22-08-00:
Kissing a Fool

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Jason Lee

Skrevet den 6/9-2000 af Lisa Brygger

Enhver Kevin Smith-fan med respekt for sig selv dyrker denne skuespiller, der hermed er blevet medlem nummer 4 i CinemaZone.dk's noble klub af kommende stjerner. For alle jer andre der stadig ikke har stiftet bekendtskab med hr. Lee har I noget at glæde jer til. 30-årige Jason Lee fik sin filmdebut i Allison Anders Mi Vida Loca, men blinkede du bare en enkelt gang under filmen, er du nok gået glip af ham.

I selskab med Kevin Smith
Det var til gengæld umuligt med Lees anden film Mallrats. Her spillede han den tegneseriesamlende, sumpende, højtråbende Brodie, der sammen med vennen T.S Quint, spillet af Jeremy London, hængte ud i storcentret både af dovenskab, men også for at få kæresten tilbage. Mallrats var Lees første film med både manuskriptforfatter og instruktør Kevin Smith og med skuespilleren Ben Affleck, som han senere ville lave to andre film med (den seneste var Dogma).

Larger than life
Kevin Smith har været altafgørende i Jason Lees karriere. Næste film de lavede sammen var det kritikerroste independent mini-hit Chasing Amy. Her spillede Lee endnu engang en yderst verbal og karakterfast karakter, denne gang overfor Affleck, som tegneserieforfatterne og bedstevennerne Banky Edwards og Holden McNeil. Det er da også i Smiths film, at Lee får de løseste tøjler. Dette giver ham muligheden for at spille så fandenivoldsk som overhovedet muligt. Jason er absolut en dragende skuespiller med et snert af Jack Nicholsons farlighed og Bill Murrays uberegnelighed henrykker han sit publikum med personligheder 'larger than life'.

Den diamentrale modsætning
Han har dog heldigvis haft mulighed for at vise lidt blidere sider af sig selv frem. I de videoaktuelle Kissing a Fool og Mumford er han næsten blid som et lam, men hans udstråling er dog ikke blevet kompromitteret. Lee lader til at være en skuespiller man altid kan regne med, og han leverer altid en indlevende præstation. Får han varierede muligheder for at modne med faget, vil han uden tvivl blive en vigtig brik i det amerikanske filmmiljø. Under alle omstændigheder vil han være en udpræget fornøjelse at følge de næste mange år af hans forhåbentlig imponerende karriere.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana