CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Copyright:
UIP
 
Mere info
Nick Park


Født 6. december, 1958.

Uddannet på at Sheffield Hallam University i England. Her begyndte Park at lave sin første Walter & Trofast-film.

I 1987 animerede han Peter Gabriels musikvideo "Sledgehammer", der stadig regnes for en af de bedste nogensinde.

Vinder af 3 Oscars for Wallace & Gromit: A Close Shave, Wallace & Gromit in The Wrong Trousers og Creature Comforts.

Sagt til CinemaZone.dk om Oscars:
"Selvom statuetterne er flotte og skinner, så er de jo ikke lavet af modellervoks - så man kan ikke rigtigt lege med dem."

Links
Officielt Walter og Trofast-site

Læs også...
Nyheder:
08-12-05:
Flest Annie-nomineringer til Wallace & Gromit
18-11-05:
10 animationsfilm Oscar-udvalgt
10-10-05:
Box Office uge 40: Sejr til Wallace & Gromit
04-06-02:
Strandgæster leverer sæl-stemmer til næste Nick Park projekt
17-11-00:
Årets bedste europæiske film
 
Anmeldelser:
04-05-06:
Walter og Trofast - Det store grøntsagskup
04-04-01:
Chicken Run
03-04-01:
Walter og Trofast - Utrolige eventyr
 
Premiereinterview: Nick Park
 
Det levende lers legebarn
 
Skrevet den 3/11-2005 af Søren Langelund
 
 
"For mig er der mere liv i noget, du ikke bare føler for, men også kan føle på". Ordene tilhører ophavsmanden til Chicken Run og - i særdeleshed - Walter og Trofast; den herligt distræte brite og hans snusfornuftige hund, der i deres underspillede humor og hæsblæsende modellervoksanimation i årevis har erobret stadig flere filmelskeres hjerter. CinemaZone.dk har haft fornøjelsen af at entre premiereaktuelle Nick Parks univers, og det kom der en snak om leg, levendegørelse af dukker og ægte kærlighed ud af.

Nick park 'instruerer' sine venner i Det store grøntsagskup.

Copyright:
UIP
En forelsket kunstner
Han sidder i en fornem plysbetrukket stol på Hotel D’Angleterre, har kaminhylden hjemme i England fuldt besat med Oscar-statuetter, og er fader til nogle af de seneste årtiers mest elskede animationsfigurer. Men der går ikke lang tid, før man finder sig til rette i Nick Parks behagelige selskab. Stjernementalitet har den 46-årige instruktør ingen af. For ham er stjernerne de to originale modellervoksdukker af Walter og Trofast, der står ved siden af ham på et bord. Nick Park har brugt over 20 år på at forfine modellervoksudgaver af den skaldede opfinder og hans hund, og han brænder stadig inderligt for at fortælle om deres seneste eventyr; spillefilmen Det store grønsagskup. Filmen har fået en overvældende modtagelse af verdenspublikummet og kritikerne, og det skal nok til dels tilskrives den kærlighed, som Nick Park lægger i sit arbejde. Det lyder banalt, men i stolen sidder en mand, der kort og godt udstråler passion for det han laver. Han er stadig forelsket i de to karakterer, som han kreerede tilbage i ungdomsårene.
- "Jeg er forelsket i de to. Længere er den vist ikke. De er i mit blod, og har været det i over 20 år. Jeg så en kæmpeplakat for den nye film på Times Square i New York forleden, og det slog mig, hvor langt vi var kommet i fællesskab. Det var som om de kiggede ned på mig og sagde 'hvem skulle have troet det'?", siger Nick Park nærmest henfaldende.

Vigtigheden i at sætte sit fingeraftryk
Siden han forlod Londons film- og tv-skole for små 25 år siden, har det været vigtigt for Nick Park ikke blot at være en animator.
- "Jeg føler mig som en filmskaber – ikke som en animator. Via min udtryksform får mine film et unikt æstetisk look, en særlig humor og stil sammenlignet med live action, men jeg prøver at få filmene til at fremstå så troværdigt, at man ikke tænker på, at det er karakterer lavet af modellervoks, man skal føle for. Det smukke ved at lave film med modellervoks er jo, at du på samme måde som ved en live action film skal oplyse settet og gennemtænke cinematografien, plus det er skønt at have 100% kontrol over mine skuespillere", smiler Nick Park og blinker ned til de to figurer på bordet.

I baghaven hos Walter og Trofast.

Copyright:
UIP
Selvom der i dagens filmlandskab er mere moderniserede teknikker end dukker af ler, strejfede det aldrig Nick Park eksempelvis at lave Det Store Grønsagskup som en CGI-produktion.
- "For mig var det aldrig et valg mellem ler og computere. Når jeg arbejder med ler, kan jeg se konstruktive fremskridt ved hver håndbevægelse, og det er en meget direkte og ligetil arbejdsform. Du har karaktererne fysisk i hænderne, og kan se, hvad du gør med dem med det samme i kameraet. Vi sætter i bogstaveligste forstand vores fingeraftryk på figurerne, og det skaber den særlige charme for mig. For mig er der simpelt hen mere liv i noget, du ikke bare føler for, men også kan føle på", forklarer Nick Park.

Katten Trofast
Men hvad er det, der er så genialt i den simple fortælling om en mand og hans hund – og hvorfor dog basere hele ens professionelle virke omkring dem?
- "Jeg var studerende, da jeg kom på dem, og måtte derfor tænke økonomisk. For at undgå films sædvanlige omkostninger, modellerede jeg en brite delvist over min far, og så opstod en historie pludseligt ud fra, at jeg kunne se det sjove i, at han skulle til månen for at mæske sig i sin yndlingsspise: Ost. Først havde jeg tænkt på en kat som hans kæledyr, men jeg fandt ud af at en hund var nemmere at forme og animere. Så sådan fødtes Walter og Trofast".
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Wallace & Gromit:
 
Walter og Trofast - Det store grøntsagskup
Walter og Trofast - Utrolige eventyr
Chicken Run
Lerets mester - Nick Park
Spilanmeldelse: Wallace & Gromit in Project Zoo

Quiz
Hvilke af følgende film har Søren Pilmark ikke været med i?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google