CIFF

Bent Hamer

Norsk filminstruktør. Begyndte sin karriere som instruktør og manuskriptforfatter i 1991 med kortfilmen Søndagsmiddag. Hamer har siden skrevet/instrueret en kortfilm, en mini-dokumentarserie samt fire spillefilm, deriblandt den meget roste Salmer fra køkkenet fra 2003.

Udvalgt filmografi:

Søndagsmiddag (1991)
Applaus (1994)
Eggs (1995)
En dag i solen (1998)
Salmer fra køkkenet (2003)
Alt for Norge (2005)
Factotum (2005)

28-08-05:
CIFF'05: Tre dobbelte vindere
29-07-05:
Bred europæisk dyst på CIFF
11-05-04:
Fra køkkenadfærd til Buchowski

30-08-06:
Factotum
17-08-04:
Salmer fra køkkenet

27-08-05:
CIFF'05: Den gyldne svanes 10 bejlere
17-08-05:
CIFF'05: Filmens Europa indtager København
06-05-01:
Filmens forfattere

CIFF'05: Interview med Bent Hamer

Den norske instruktør Bent Hamer forsøger i sin nye filmatisering af Charles Bukowskis Factotum at komme om bag myterne, ind til personen og rundt om værket.

Skrevet den 28/8-2005 af Kenneth McNeil

Der er stor forvirring omkring Bent Hamer, men alligevel er han afslappetheden selv. Den norske instruktør er af uransagelige årsager blevet dobbeltbooket til et interview, men det går ham ikke synderligt på: ”Bare rolig. Vi når det nok. Fyr løs.” Han skal nå et fly, han skal videre for at promovere Factotum, hans nyeste film, som er solgt til over 30 lande og deltager i hovedkonkurrencen om den Gyldne Svane på Copenhagen International Film Festival. Men alligevel har han tid; tid til en snak om Bukowski, kunst og København.

Jagten på den sande Bukowski
Factotum er en meditativ filmatisering af Charles Bukowskis autobiografiske historie af samme navn og handler om den fordrukne, spilleglade forfatterspire Henry Chinaski og dennes liv i gennem nogle måneder. Chinaski arbejder på fabrikker, i lagerafdelinger, som vicevært og meget, meget andet, men oftest kun 1-2 dage pr. job, dvs. indtil hans chef finder ham på flasken midt i arbejdstiden. ”Chinaski, you’re fired”, er mottoet, mantraet, temaet i en film, der både handler om kærlighed, afsky, isolation og traumer. Men alligevel ikke er udelukkende fornedrelse: ”Den [Factotum] var meget repræsentativ for den anden side af Bukowski, som jeg ikke havde set i andre filmatiseringer, specielt hvordan han sled i sine daglige jobs og i sine halve had-kærligheds-forhold,” forklarer Bent Hamer, der med sine blot 160 cm, lidt runde krop og venlige rynker ligner en hyggelig onkel snarere end en forpint kunstner a la Bukowski. Trods det føler Hamer et vist slægtskab med Bukowski: ”Jeg vil ikke kalde mig selv en forpint kunstner, og jeg tror heller ikke, jeg som instruktør, som person, ser noget glorværdigt i myten om den fordrukne, voldelige excentriker. Det er meget let at genfortælle myten om Bukowski, at han bare drak og sloges og kneppede. Noget man ofte glemmer er dagligdagen. Jeg snakkede meget med Linda Bukowski, og fik derigennem et indblik i Bukowski, lige fra småting såsom at han aldrig gik med hvide sokker, altid havde to kuglepenne i lommen og den slags, til de lidt større digteriske betragtninger. Og humoren. Jeg fik større blik for hans humor. Min og Bukowskis smag er nok meget ens. Jeg forsøger – ligesom Bukowski – ikke være slapstick-humoristisk, men at finde det ironiske, det småabsurde i Chinaskis liv og lade disse små optrin tegne et større billede.”

De små episoder og det store værk
Forsøget på at indfange ånden fra den lettere maniske, stream-of-consciouness-agtige Factotum, betød desuden, at Hamer måtte anlægge en forholdsvis episodisk fortællestruktur. Der er mange optrin, mange episoder, men ingen tydelig rød tråd. Det er tro mod Bukowski, men er det også vejen imod den gode film? ”Jeg kan lide, at man har en grundidé og et fokus på en situation, og selvom mine to større film [Salmer fra Køkkenet og Factotum] har været lidt springende, er der jo stadig en kerne. Det er jo ikke så meget anderledes end Tom Kristensens Hærværk, som jeg meget, meget gerne ville filmatisere netop pga. konfliktsituationen og de spændende personer,” forklarer Hamer og understreger, hvorfor netop han skulle have indblik i den forpinte forfattersjæl Bukowski, hvorfor netop en rolig, lidt selvudslettende nordmand skulle tage favntag med den excentriske legende. Når man har set Factotum, ved man også selv hvorfor.

Bent Hamer vandt efter dette interview er lavet Den gyldne svane som årets bedste instruktør.

I temaet Copenhagen International Film Festival 2005:

CIFF'05: Interview med Costa-Gavras