CIFF'05: De søger efter sandhed

CIFF'05: Filmens Europa indtager København

Copenhagen Film Festival ’05 lover intet mindre end 111 film på 11 dage, og så er der oven i købet næsten kun europæiske film. Det lyder vovet, det tegner spændende. Vi glæder os.

Skrevet den 17/8-2005 af Kenneth McNeil

- i samarbejde med Søren Langelund

Mørke forsvarer de danske farver i hovedkonkurrencen, der ellers byder på et fornemt europæisk potpourri af bredtfavnende oplevelser for det interesserede publikum.

Den internationale succes for dansk film siden midt-90’erne har ikke blot givet danske filmelskere flere kvalitetsfilm, men også en vigtig om- og udbygning af filminfrastrukturen. Det måske mest ambitiøse af disse tiltag – Copenhagen International Film Festival (CIFF), den danske pendant til Cannes, Venedig og Berlin – går i år ind i sit tredje år. Uden støtteben, uden at lefle for det lettilgængelige. For CIFF fokuserer i år udelukkende på europæisk film, hvorfor de godt 100 film på programmet (med undtagelse af et par co-produktioner og gallavisninger) alle er produceret via europæisk blod, sved og tårer. Der er alt fra sofistikerede franske dramaer som The Last Mitterand over tysk Star Trek-spoof i Dreamship Surprise – Period 1 til en serie af den politisk agiterende græske instruktør Costa-Gavras’ bedste film. Folkene bag CIFF har bevidst søgt både bredden og dybden, og selvom det danske CIFF-publikum i år må undvære Hollywood, kommer de næppe til at savne hverken interessant eller indsigtsfuldt, hverken dybt eller dristig filmkunst. Europæisk filmkunst er måske undereksponeret, men på ingen måde underlegen. Dét er hvad årets festival ønsker at vise – dét og en masse spændende film.

Kampen om Svanen
Ud af festivalens mange tilbud og oplevelser er hovedkonkurrencen arrangementets fornemmeste filmserie. De vidt forskellige film i denne kæmper om det trofæ, der i H.C. Andersen-årets rette ånd er døbt The Golden Swan. Prisen uddeles til festivalens bedste film og instruktør, set igennem en ekspertjurys kritiske øjne, og yderligere præmieres de bedste hovedrolleindehavere, det bedste manuskript og den bedste fotografering. Fælles for de 10 film i årets hovedkonkurrence er deres status som europæiske produktioner, men ellers favner de bredt såvel geografisk som dramaturgisk. Publikum kan bl.a. opleve en rumænsk mand der ser døden i øjnene, et indblik i kultforfatterens Charles Bukowski særegne virke, en hudløs ungarsk koncentrationslejrskildring, et svensk bergman’sk drama, engelsk socialrealisme anno 2005 og – ikke at forglemme – den danske psykologiske thriller Mørke, instrueret af Jannik Johansen. I juryen der uddeler The Golden Swan er der også dansk islæt i form af Susanne Bier, men ellers består juryformand Nicolas Roegs hold af tyske Udo Kier, islandske Baltasar Kormákur og canadiske Arsinée Khanjian.

Den engelske mester Nicolas Roeg er juryformand på årets festival. I den anledning kan man i programmet finde hans to mest berømmede værker; Bad Timing og Don't Look Now.

Noget hvidt, noget blåt, noget nyt, noget gammelt
Foruden den centrale hovedkonkurrence, er filmene til CIFF delt op i en række mere eller mindre indlysende kategorier, de såkaldte serier. 60 Years Later-serien markerer 60-året for Anden Verdenskrigs afslutning med film fokuseret på denne problematik; National Favourites-serien er en bred vifte film, der har haft succes i deres respektive europæiske hjemlande; filmene i Obscurama-serien er mørke, syrede, obskure film; og Turkish Connection-serien giver spotlightet til den sydeuropæiske nations ubesungne filmsucceser. Og det er bare begyndelsen. Nogle af serierne fletter filmene sammen tematisk (såsom European Thrills-serien), mens andre er mere tilfældige potpourrier (såsom den vidt favnende Panorama-serie). Problematisk ift. den nemme rubricering, men samtidig et vidnesbyrd om præcis hvor spraglet CIFF-programmet er med sine stilistiske actionfilm (36, Quai des Orfèvres), emotionelle dannelsesrejser (My Summer of Love), sære tegneserie-filmatiseringer (Iznogoud) og meget, meget mere.

Guide til godteposen
Med 111 film fordelt på 11 dage kan man som menig filmseer godt blive tvivlrådig over, hvordan man navigerer rundt i junglen af CIFF-film, hvoraf de fleste titler nok klinger hult i den typiske interesseredes bevidsthed. Heldigvis vil vi her på CinemaZone løbende bringe relevante artikler, dag-til-dag indtryk og følge kampen om priserne i festivalens hovedkonkurrence. På en festival med et så varierende udbud er det et spørgsmål om, at kun fantasien og tidsplanen sætter grænsen, men vi vil hjælpe dig med at vælge skidt fra kanel. Vi vil jagte de mest interessante personligheder, vi vil trænge ind i og bagom filmene og vi vil stille skarpt på de mest spændende serier. Glæd dig bl.a. til et kig på Frame 2 Frame-serien med europæiske tegneserie-filmatiseringer (med bl.a. The Daltons, Immortal og Asterix-bagmanden Goscinnys Iznogoud), serien European Thrills og et kig på denne genres græske mester Costa-Gavras. Men tag ikke kun vores ord for det. Der findes få chancer som denne for at se anderledes film – så grib den!

I temaet Copenhagen International Film Festival 2005:

CIFF'05: Interview med Bent Hamer
CIFF'05: Interview med Costa-Gavras