Boganmeldelse: Matrix og ulydighedens evangelium
07-04-04:
Interview: Jada Pinkett Smith

DVD-box: The Ultimate Matrix Collection

- ind i mysteriet

Skrevet den 22/12-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Med vores dages trang til at udgive sær-versioner og box sets er det vel intet under, at Warchowski-brødrenes Matrix-trilogi nu er klar i den endegyldige udgivelse, som kombinerer alt tidligere udgivet materiale med en markant ny feature – nemlig kommentarspor til alle tre film med både filosoffer og filmkritikere. Vi har tidligere her på CinemaZone.dk set nærmere på udgivelsens enkeltdele, så vi nøjes med at kigge på helheden og de væsentligste argumenter til at kigge nærmere på The Ultimate Matrix Collection.

Udgivelsens 10 skiver rummer stort set alt tilgængeligt materiale fra de fire år serien spændte over, fra den banebrydende The Matrix fra 1999, der som den eneste ikke er anmeldt her på sitet, over de to efterfølgere, der blev udgivet back-to-back i sommer/efterår 2003. The Matrix Reloaded og The Matrix Revolutions blev genstand for en intens debat, hvor mange af originalens trofaste fans blev slemt skuffede over Warchowski-brødrenes valg. Historien er en lang, sammenhængenden udviklingshistorie med filosofiske og religiøse over- og undertoner – et markant værk svaghederne til trods og på alle måder en science fiction-milepæl for det nye årtusinde.

Udgivelsen kommer med en skriftlig hilsen fra Warchowski-brødrene, der ellers har gjort det til en kunst at holde sig fra deres film, når de først er sendt ud. De takker Warner Bros. for det store arbejde med udgivelsen – og så er det ellers overladt til filmene at tale deres eget sprog. Alle tre film har fået to nye kommentarspor, som er en del af en større strategi fra filmskabernes side. I stedet for selv at levere de længe ventede kommentarspor selv, så vil de hellere lade værkerne skabe debat – og derfor rummer det ene kommentarspor to filosoffer, Dr. Cornel West og Ken Wilber, som begge er erklærede tilhængere af film-trilogien, mens det andet rummer tre filmkritikere – Todd McCarthy (Variety), John Powers (Vogue) og David Thompson (forfatter) – som er erklærede modstandere. Warchowski-brødrenes hensigt er, at skabe to yderpunkter, som den menige filmfan så kan placere sig i forhold til.

Problemet er bare, at det aldrig for alvor bliver interessant nok at lytte til de to kommentarspor. Klart mest underholdende er de to filosoffer, som for alvor læser lag ind i filmene, som man skal være enten meget opmærksom eller meget overbevist for at give dem ret i. Det er faktisk vældig spændende, men præsenteret lettere tilgængeligt på en af de senere skiver i udgivelsen. Filmkritikerne hæver sig sjældent over lidt spredt bitching, faktisk med påfaldende lange pauser, hvor de ikke lige kan finde på noget relevant at sige. Mest oppe på mærkerne er David Thompson, som faktisk i perioder forsøger sig med lidt genreklassificering, men det bliver aldrig skarpt nok til at være helt tilfredsstillende.

Som supplement til de tre film er der en ”Revisited”-skive til hver, hvor der bringes detaljeret og konkret ekstramateriale af den traditionelle slags. The Matrix Revisited har vi tidligere kigget nærmere på, mens The Matrix Reloaded Revisited og The Matrix Revolutions Revisited er systematiske featurette-samlinger om en lang række af de to films centrale scener. Det er godt gennemarbejdet og struktureret præsenteret – men som altid i dette univers med størst appel til de teknisk interesserede.

Men det er jo kun 6 af udgivelsens 10 skiver. Animatrix-udgivelsen, som vi også tidligere har anmeldt, ligger ganske naturligt med. 9 animerede perler, som sagtens kan anbefales med lidt obligatorisk ekstramateriale som supplement, hvor vi både kommer nærmere på Anime som genre og på hver af de ni kortfilm.

The Roots of the Matrix er vel nok isoleret set udgivelsens mest interessante skive – to dokumentarprogrammer på hver en rund klokketime, som går i dybden med dels filmenes filosofiske og tekniske baggrund. Return to Source er en fin tråd gennem trilogiens mytologiske univers, hvor en lang række tænkere og filosoffer med vidt forskellige baggrund får lov at uddybe universets mest fascinerende hjørner. Tilsvarende interessant er The Hard Problem, hvor det er vores nuværende tekniske position i forhold til en omfattende virutel virkelighed som The Matrix, der dissekeres. Igen med mange fine betragtninger og uden at forfalde til en alt for poppet diskurs.

Tilbage til selve arbejdet med filmene kommer vi på skiven ”Burly Man Chronicles”, hvor der sættes fokus på en række udvalgte personer i den lange arbejdsproces, som ligger bag trilogien. Det er bag kameraet-programmer på hele filmserien snarere end på de enkelte film – og en fin måde at få samlet helhedsindtrykket. Ikke så nyskabende som de andre tiltag men et fint supplement. Endelig er der på ”The Zion Archive” mulighed for at gå amok i animerede storyboards, trailers, medieklip etc. Så afgjort den overflødige skive, hvis man skulle uddele en sådan titel.

Som samlet pakke appellerer The Ultimate Matrix Collection nok primært til de købere, som også var med på udviklingen i trilogiens to sidste afsnit. Vel er 499,- billigt for 10 dvd’er, men hvis man på fohånd ved, at man mentalt er stået af, så snart vi bevæger os videre fra den første film, så vil hverken de nye kommentarspor eller de ekstra dvd’er i pakken kunne bruges til særligt meget. Men for alle, som hang på Warchowski-brødrenes vision hele vejen er dette vel noget nær årets mest obligatoriske julegave.

Hvad hedder Jack Nicholsons rolle i The Witches of Eastwick