Tal til hende

11-10-02:
Premiereportræt: Pedro Almod贸var

Dvd-udgivelse: Almod贸var-kavalkade

Fra Dark habits til Min hemmeligheds blomst

Skrevet den 18/4-2005 af Kasper Christoffer Larsen

Den trofaste danske Almod贸var-distributør, Sandrew Metronome, fejrer dvd-udgivelsen af Dårlig dannelse med en næsten komplet kavalkade af instruktørens tidligere film. De viser ikke alene landets eksportvare Antonio Banderas i hans flyvende karrierestart, de er også et hysterisk morsomt billede af Spanien i frigørelse fra kirke og fascisme efter Franco. Fortalt i farveeksploderende komedier og kitchede melodramer. En sand perlerække af kuriøse forviklinger af begær, kærlighed og smudsfiktion, som man enten elsker eller hader - inderligt.

Dark Habits 鈥 Enhver står sit eget alter nærmest
Er man ganske ubekendt med Pedro Almod贸var, bør man nok ikke starte kronologisk med denne hans tredje spillefilm, der er den ældste udgivelse, men i stedet gå direkte til Oscarvinderen Alt om min mor fra 1999. Dark Habits vil nok altid fremstå som den sværest tilgængelige af dem alle. Til gengæld er der masser af kød til hjernevriderne. Filmen var oprindeligt et slags bestillingsarbejde. En kunstinteresseret forretningsmand ved navn Herv茅 Hachuel ville for alt i verden redde sit forhold til sin daværende kone Cristina S. Pascual, som truede med at forlade ham. Hendes drøm var at blive filmstjerne og en af hendes foretrukne instruktører var Almod贸var. Spanieren, der på det tidspunkt kun havde haft to mindre film i kommerciel udgivelse, modtog et tilbud om finansiering, man ikke kan afslå, af Hachuel. Almod贸vars første spørgsmål var naturligvis, om tilbuddet implicerede, at Pascual spillede hovedrollen. Hachuel svarede 鈥漀ej, selvfølgelig ikke!鈥, men noget i hans tonefald overbeviste instruktøren om, at han havde ramt det ømmeste punkt. Almod贸var startede med et udkast, der skulle opfylde enhver skuespillerindeaspirants drøm. En rolle, der skulle bringe hende igennem utallige affærer, larmende showbusiness og dekadent stof- og alkoholmisbrug.

Det var udgangspunktet, men som ofte i et Almod贸var-projekt starter filmen som noget ganske andet, end den ender som. Det gik op for ham, at han i virkeligheden ikke skrev om en kvindes liv, men om mange kvinders, der ønsker at være noget ganske andet, end de er. Nonnerne i Dark Habits var undfanget. Filmen er ofte fremstillet som Almod贸vars provokation af kirken som institution, men selv har han altid nægtet den tolkning. 鈥滼eg er ikke så naiv, så jeg ikke ved, at den vil blive opfattet som sådan, når jeg lader nonner være stofmisbrugere. Men jeg forsøger at se bort fra provokationen, for det er hverken min hensigt eller mål,鈥 har han sagt i et interview. Filmen er skrevet ind i en religiøs kontekst med respekten for den intakt. Jesus var sat på jorden i menneskelig skikkelse, så også han var en synder. Derfor kunne han tilgive andre. Nonnerne søger frelse ved at bære samfundets synder på sig. Deraf deres kuriøse navne. 鈥漇øster Kloakrotte. Søster Komøg鈥. Almod贸var stjal kirkens ideer om frelse og gjorde den personlig. Enhver har sine egne altre, skriger filmen. Nærmest ydmygt. Om det er helgenen eller Mick Jagger, man tilbeder, kan vel være lige godt i Skaberens øjne?

What Have I done to Deserve this? 鈥 Sort humor-realisme
Carmen Maura var at finde blandt nonnerne i Dark Habits, men i det der kommer nærmest socialrealismen i instruktørens karriere, bliver hun nu instruktørens førstedame blandt dem, der overalt i Spanien kaldes 鈥檆hicas-almod贸var鈥 - almod贸var-pigerne. Maura spiller sin tragiske husmorrolle så inderligt og alvorligt, at tilskueren ikke kan gøre andet end at grine. Almod贸var har kaldt det sin neorealistiske film, inspireret af italienerne, men hvor de mest melodramatiske elementer er udskiftede med den sorte humor. Man griner hele vejen hen til slutningen, hvor latteren pludselig afløses en slags dårlig samvittighed over at have haft det så muntert blandt så meget elendighed. Almod贸var tiltænkte Carmen Maura en rolle som en slags opdateret Sofia Loren. En hysterisk, ufriseret husmor, der råber op og vælter huset i desperation.

Kærlighedens matador 鈥 begæret efter døden
Det er noget velfriseret at oversætte Almod贸vars mærkeligste film, Matador, til Kærlighedens matador, for det handler ikke så meget om amors pile, som om det seksuelle instinkt sat overfor døden. En ret så mørk og kuriøs sammensætning, som måske ikke ville holde til enhver universitetsprofessors dybdegående snit, men som til gengæld fungerer - forbavsende nok - i filmens lukkede univers. Kærlighedens matador er instruktørens mest abstrakte film. En fortælling hvor karaktererne for en gangs skyld ikke får lov at bære fundamentet. I en film, hvor både realisme og troværdighed er sat i kælderen. Almod贸var havde besluttet at bevæge sig mod den fabulerende fortælling. Udgangspunktet for manuskriptet var døden, har Almod贸var engang forklaret, men kun igennem dens modpol, instinktet til at viderebringe liv, kunne han selv personligt relatere til den. Udgangspunktet var tyrefægtningen, og resultatet blev en sjov sammenblanding af det maskuline og feminine. Almod贸var har selv forklaret om sin egen fascination af tyrefægtningen, at den bringer det smukkeste frem i det maskuline 鈥 det feminine. Matadoren, dræberen, tyrefægteren er en udpræget maskulin størrelse, men hans stramt markerede dragt bringer lige så meget kvindeligt frem i hans bevægelser. Før drabet forfører han tyren med sin dans. Det er et spil om døden med forførelse som lokkemad. For mange spanierne, der kan betragte tyrefægtningen mere religiøst end kirken, var provokationen måske for stor. Det blev hans største fiasko ved de hjemlige billetluger, men udlandet reddede den.

N忙ste side

Indl脙娄g:

L忙s ogs氓...