”. Blandt folk, der fik leveret nyheder andetsteds, udgjorde samme forkerte svar 11%. Til spørgsmålet ”Har USA fundet link mellem Al Qaeda og Irak?” svarer 67% af Fox-seere ”Ja”, mens 16% af resten af befolkningen begår samme fejl. Man skulle tro, at Fox News Channel var bekymrede over målingens afsløring af deres seeres ringe faktuelle viden. Men i stedet virker de faktisk begejstrede.

Jim Gilliam.
jimgilliam.com
American in Copenhagen
Jim Gilliam ligner alt andet end en amerikansk producer. Med sine hornbriller, skaldede isse og tårnhøje, ranglede statur, er det nærmere en filmskolestuderende, jeg tænker på, da han rækker hånden frem i Cinematekets cafe. Han er lige landet i København, men passer allerede perfekt ind i billedet som europæisk intellektuel. Han starter da også med at udtrykke sin begejstring for det danske filminstituts bygning på Gothersgade. ”Wau, sikke en arkitektur. I USA skal du gå på museum for at se noget tilsvarende.”

Fair & Balanced
Der er langt til USA. Stadigvæk. Det vil i hvert fald fra et dansk synspunkt være utænkeligt med en så politisk farvet nyhedsdækning, som Fox lægger for dagen. I USA ved alle, at Fox News Channel med mediemogul Rupert Murdoch i spidsen hører til langt ude til højre i det politiske spektrum, men de færreste ved nok ikke, hvor tæt knyttet den også er til den siddende regering. Det får man et indblik i, når man ser Outfoxed: Robert Murdoch’s War on Journalism. På Fox serveres dagligt smædekampagner og skævridninger af fakta under sloganet ”Fair & Balanced”. Ideologiske tilhørsforhold kan man acceptere, er filmens pointe. Men partipolitisk propaganda under dække af objektivitet er forkasteligt.

CinemaZone.dk (CZ): For at starte et sted, måske med risiko for at lyde en smule sensationel: Tror du, Bush var blevet genvalgt uden Fox News?”

Jim Gilliam (JG): ”Faktisk er det spørgsmål slet ikke så uinteressant. Lad mig svare med nogen statistikker, der taler for, at Fox News var et vigtigt instrument for Bush. De tal, der er nævnt i filmen om Fox-seeres fakta-viden (de førnævnte, red.) blev også foretaget med republikanske vælgere. Og denne undersøgelse viste sig at være stort set identisk med den anden, hvilket betyder at mange stemmer ud fra hvad de tror om Bush-regeringen og dens bedrifter, frem for hvad der i virkeligheden sker.”

CZ: ”Hvor mange seere har Fox News egentlig?”

JG: ”Jeg mener, det mest populære program er The O’Reilly Factor, der når op omkring 3 millioner.”

CZ: "3 millioner? Det er da ikke særligt mange?"

JG: ”Nej, CBS News har til sammenligning omkring 6 millioner seere, så det er det faktisk ikke. Og her kommer vi ind på noget vældigt interessant. Fox’ væsentligste indflydelse er på det, vi kalder 'the republican echo chamber'. I USA er der en hel række af konservative, højreorienterede nyhedskanaler, som du ofte vil kunne tage i ordret at gentage hinanden med meget små mellemrum. Disse ekkoer spredes herefter ud til den almindelige presse. Så Fox mest betydningsfulde rolle er sådan set at udgøre hovedkvarter for dette ’Echo Chamber’ af ensrettede nyheder, ofte kopieret direkte fra den siddende regerings pressemeddelelser. Venstrefløjen har ikke rigtig den samme nyhedsstruktur. Man kopierer ikke blindt hinandens nyheder, så derfor er informationsbølgen ikke så massiv fra denne side.”

Propagandakrig!
CZ:”Men jeres film er jo fra den anden side. Er den ikke også en slags ’venstreorienteret propaganda’? Og bliver den ikke hurtigt opfattet som sådan i USA?”

JG: ”Nu har vi jo ikke opfundet de ting, man ser her i filmen, som højrefløjen opfinder deres. Jeg ville gerne ønske mig, at der var nogen, der gik ud og lavede filmen, der beviste at Fox News er ’Fair & Balanced’. Hvis det var sandt, burde man jo kunne lave en tilsvarende film med modsat fortegn. Det er selvfølgelig umuligt. Du kan også se det på måden Fox reagerede på filmen. De anklagede ikke os for noget, men angreb i stedet The New York Times, fordi de havde givet filmen en god anmeldelse. O’Reilly erklærede straks dem og de liberale medier krig, og anklagede dem for at støtte venstrefløjen. Men der er aldrig nogen fra Fox, der har angrebet selve fundamentet i filmen. Og jeg tror egentlig også, seerne er klar over, at Fox ikke er Fair & Balanced. De elsker det bare.”

CZ: "Så du siger faktisk, at folk ER klar over Fox’ ståsted?”

JG: ”Ja og nej. Folk har altid vidst, at Fox er konservativ, men ikke at den er republikansk. Og det var også, hvad vi selv lærte, da vi lavede filmen. Der er jo en stor forskel på at bære en konservativ ideologi og være talerør for et parti. Især når det er under overskriften af at være objektiv og fair. Nyhedsstationer har jo ret til en politisk ideologi, men hvis det bliver direkte propaganda fra toppen af magten under dække af noget andet, er det grueligt galt.”