K.I.T.T. Owner's Manual

03-05-05:
Bollywoods Oscar hylder David Hasselhoff
15-11-04:
Baywatch på film

Tv-serie: Den talende bil - nu på DVD

KITT: There's no reason for increased volume. I 'm scanning your interrogatives quite satisfactorily. I am the voice of Knight Industry 2000's Micro processor, K.I.T.T. for easy reference, KITT if you prefer.

Skrevet den 23/11-2004 af Kim Dorff Hansen

Det er vist ikke helt urimeligt at komme med den påstand, at David Hasselhoff oplevede sit karrierehøjdepunkt, da han mellem 1982 og 1986 spillede hovedrollen i den voldsomt populære tv-serie Knight Rider. Jovist har der været masser af løbeture på stranden ved siden af siliconesynkroniserede kropsdele, men intet af det ”Hassel the Hoff” har rørt ved, har kunnet nå op på siden af hans rolle som kvindecharmøren og actionhelten Michael Knight.

Men rent faktisk var det jo heller ikke på grund af Hasselhoffs læderjakke eller luftige lokker, man så Knight Rider; det store trækplaster for alle små og store drenge dengang som nu var K.I.T.T. (Knight Industries Two Thousand) – en voldsomt modificeret Pontiac Trans Am, der ville få enhver James Bond-bil fra dengang og nu til at ligne en ynkelig Wartburg til sammenligning. K.I.T.T. var den sorte, talende bil med de lysende dioder, der kunne klare alle forhindringer så overlegent, at selv en 9-årig barnehjerne sondrede sig frem til spørgsmålet: Hvad skulle en så overlegen bil overhovedet med en menneskelig spradebasse?

Nuvel. Knight Rider er kommet i en lækker DVD-boks med 22 episoder fordelt på 7 gyldne skiver – og selv om gensynet er generelt positivt, har tidens tand været hård ved en serie, der tilbage i 80’erne netop var noget unikt pga. dets rovdrift på datidens fascination af teknologi. I dag føles al snak om microchips og motherboards umådeligt passé, og derved er det langt lettere at få øje på seriens skrantende dialog, den endeløse række af plothuller og actionsekvenser, der får B-film til at ligne mesterværker.

Er man fan – og det kan alle bilelskende læsere vel næppe sige sig helt fri for – er der dog en fin mængde ekstramateriale at finde på udgivelsen. Har man ikke fået set tv-filmen Knight Rider 2000, følger den bl.a. med (om end den er en mindre katastrofe og den opdaterede version af K.I.T.T. virker nærmest ufrivillig komisk) – men det er især de mange features, interviews og kommentarsporet til dobbeltafsnittet Knight of the Phoenix, der rykker. Og selv den dag i dag må man beundre hvor effektivt seriens skabere fik gjort en sort bil med et par lysende dioder så livagtig.