En sang for Martin

22-03-01:
Bille August

Premiereinterview: Bille August

Ude af andedammen

Skrevet den 24/6-2005 af Kasper Christoffer Larsen

”Danske film er alle lavet over samme skabelon – de interesserer mig ikke”, sagde Bille August blandt andet, da han var hjemme i Danmark, og CinemaZone.dk mødte ham i forbindelse med premieren på hans seneste amerikanske thriller. Men han indrømmede også gerne, at det kan gå galt for ham selv, som det var tilfældet med Frøken Smillas fornemmelse for Sne.

CinemaZone.dk - Foto: Carlos S. Álvarez
Danmark, Skandinavien og Hollywood
Han ligner en verdensmand. Der er noget ved Bille Augusts blotte udseende, der sætter ham på afstand til den øvrige danske filmbranche. Alle dens køkkenvask-dramaer med H&M-kostumer, Trier-fobier og dogme-humanisme er så langt fra denne mand, der sidder på Nordisk Films mødelokale med guldindfattede briller, stribet skjorte og blå jakke. Mutters alene og ved et kæmpe bord dækket med kaffe og alskens pressemateriele fra hans seneste film Return to Sender. Her er en mand ’who made it over there’. Danmarks eneste rigtige succesfulde eksportvare på Hollywoods marked af europæiske instruktører, hvor han og andre europæiske kollegaer som Lasse Hallström, Stephen Frears og Wolfgang Petersen fra tid til anden leger med de store dollars. Og Bille August savner bestemt ikke andedammen, når det kommer til at skulle lave film.

”Det er pragtfuldt at være i Danmark,” siger den danske instruktør, næsten majestætisk og lidt overbærende. ”Jeg har jo også en del børn, jeg skal besøge, når jeg er i Danmark”, tilføjer han med et lidt skævt og måske en anelse nervøst smil, der blotter noget, der ligner en skrøbelig sensibilitet. Formentlig hænger den sammen med hans udsøgte næse for at skære menneskepsykologien i småstykker og samle den harmonisk igen i gribende billeder på biograflærrederne. Bille August kan nemlig flere ting. Han kan styre de store Hollywood-set som han gjorde i Åndernes hus og Les Miserables, men han kan også lave de helt nære danske ungdomsfilm, der startede hans karriere med Zappa og Tro, håb og kærlighed. I dag mestrer han de mere modne skandinaviske eksistentielle dramaer. Pelle Erobreren var startskuddet, men også Bergman-manuskriptet Den gode vilje og senere En sang for Martin har cementeret hans position som en af Skandinaviens største instruktører med to Gyldne Cannes-Palmer og en Oscar.

Den danske filmbranche
”Jeg prøver da at se så mange danske film som muligt i biografen, når jeg er herhjemme. Men mit problem er, at jeg ikke rigtig kan se forskel på dem. De er jo alle skåret over den samme skabelon”, siger August, da CinemaZone.dk spørger til fædrelandet, der er kommet længere og længere væk fra instruktørens linse siden karrierens begyndelse.

Så du har ikke selv mærket noget til den store succes, som alle har snakket om herhjemme, siden Dogme-bølgen nu for snart 10 år siden?.
”Egentlig ikke. Men det har jo betydet meget for dansk film, og jeg kan da godt misunde mine danske kollegaer, hvis de har en fælleskabsoplevelse omkring det. Vi instruktører er jo ellers nogle ensomme sjæle, der farer rundt oppe i himmelrummet og aldrig møder hinanden og hinandens arbejde. Men jeg kan da godt huske, at da jeg lavede Pelle Erobreren med danske filmfolk, var der et sammenhold, som er langt fra det, man oplever i Hollywood.”

CinemaZone.dk - Foto: Carlos S. Álvarez
Return to sender – en hurtig beslutning
Når navnet er Bille August, kommer manuskript-tilbuddene bogstaveligt talt ind ad døren. Hele tiden. Augusts styrke ligger i at få mere ud af lidt. Det gør ham populær blandt producere og manuskriptforfattere verden over. Denne gang var det James Bond-skribenterne Neal Purvis og Robert Wade bag Die Another Day og The World Is Not Enough, der havde en historie. ”Jeg var i gang med et andet projekt i Canada, som blev udskudt pga. finansieringen. Så ringede Michael Lunderskov (producer på Return to Sender, red.) til mig og spurgte, om jeg ville lave en film. Send manuskriptet, svarede jeg. Det gjorde han, og jeg var med det samme meget begejstret. Dagen efter, praktisk talt, sad jeg i en flyvemaskine til Oklahoma. Ikke mindst for at fornemme følelsen af Sydstaterne og for at besøge fængslerne med dødsgangene.”

Thrilleren
Bille August bor normalt i London. Det amerikanske samfund er stadig ham noget fremmed, der skal udforskes. ”Jeg kan ikke forstå dødsstraf. Så jeg besluttede mig for at prøve i det mindste at forstå, de folk, der lever med den til daglig. Både dem, der kræver den og dem, der er ofre for den.”

Var det særligt ideen om dødsstraf, der tiltrak dig ved manuskriptet?
”Det var mere det, at det handlede om to afsondrede mennesker. Nogle mennesker, der på en måde har givet op og spiller nogle roller. I mødet mellem dem sker der noget nyt. De åbner sig for sig selv og hinanden. Det synes jeg var smukt. Men jeg kan jo også godt lide thriller-genren og især den psykologiske, der, når den virker, jo får åbnet op til publikum og får dem frem på stolene. Det er jo det, man allerhelst vil som instruktør.

Smilla
Det er jo også en genre, du har været ude i før?
”Ja, men ikke særlig vellykket kan man sige. Der er mange ting, som ikke fungerer i Smilla. Vi havde meget store problemer med manuskriptet dengang. Peters Høegs bog var fremragende, og derfor så jeg så utrolig mange muligheder i den som film. Men Peters bog er også en litterær tilstand. Og da vi begyndte at analysere den under manuskriptarbejdet, kom vi i en del problemer plotmæssigt, som ikke gav megen mening. Bogen fungerer, fordi Peter formår at skrive om matematik, socialisme og iskrystaller. Film er jo meget mere konkret. Vi fik aldrig rigtig løst det på en tilfredsstillende måde, synes jeg.”