Filmstjerner
af Søren Høy

Hæftet 256 sider
1. udgave 2005
Pris: 269 kr.

"Filmstjerner" markerer også startskuddet for et nyt initiativ, Søren Høy har sat i gang. Alle indtægter fra bogen og relaterede begivenheder går ifølge forordet til en nystiftet filmfond, som har til formål at skabe dvd-bibliotekter på landets sygehuse.

Vi lader Søren Høy selv beskrive planerne:
"Landets syge børn skal se gode kvalitetsfilm, som fortæller dem om en stor og spændende verden. De skal se de bedste film fra Danmarks store og stolte børnefilmstradition, og de skal frem for alt føle, at de midt i deres sygdomsforløb kan finde bare et lille frirum, hvor de kan lade fantasien bestemme, og hvor de bliver taget med ind i filmens magi."

Paprika Steen er protektor for fonden, og man kan læse mere om planerne, som i første omgang er koncentreret omkring børneafdelingen på Rigshospitalet i København, på www.boernenesfilmfond.dk

Boganmeldelse: Filmstjerner

Den tidligere Filmland-vært Søren Høy har kastet sig over et portræt af skuespillerne i ”den moderne danske filmguldalder” gennem interview med elleve skuespillere, som på hver deres måde repræsenterer den fremdrift, dansk film har mærket godt af siden midten af 90’erne.

Skrevet den 24/11-2005 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Høy lægger ærligt ud. Det kan godt være, at man kunne have valgt andre eller flere skuespillere, men disse elleve udgør hans personlige bud på markante kræfter i nyere dansk film – og han har da også ramt ganske fornuftigt med et tydeligt udgangspunkt i dogme-filmene og et par nødvendige afstikkere til Jesper Christensen (Per Fly-trilogien), Birthe Neumann (Lykkevej) og Nicolas Bro. Lars Mikkelsen er den af de elleve, der står svagest i sammenhængen.

Gyldendal
Aftalen har været, at skuespillerne skal svare ærligt på de stillede spørgsmål mod at Søren Høy ikke stiller spørgsmål til privatlivet. En aftale, som det unægtelig kan være svært at finde ud af, om de overholder, og selv om de fleste får løftet sløret for ting, de har været utilfredse med i deres karrierer, så er tonen gennemgående pæn og forudsigelig på grænsende til det småkedelige gennem det meste af bogen. Indledningen til de enkelte interview er den samme: En udvalgt filmografi (hvorfor ikke en komplet?) og et par standardspørgsmål af den irriterende type: Hvem er din yndlingsinstruktør? Hvilken af dine egne roller er du mest glad for? etc. Det giver ikke meget til det store billede, især ikke fordi der primært svares fra den høflige automatpilot.

Mere saft og kraft er der i selve interviewene, hvor Søren Høy ikke er bange for at lade ordet blive hos den interviewede. Det er ikke kritisk journalistik, men snarere en hyggelig samtale om livet som skuespiller i Danmark. Fællesnævneren er en enighed om, at det er blevet et langt mere professionelt filmmiljø her i landet, på både godt og ondt. Man længes tilbage til ”gamle dage”, hvor Dogme-filmhold kunne futte rundt i en lejlighed i Københavnsområdet eller en bondegård på Lolland uden pressens fulde opmærksomhed. Uskylden er forsvundet.

Søren Høy får ved første øjekast ikke det fulde udbytte af bogen. Det kommer aldrig til at stå helt klart, hvorfor det lige præcis er disse elleve mennesker, der må lægge for, og forordets projekt om at definere vores skuespillere som filmstjerner lykkes ikke. De står efter sidste side – heldigvis – stadig som helt almindelige mennesker, hvis arbejdsdag blot er en smule anderledes struktureret end den almindelige kontorfunktionærs. Der ligger simpelthen ikke samme villighed til at spille ”stjerne” i den danske mentalitet, og når Iben Hjejle, Ulrich Thomsen og Mads Mikkelsen beretter om deres oplevelser på internationale optagelser, så indser man, at nok har dansk film de sidste ti år sat sine aftryk på verdensplan, men det er på indholdet og ikke al udenomsvirakken, at vi leverer varen – og selv om det ikke er bogens egentlige målsætning, så er det trods alt en ganske betryggende konklusion at kunne drage.

Hvilken skuespiller har ikke spillet en blind person?