The Simpsons indtager det store lærred

11-12-07:
The Simpsons Movie

Tv-serie: The Simpsons – 5. sæson

Familien Simpson har nu underholdt gennem hele seksten sæsoner. Dvd-udgivelserne er noget bagud, men det betyder blot et kærkomment gensyn med en af de rigtig gode årgange, 5. sæson.

Skrevet den 25/4-2005 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

I modsætning til de små udgivelser med Simpsons-episoder, så respekterer Fox Film for alvor udgivelserne af de samlede sæsoner. Den femte i rækken rammer serien på et højdepunkt og er spækket med fint og underholdende ekstramateriale.

Mellem fjerde og femte sæson blev en stor del af manuskriptforfatterne på The Simpsons skiftet ud. Den slags sker for alle tv-serier, både gode og dårlige, men i dette tilfælde var det et på alle måder velkvalificeret hold afløsere, som stod klar. De to første episoder fra femte sæson var tegnet til året før, så her får man chancen for at opleve de gamle helte give den fuld gas, inden de overdrager pennen. Men femte sæson voksede og sammen med de følgende år udgør de stadig den bedste sammenhængende periode i seriens historie. Her er vidunderlige enkeltsepisoder og et meget højt bundniveau.

Tidligt på den første disk får man fornøjelsen af ”Cape Feare” – første gang sendt i oktober 1993, ganske tæt på Scorseses genindspilning af Cape Fear med Robert De Niro. Her er det dog Kelsey Grammer, der lægger stemme til Sideshow Bob, som er på sporet af Bart. Efter "Cape Feare" holder man altid godt øje med løse river på græsplænen. Orson Welles og Ramones finder hinanden smukt i "Rosebud", den første episode lavet udelukkende af det nye hold forfattere, og ”Springfield” lader Mr. Burns blive til Howard Hughes længe før The Aviator i det storslåede gambling-afsnit, hvor Marge forvandles til ludoman. Vigtigt er det selvfølgelig også at fange Michelle Pfeiffer i ”The Last Temptation of Homer”.

Præsentationen af den femte sæson er upåklagelig. Fordelt på 4 dvd’er er der god plads til de enkelte episoder, og for hvert kan man vælge afspilning eller ekstramateriale. Der er kommentarspor til samtlige episoder fra sæsonen, og mange episoder ledsages også af slettede scener (som man selvfølgelig får sat ind på de oprindelige steder), baggrundsinformation om animationsarbejdet, sketches og meget andet. Det er lækkert og lige til at kaste sig over. Eneste faremoment er, at ”The Simpsons” som så mange andre komedieserier kan være svær at kapere ud i en køre. Lidt selvdisciplin i forhold til indtagelsen kan anbefales, så de mange opfindsomme jokes, både ordspil og de rent visuelle raffinementer, værdsættes tilstrækkeligt.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed han?