CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Danske filminstruktører
af Morten Piil

Indbunden 475 sider
1. udgave 2005
Pris: 299 kr.



Læs også...
Anmeldelser:
26-09-07:
Direktøren for det hele
 
Artikler:
06-10-05:
Premiereinterview: Jannik Johansen
24-06-05:
Premiereinterview: Bille August
07-03-05:
Premiereinterview: Rumle Hammerich
04-02-05:
Premiereinterview: Thomas Vinterberg
25-12-04:
Premiereinterview: Nicolas Winding Refn
26-03-04:
Premiereinterview: Paprika Steen
01-10-03:
Premiereinterview: Christoffer Boe
18-07-03:
Premiereinterview: Kristian Levring
04-06-03:
Premiereinterview: Lars von Trier
04-04-03:
Premiereinterview: Nicolas Winding Refn
19-03-03:
Premiereinterview: Anders Thomas Jensen
14-03-03:
Premiereinterview: Søren Kragh-Jacobsen
07-02-03:
Premiereinterview: Carsten Myllerup
29-01-03:
Premiereinterview: Natasha Arthy
07-11-02:
Premiereinterview: Lone Scherfig
25-10-02:
Premiereinterview: Nils Malmros
17-06-02:
Premiereinterview: Morten Køhlert
15-03-02:
Premiereinterview: Ole Bornedal, del 1
25-01-02:
Tómas Gislason: Subjektive penselstrøg, del 1
17-12-01:
Peter Flinth: Den sidste bandeleder
09-11-01:
Sami Saif: At lade virkeligheden tale til publikum
28-10-01:
Ole Christian Madsen: En kærlighedshistorie
22-08-01:
Gert Fredholm: På banen igen
06-06-01:
Martin Schmidt: Den selvlærte instruktør
06-01-01:
Kristian Levring - Ørkenvandring
11-08-00:
Interview: Erik Clausen
 
Boganmeldelse: Danske filminstruktører
 
Morten Piil har udgivet endnu et markant værk i dansk filmlitteratur, denne gang om de danske instruktører.
 
Skrevet den 23/11-2005 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
I Piils verden behøver man hverken stor forkundskab eller særlige interesser, for uanset om det er et af de nye navne eller en ældre, agtværdig instruktør, så placeres de i det danske filmlandskab med samme sikre overblik og velskrevne pen.


Copyright:
Gyldendal
Ved siden af sit hverv som filmanmelder for Dagbladet Information har Morten Piil gennem de sidste par år fundet tid til at kaste sig over arbejdet med at lave historiske fortegnelser over væsentlige aktører i historien om dansk film. I 2003 udmøntede det sig i bogen ”Danske filmskuespillere”, hvor 525 af de mest markante ansigter foran kameraet blev biograferet.

Nu er det blevet filminstruktørernes tur, og her er der i sagens natur knapt så mange til at dele opmærksomheden. 120 er blevet udvalgt, dels fordi de opfylder nogle helt banale grundkriterier, men primært fordi de er nødvendige brikker i det puslespil, man som læser kun aner konturerne af, hvis man tager sig tiden til at komme hele vejen gennem det omfattende opslagsværk.

”Danske filminstruktører” er bygget alfabetisk op med fyldige biografier af de 120 udvalgte. Det er primært Morten Piil selv, der har stået for teksterne, men hans kolleger Christian Monggaard, Dan Nissen og Kim Skotte har også bidraget. Hver person har mindst to biografilm på samvittigheden og har været aktive i perioden 1930-2005.

De enkelte portrætter er bygget op af tre dele, som er tydeligt adskilt i teksten. Første kapitel er et regulært portræt, hvor væsentlige begivenheder og perioder skitseres, så vidt muligt understøttet af citater fra hovedpersonen selv eller folk, som har været i kontakt med enten personen eller vedkommendes værker. Portrætterne rummer mange fascinerende anekdoter, sidehistorier og små-skandaler, som alle medtages for at skabe et fuldt billede af den portrætterede. Der er lidt rigeligt med anmelder-citater blandet i portrætterne, men anmeldelser er nu engang det lettest tilgængelige materiale i Cinematekets arkiver sammen med informationer om antal solgte billetter – og det understreger også generelt bogens udgangspunkt, som ikke et øjeblik skjuler den vurderende tilgang til emnet.

Andet afsnit i hver biografi er en filmografi, og til sidst kommer den piil’ske pen for alvor frem i en kortere, personlig vurdering af den enkelte instruktørs betydning for dansk film. Her afsløres det, at de 120 ikke kun rummer personlige favoritter, men generelt er tonen konstruktiv og imødekommende.

Ikke alle instruktører får lige megen plads, og når det er tilfældet, vil man altid kunne diskutere prioriteter. Der er dog ikke megen uretfærdighed at komme efter her, de nyere instruktører fylder generelt lidt mere end de ældre, og det hænger naturligt sammen med tilgangen i stoffet, som er baseret på samtidens avis- og magasindækning samt Piils egen store viden om emnet. I portrættet af Lars von Trier - bogens længste - er det tæt på, at Piil går filmlektor Peter Schepelern i bedene, og her kan opslagsværket ikke følge med de deciderede biografiske værker om dansk films vel nok største ener – men ellers er portrætterne kendetegnet ved grundighed og en evne til at sætte fingeren meget præcist på de betydningsfulde øjeblikke i de enkelte instruktørers liv.

”Danske filminstruktører” er en nødvendig bog, hvis man interesserer sig for dansk film. Den fungerer godt som opslagsværk, når man hurtigt skal tjekke filmografi, fødested eller et tilfældigt stykke trivia om en instruktør, men hvis man giver sig tiden, bør man sætte sig ned og læse den igennem. I det tilfælde er den alfabetiske opbygning naturligvis ikke den ideelle, men selv i den anretning giver de 120 portrætter et på alle måder fyldestgørende portræt af de vigtige perioder, film og personer i dansk filmhistorie. Ganske enkelt en uundværlig bog.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvem var IKKE i med i overvejelserne, da man skulle caste hovedrollen til Dirty Harry?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google