Phoenix & Witherspoon som countrymusikere

28-06-06:
Walk the Line

Soundtrack: Walk the Line

- CinemaZone.dk anmelder filmens soundtrack

Skrevet den 3/2-2006 af Pelle Sonne Lohmann

Manden i sort – countrylegenden Johnny Cash – portrætteres i filmen Walk the Line af Joaquin Phoenix, der med stort gåpåmod har påtaget sig opgaven at levere vokal til indeværende soundtracks genindspilninger af adskillige Cash-klassikere. Lidt af en opgave for den umiddelbart forudsætningsløse Phoenix og hans medskuespiller, Reese Witherspoon, der ligeledes 'synger sin rolle' som June Carter Cash.

Fox Film
Begge har naturligvis nydt godt af intense forløb med personlige sangundervisere, og det kan høres, selv om der indimellem kommer ridser i lakken. Overordnet gør Joaquin Phoenix, der dominerer soundtracket, en fornem figur, hvor han et langt stykke hen ad vejen indfanger forbilledets mildt monotone, lidt skødesløse og alligevel insisterende nærværende vokal. Sommetider halter tonerne dog en smule, og så savner man ellers den professionelle musikers overskud og særlige energi, der kunne have peppet den lidt søvndyssende vokal op.

Derfor er det uhyre hensigtsmæssigt og lidt af en fryd, at de ganske unge medspillere, Tyler Hilton og Waylon Malloy Payne (der optræder som henholdsvis Elvis Presley og Jerry Lee Lewis i filmen, og som i virkelighedens verden er etablerede musikere), kommer til fadet med henholdsvis et og to numre. Uden at have studeret tracklisten hører man fluks, at hér har man at gøre med 'ægte' musikere; de udstråler helt enkelt en ganske anden snert og kolorit end Joaquin Phoenix.

Fox Film
Reese Witherspoon synger leadvokal på to numre og klarer herudover et par rørende duetter med Phoenix, hvoraf "It Ain’t Me Babe" står som noget helt specielt. Umiddelbart skuffer hendes lidt tamme fortolkning af "Wildwood Flower", men hun tager herligt hævn på "Juke Box Blues", hvor hun for alvor leger med accenterne og i det hele taget lader til at boltre sig.

Musikken kan man næppe pille ved. Mesterproduceren T-Bone Burnett, der blandt meget andet var manden bag det vidunderlige soundtrack til Coen-brødrenes odyssé, O Brother, Where Art Thou?, har samlet en habil flok musikere, der leverer varen i ånden fra mesteren. Måske virker udtrykket en smule for strømlinet og poleret, når man lige har hørt en klassisk Cash-skive som "Live At San Quentin", men påtaget patina er der ikke meget ved, så det pæne udtryk må være optimalt.
Tracklisten tæller selvfølgelig uomgængelige sager som "I Walk The Line", "Ring Of Fire" og "Folsom Prison Blues", men det er i lige så høj grad blandt de nette overraskelser, at højdepunkterne skal findes; det er også hér, at soundtracket finder sin berettigelse.