Sunday in the Park with George
Goodbye For Now
One Wonderful Day

Bonusmateriale:

Kommentarspor med Marc Cherry og Larry Shaw til afsnit: 1, 7, 8, 15 & 23

15 slettede scener - med mulighed for kommentarrer af Marc Cherry

8 Featuretter: "A Stroll down Wisteria Lane (10 min.), fraklip (cirka 5 min.), "Oprah Winfrey is the new neighbor" (cirka 5 min.), flersproget scene, "Secrets of Wisteria Lane" (cirka 10 min.), "Desperate Housewives around the world" (cirka 8 min.), "Dressing Wisteria Lane" (cirka 10 min.) og "Behind the scenes of Desperate Housewives" (cirka 25 min.)

01-12-05:
Indie Spirits-nomineringerne for 2006
26-10-05:
Kun på film: Supermarked bliver levende!

21-06-06:
Transamerica
01-12-04:
Raising Helen
30-01-01:
Running Mates
25-07-00:
A Slight Case of Murder

20-12-05:
Oscar 2006: Southeastern Film Critics - vinderne
20-12-05:
Oscar 2006: IPAs Satellite Awards - vinderne
20-12-05:
Oscar 2006: Dallas/Ft. Worth Film Critics - vinderne
14-12-05:
Oscar 2006: Golden Globes - de nominerede

TV-serie: Desperate Housewives – sæson 1.

Frustrerede husmødre i forstaden kæmper med familie, naboer, hinanden og sig selv. Idyllen på Wisteria Lane er dog kun spejlblank på overfladen. Nedenunder er der anderledes mørkt og skummelt.

Skrevet den 22/12-2005 af Lisa Brygger

TV-serien Desperate Housewives tog ikke blot USA med storm for lidt over et år siden. Resten af verden faldt også for den humoristiske dramaserie om en lille gruppe kvinder, der forsøger at skabe det bedst mulige liv for deres familier. Alt imens deres fælles nabo/veninde har begået selvmord – uden en forklaring.

Buena Vista
4 forskellige typer – alle smukke
Det var da heller ikke mærkeligt, at serien blev så stor en succes så hurtigt. Som en forskruet, pastelfarvet højspændingssoap møder Sex and the City, blev vi alle hurtigt besnæret af de skønne kvinder og deres dagligdagsproblemer. Fire meget ulige kvinder, én for enhver smag: Den perfekte og dog lidt for stramtandede Bree Van De Kamp (Marcia Cross), den tidligere karrierekvinde Lynette Scavo (Felicity Huffman) – som nu er blevet degraderet til mor for fire umulige unger – den følsomme, kunstneriske og fjantede Susan Mayer (Teri Hatcher) og den forkælede og overfladiske eks-model Gabrielle Solis (Eva Longoria).
Serien byder naturligvis også på et broget galleri af tilhørende mænd, kærester, elskere og rivaler. Specielt Susan har problemer med en anden nabo: Den vampede strigle Edie Brit (Nicollette Sheridan).

Bid og spænding
Desperate Housewivess store force er dog ikke kun den eminente beskrivelse af vores fire heltinders inferno af modstridende følelser overfor deres familier, som de alle i mere eller mindre grad bliver drevet til vanvid af. De mange forfattere og instruktører af tv-serien formår deslige at lave ballade ved siden af den daglige trummerum. For mysteriet om Mary Alices selvmord skal jo også opklares.
Tilsyneladende er opskriften for mange af vor tids store tv-serier en solid blanding af drama og thriller – for ikke at tale om satire som ekstra krydderi. I dag bruges en distanceret voice-over ofte som en dramaturgisk vitaminpille: Vi som seere får lidt mere uddybning og refleksion – serveret ironisk koldt selvfølgelig – og samtidig manipuleret sødt med smilebåndene, så vi ikke mister lysten til næste afsnit.

Cherry og de ægte kvinder
Skaberen af Desperate Housewives hedder Marc Cherry, og han har tidligere haft en del erfaring med komedie-serierne, idet han i mange år skrev fast for mormor-løjerne The Golden Girls, og dennes spin-off The Golden Palace. Cherry har selv et bud på, hvorfor han kan ramme beskrivelserne af kvinderne så godt. Kigger man det omfattende ekstramateriale til denne flotte dvd-udgivelse igennem, fortæller han nemlig, at han mener, at det er fordi, han er homoseksuel og derfor ikke virker som en 'mulighed' for kvinder. De kan simpelthen fortælle ham alt, da han ikke er ude efter dem – og omvendt. Under alle omstændigheder fortjener Marc Cherry uendelig stor ros for sin fine portrættering af det feminine køn, som serien netop ikke slår plat på. Situationerne er selvfølgelig langt ude og alt for dramatiske, men følelserne er ægte nok. Og den slags ser man ikke meget af på tv.

Mere soap, satire og spænding – tak!
I USA er anden sæson er serien gået i gang, og herhjemme er de nye afsnit også på vej, men for alle dem, der ikke nåede at følge med i første runde, er denne dvd-boks en herlig præsentation. Hver af de seks skiver rummer fire afsnit, et par slettede scener og en lille featurette, der går bag serien og ofte er vældig interessant. Marc Cherry har sammen med instruktør Larry Shaw også indtalt kommentarspor til udvalgte afsnit, og de er ligeledes sjove og spændende at lægge ører til. Der bliver ikke afsløret meget om den kommende sæson, så det er kun for at se eller gense sæson 1, at man bør investere i box-settet. Og er man tilhænger af drama-serier med et vittigt væld af genrefletninger bør man ikke undgå muligheden for et af de bedre tv-fænomener om livet i forstaden og alt, hvad det kan bringe.