22-08-05:
CIFF'05: Super-Chris
17-08-05:
CIFF'05: Filmens Europa indtager København

CIFF'05: European Thrills – Kom an Amerika!

Skrevet den 25/8-2005 af Søren Langelund

Hollywoods magt i filmuniverset er skræmmende i de fleste grene af branchen, men thrilleren er typisk en af de mest rendyrkede og stærke 'amerikanske genrer'. Årets Copenhagen International Film Festival beviser dog, at europæiske thrillere ikke er langt bagefter med såvel spændende som nærgående, underholdende som samfundsrelevante film. Nyere danske film såsom Nikolaj Arcels kæmpesucces Kongekabale, Jacob Thuesens ambitiøse Anklaget, den aktuelle Fluerne på væggen og festival-konkurrencefilmen Mørke griber alle til fine, spændingsopbyggende elementer fra thriller-genrens dramaturgiske værktøjskasse – og resten af Europa følger med. European Thrills-serien giver et sjældent indblik i den genvundne europæiske fascination og videreudvikling af genren.

Jet Li har hovedrollen som Danny The Dog – opdraget af Bob Hoskins’ gangsterpersonage til at leve, tænke og dræbe som en hund – i den stilrene, Luc Besson-producerede actionfilm Unleashed.

CIFF 2005
Fransk Heat-pastiche
Den første visning i serien fandt sted i fredags d. 19/8, hvor de godt 100 fremmødte i Palads’ noget hengemte sal 9 fik et stænk af den stilrenhed, den særegne franske filmiske cool, der lige siden Godards Åndeløs, Markers La Jetée m.fl. har kendetegnet filmene fra Vesteuropas kulturelle omdrejningspunkt. Olivier Marchals hyldest til Michael Manns poetiske krimi-drama Heat, den enigmatisk titulerede 36, Quai des Orfèvres stikker næppe så dybt som sin forgænger, men er spillet, filmet og klippet til noget nær perfektion. Fortællingen om den gode, sandfærdige betjent og hans forræderiske ven, der ingen midler skyr for at nå toppen af politihierarkiet virker nu og da lige lovlig konstrueret, men formår alligevel både at kræse for hjertets følelser og øjets billeder. 36, Quai des Orfèvres havde desværre sin sidste visning på CIFF i går, d. 23/8, men det bør bestemt ikke afholde interesserede fra at opsøge denne fine pastiche-hyldest på DVD.

Luc Besson-action
Langt fra 36, Quai des Orfèvres kølige neonfarver, hverdagsrealisme og tragiske anslag er den anden fransk-producerede film i European Thrills, Louis Leterriers Unleashed. Hvor førstnævnte er blå, melankolsk og cerebral, er sidstnævnte rød, livsbekræftende og kødelig. Den store kampsportsekspert Jet Li spiller Danny The Dog, der er blevet opdraget af gangsteren Bart (Bob Hoskins) til at spise, tænke og dræbe som en hund, men som ved et uheld slipper væk og vises omsorg af den blinde pianotuner Sam (Morgan Freeman) og dennes datter Victoria. Det er halv følelsesmæssig vrøvlefortælling og halv voldeligt veldrejet kampfilm, og det er selvsagt sidstnævnte, der fungerer i denne ellers lidt uambitiøse fransk-amerikanske-co-produktion med Luc Besson i spidsen. Unleashed vises anden – og sidste – gang d. 27/8 kl. 24.00 i Cinemaxx, og kan anbefales til folk, der er blevet lidt træt af europæisk tilbageholdenhed og ønsker lidt rå, flot og totalt anonymt action.

Olivier Marchals franske krimi-drama 36, Quai des Orfèvres er en hyldest til Michael Manns fornemme Heat fra 1995 – helt ned til plakatens layout!

CIFF 2005