Kill Bill Volume 1
30-05-01:
Pulp Fiction

DVD-box: The Quentin Tarantino Collection

- Tarantinos samlede værker.

Skrevet den 22/12-2004 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Det amerikanske legebarn Quentin Tarantino har fem film i bæltet og alle fem er at finde i dette box set fra Nordisk Film, som lægger lige lovlig megen vægt på Kill Bill-filmene uden at have noget at have det i. Boksen er skrigende gul og Uma Thurman står i silhuet med et samuraisværd på alle sider af æsken. De 8 skiver er fordelt med to på hver af de tre første film, og en på hver af Kill Bill-titlerne – og alle filmene udgives med både DTS og Dolby Digital 5.1-lydspor.

Nordisk film
Æskens udseende er tæt på at være falsk markedsføring, for godt nok er Kill Bill Volume 1 med i boksen, men sammen med sin fantastiske storebror er de to seneste film klart udgivelsens svageste punkter. Faktisk er det bare de skrabede danske dvd-udgaver, som er smidt med i pakken – og de savner klart et ordentligt ekstramateriale. Det er selvfølgelig ærgerligt, for der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, at de indenfor de nærmeste par måneder kommer i en samlerudgave – og hvad skal man så stille op med nærværende udgivelse. Første dom er en forsigtig anbefaling, hvor det bestemt ikke skader at se nettets nyhedssites lidt an for at lure på en mulig udgivelsesdato for noget større og bedre.

Men en anbefaling er det ikke desto mindre, for Tarantinos tidlige film samles her med fine mængder ekstramateriale, som godt nok har været tilgængeligt før på andre versioner, men som nu fremstår i en overskuelig enhed. Kvaliteten er højest på Håndlangerne, hvor de to skiver udnyttes til fulde. Filmen var et markant gennembrud for den unge videoekspedient, som allerede fra første sekund overbeviste med et sikkert håndelag og en præcis fornemmelse for dynamikken i en god historie. Det er netop nybruddet, gennembruddet – ja, i det hele taget fornemmelsen af at gå fra nobody til stjerne på få dage ved Sundance Festivalen – som er den røde tråd på skiven med ekstramateriale, men der bliver også tid til at gå bag kameraet på udvalgte scener, bl.a. den markante scene med øret, politimanden og Michael Madsens barberkniv. Bedst er dog klart de mange både nye og gamle interviews med Tarantino selv og folkene omkring ham, som mindes den helt særlige stemning, som herskede dengang tilbage i 1992.

Der går lidt mere distanceret coolness over Pulp Fiction-udgivelsen, hvor det ganske naturligt er Cannes, der er omdrejningspunktet. Filmens noget overraskende sejr på festivalen var blot startskuddet for Tarantinos rakettur til toppen af den internationale filmverden. Talentet sprang ud i fuldt flor, og det kan også mærkes på hans personlige stil. Bedst er han i et timelangt interview med legendariske Charlie Rose, hvor han i klassisk talk show-tv af den gamle skole sidder i et studie og fortæller løs om ambitionerne med hovedværket. Det er også sært nostalgisk at gense Siskel og Ebert – USA's version af vores Bogart – udvise udtalt skepsis overfor dette nye fænomen, og endelig er der en sjov bonus på interviewet fra Independent Spirit Award-showet, hvor det er selveste Michael Moore, som står for interviewene af Tarantino, Lawrence Bender og Samuel L. Jackson, som alle vandt priser. Tonen i interviewene er ikke helt så naturlig, som det var tilfældet med Håndlangerne, men man kommer stadig vældig præcist og grundigt om bag fænomenet i making of-featuren på en god halv time. De slettede scener er også værd at bemærke.

Jackie Brown repræsenterede på alle måder et midterpunkt i Tarantinos karriere. Et pusterum efter debutårene, hvor alt gik hurtigere end nogen havde turdet tro på forhånd, og en god opladning inden de to Kill Bill-film. Ekstramaterialet her er lidt tyndere end til de to første film, men ved at gøre filmatiseringsproblematikken til fundamentet i making of-featuren på små 40 minutter og i et det timelange uredigerede interview, som også har fundet vej på udgivelsen, har producenterne ramt ganske præcist. Godt nok ønsker man undervejs, at interviewet var blevet struktureret lidt bedre, for ingen kan gå i tomgang som Tarantino, og det kræver uhørt høj opmærksomhed at holde de fulde 56 minutter. Ganske som de fleste vil indrømme, at filmen ikke er hans bedste uden på nogen måde at være dårlig, så gør det sig også gældende for ekstramaterialet, hvor kun de slettede og ændrede scener stikker særligt positivt ud.

Som nævnt rundes udgivelsen af med de to Kill Bill-titler, som vi har dækket ganske grundigt ved tidligere lejligheder her på sitet. Man bør ikke styrte ud og investere i The Quentin Tarantino Collection - simpelthen fordi den ikke er færdig endnu. Men hvis man ikke kan vente, til Kill Bill har fået den dvd-behandling, som de to film fortjener, så er det langt hurtigere at snuppe den gule box ned fra hylden end at skulle til at sortere i de eksisterende versioner.