In This World, 2002

Tekniske termer

Cheffotograf:
Den ansvarlige for kameraholdet og, i samråd med instruktøren, beslutninger, der angår lyssætning, kameralinser, farver, filtre, skudvinkler og fremkaldelsen af filmen.
På engelske desuden betegnet som Cinematographer eller Director of Photography.

Focus puller:
Personen, der sørger for at billedet er i fokus, under optagelse. På engelsk også betegnet som Fist Assistant Camera Operator. Hvis man undrer sig over, hvor mange der egentlig kan være i gang med et filmkamera på én gang, kan det tilføjes at Focus Puller'en ofte udfører sit job ved hjælp af en monitor og fjernstyring af kameralinsen.

Steady Cam:
Et specielt ophæng til et filmkamera, der gør at man kan operere det håndholdt og samtidigt få en mere stabil bevægelse i billedet.

19-10-04:
Winterbottoms sex-film slap igennem censuren
21-06-04:
28 uger efter 28 Days Later
02-06-04:
Winterbottom ude af Goal!-trilogi

14-02-06:
Code 46
11-11-05:
In This World
30-04-04:
In This World
03-06-03:
28 Days Later
25-02-03:
24 Hour Party People
24-04-01:
Dancer in the Dark

04-06-03:
Premiereinterview: Lars von Trier
10-04-02:
Portræt: Danny Boyle
20-03-01:
Portræt: Michael Winterbottom

Interview: Marcel Zyskind

Han har filmet sig gennem både det mellemste og det fjerneste Østen med Michael Winterbottom, arbejdet for von Trier og Danny Boyle, og med 9 Songs været tættere på kønsorganer end nogen af sine kolleger. Den kun 25-årige danske filmfotograf Marcel Zyskind, fortæller om sin karriere.

Skrevet den 31/3-2005 af Jesper Vestergaard

"Jeg tror Michael kunne se, at Robby Müller blev lidt træt på de hårde dage på 24 Hour Party People, hvor vi filmede i op til 14 timer. Müller er trods alt også over 60, så jeg kunne løbe lidt hurtigere end ham på optagelserne", fortæller Marcel Zyskind om første gang han arbejdede med den britiske instruktør Michael Winterbottom. Zyskind mødte den garvede hollandske fotograf Robby Müller på optagelserne til Lars von Triers Dancer in the Dark, hvor de to sad og hyggede sig i et telt med monitorerne, mens von Trier selv førte kameraet. Efter Dancer... inviterede Müller ham med på 24 Hour Party People og da optagelserne var slut, inviterede Winterbottom ham med som cheffotograf på In This World. Siden har han været fast cheffotograf for den britiske instruktør.

Tre film for Michael Winterbottom: In this World, Code 46 og 9 Songs.
Hvad kan jeg blive?
I dag er han 25 år gammel. Bor, som han har gjort siden han blev født af sine polske forældre, i København. Han har været cheffotograf på fem spillefilm, og udover Michael Winterbottom og Lars von Trier, været med på holdet hos Stephen FrearsThe Deal og Danny Boyle28 Days Later. In This Wolrd vandt Guldbjørnen i Berlin i 2002, og sidste år blev han nomineret til en European Film Award for fotograferingen af sin anden film for Winterbottom, science-fiction-dramaet Code 46, og modtog San Sebastian-festivalens Fotografpris for sin tredje,>9 Songs.

"Jeg var ikke særlig vild med at gå i skole. Så da jeg var 16 år gammel og gik i 1G i gymnasiet gik jeg ned til skolepsykologen for at snakke om det. Jeg så vildt mange film dengang, og vidste, at det var det, jeg gerne ville arbejde med. Hun slog op i "Hvad kan jeg blive?"-bogen, og anbefalede mig at prøve at søge ind på Filmskolen. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var vildt svært at komme ind, specielt, når man er så ung, som jeg var. I stedet kom jeg så på nogle AMU-kurser, var i praktik, fik job hos Nordisk Film, hvor jeg filmede Mandagschancen og Lykkehjulet, begyndte at arbejde som steady cam operatør, og pludselig fik jeg mulighed for at være med på Dancer in the Dark som 'focus puller'".

Learning by doing
"Det var en vildt fed oplevelse at være med på Dancer... og opleve hvordan von Trier og Robby Müller arbejdede. Det var først i løbet af optagelserne, det gik op for mig, hvor stor en fotograf Müller i virkeligheden var. Selvom jeg havde set mange film, var det ikke ligefrem film som Down by Law og Paris, Texas, der havde haft min store opmærksomhed, da jeg var yngre.
Efter Dancer in the Dark var Zyskind en tur omkring den polske Filmskole i Lodz, men heller ikke der befandt han sig vel på skolebænken. "Lærerne var gode nok, men også 80 år gamle og ret proffessor-agtige og konservative, så jeg brugte mere tid på at hænge ud, se en masse film og læse en masse bøger," siger han og fortsætter:
"Jeg har altid haft det bedst med at arbejde. Det er jo også en slags skole".

Bullet Boy

Fra Pakistan til Europa uden drejebog
Og en slags skole, kan man vel roligt kalde hans første job som cheffotograf. In This World følger to unge pakistanske flygtninge på deres lange vej fra en flygtningelejr i Pakistan til Europa. Stilen er dokumentarisk, med en historie, der er iscenesat undervejs, udfra et løs skitse på 12 sider. Der var således hverken tale om drejebog, skudplaner eller andre traditionelle forberedelser.
"Det handlede bare om at komme ud og filme, når der var noget at komme efter. For eksempel var der en aften med fest og dans i gaderne, da vi var i Teheran, og jeg og lydmanden besluttede os for at gå ud og optage. Pludselig så vi, at Michael også havde taget et kamera og stod lidt længere nede af gaden og filmede det samme. Jeg tror vi har meget den samme tilgang til det. Det handler mere om at komme ud og optage, om at fange øjeblikkene, når de er der, end om at planlægge det hele i forvejen".

Spontaniteten med i billedet
Efter In This World fortsatte Zyskind arbejdet med Winterbottom på Code 46, et science-fiction-drama om kærlighed og DNA med Tim Robbins og Samantha Morton, optaget i et futuristisk udseende Shanghai, Hong Kong, Dubai og Indien.
"Selvom det måske ser anderledes ud i Code 46 med de store skyskrabere, og al glasset og stålet, så var vores tilgang til optagelserne den samme som i In This World. Det er selvfølgelig anderledes, når der er professionelle skuespillere med, og der skal planlægges noget, men Michael kan godt lide at holde folk lidt hen i uvished, så han får spontanitet med i optagelserne. Der er ikke noget med klaptræ, store filmset eller storyboards".

Uden hierarki
"Jeg kender efterhånden Michael godt, og ved, hvordan han under optagelserne allerede er i gang med at klippe filmene i hovedet, så jeg ved tit, hvordan han gerne vil have det. Jeg er vant til at arbejde uden hierarki på settet og gå til en opgave uden principper. Det handler om at hjælpe instruktøren med at forløse sin vision".
Og det gør ikke noget, hvis det er store visioner, der er på spil. Zyskind var da heller ikke i tvivl, da Winterbottom tilbød ham den tredje tjans som fotograf, på det ualmindeligt intime drama 9 Songs, der er en 'lige i ansigtet'-blanding af sexscener og rockkoncerter. Med dens virkelige sexscener og tætte close ups af kønsorganer har filmen har skabt naturlig furore i England, men selve optagelserne foregik nu i fuld fordragelighed:
"Det var en modig film, men basalt set også bare en fin lille film at lave, for vi kendte hinanden godt. Vi startede med at lave nogle prøveoptagelser på et hotelværelse, hvor vi kun var Michael, lydmanden, de to skuespillere og mig. De startede med at kysse hinanden, og så gik de ellers i gang. Det gik godt, og faktisk er den scene også endt i den færdige film".

Til Island med Harmony Korine
Også den næste film for Winterbottom, A Cock and Bull Story, har Zyskind allerede fået i kassen. Det er en filmatisering af Laurence Sternes roman "The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman", som han betegner som en blanding af periodefilm og 24 Hour Party People. Forude venter endnu en tur til Mellemøsten med Winterbottom, hvor de skal filmatisere en autentisk film om tre unge mænd, der vender tilbage til Afghanistan fra Europa efter 11. september, bliver taget til fange af amerikanerne og sendt til Guantanamo Bay. Umiddelbart efterfølgende har Winterbottom endnu en film i støbeskeen, og forude venter også en job som cheffotograf på den næste film af den radikale amerikanske forfatter-instruktør Harmony Korine: Mister Lonely, der ifølge instruktøren handler om et lille islandsk samfund, og skal optages på Island og i Paris og Brasilien.

Priviligeret
"Jeg har været utroligt privilegeret ved at få lov til at arbejde med nogle af de allerbedste instruktører, nogle der har haft klare visioner med deres film. En af de sværeste film, jeg har været fotograf på har været Bullet Boy, der er lavet en debuterende instruktør. Visionen var sådan set klar nok, men der var mange problemer i forbindelse med optagelser. Filmen foregår i et hårdt miljø i Østlondon, og vi var nød til at skifte locations, da en af de lokale medspillere havde fået en dødstrussel. Men vi fik også nogle gode spontane optagelser med. Blandt andet fik vi serveret en smadret bil og et knallerttyveri. Det foregik lige udenfor, så det var bare om at komme ud og filme", fortæller Zyskind.

Både Bullet Boy og 9 Songs kan opleves på dette års NatFilm Festival. De to film er ikke i dansk biografdistribution, ligesom Code 46 også kun opnåede en enkelt festivalvisning i Danmark sidste år.

I temaet NatFilm '05:

NatFilms Publikumspris til irakisk film