Berlinale '06: Danmark og Altman i konkurrence
31-01-06:
Oscar-nomineringerne 2006

Berlinale '06: Bjørnejagten kan begynde

Den 56. jagt på guld- og sølvbjørne i Berlin er gået ind, og CinemaZone har pakket den skarpladte pen og er draget til en af filmlandskabets mest prestigefyldte festivaler.

Skrevet den 10/2-2006 af Søren Langelund

Det er Venedig, Cannes og så Berlin, der udgør de tre europæiske filmfestivalsmusketerer, og traditionen tro er det den tyske mastodont, der sparker festivalsæsonen i gang. Fra i dag og frem til den 19. februar er Internationale Filmfestspiele Berlin i gang på højtryk, og i løbet af de kommende uger må tyske dyder som pølser og tyrolerhatte se deres rampelys stjålet af et hav af film. For 56. gang uddeles der guld- og sølvbjørne syd for grænsen, og et sandt slaraffenland åbner sig for enhver filminteresseret.

Biografen i Zoo.
De kæmper om Guld’et
Mest fokus er der ikke overraskende på hovedkonkurrencen, hvor vinderen af den internationale jurys gunst kan gå hjem med den feterede Guldbjørn. Juryen ledes i år af den engelske skuespillerinde Charlotte Rampling, og hun skal – sammen med de øvrige jurymedlemmer – i løbet af de kommende dage græde, grine og gyse over et meget forskelligt udvalg af spritnye film. Blandt dem er de seneste værker fra de gamle mestre Robert Altman og Claude Chaprol, der drager til Berlin med hhv. A Prairie Home Companion og L'ivresse du pouvoir (Comedy Of Power). Umiddelbart ser specielt Altmans nyeste kreation om backstage-livet på et amerikansk radioprogam yderst interessant ud. Det er ikke blot hans seneste film siden Gosford Park - det er også en klassisk Altmansk stjerneparade med bl.a. Meryl Streep, Kevin Kline, Robin Williams, Lindsay Lohan, Woody Harrelson, Tommy Lee Jones og John C. Reilly.

Vilje, Guantanamo og sæbe
Foruden de stort profilerede amerikanske og franske bidrag findes der bl.a. også fire tyske film, der skal forsvare de nationale faner. Specielt store forhåbninger er der til Matthias Glasners Der frei Wille, der skildrer den sælsomme romance mellem en voldtægtsforbryder og en psykisk ustabil pige. Den tidligere Guldbjørn-vinder Michael Winterbottom vil også forsøge at gentage succesen med den semidokumentariske The Road To Guantanamo , hvor en kærlighedshistorie vikles ind i stridighederne mellem Afghanistan og USA efter 11.september 2001. Man skal dog ikke glemme, at vi også i år har et dansk bidrag i hovedkonkurrencen i form af debutanten Pernille Fischer Christensens En soap. Denne humoristiske, ukonventionelle kærlighedshistorie har Trine Dyrholm og David Dencik i de to hovedroller, og kan ses i de danske biografer fra den 7. april.

Festivalleder Dieter Kosslick og en Guldbjørn.
Mere dansk
Den danske filmindustri er også repræsenteret i flere af festivalens øvrige konkurrencer. I underkategorien ’Panorama’, der blander smalle art film med mere kommercielle film, konkurrerer Annette K. Olesens integrationsdebatterende 1:1 om priserne, der uddeles af en såkaldt ’Indenpendent Jury’. Den skal bl.a. konkurrere med Neil Jordans transseksuelle tragikomedie Breakfast on Pluto, med Liam Neeson og Cillian Murphy, der fortjent modtog en Golden Globe-nominering for filmen. Traditionen tro er danske film også i år repræsenteret i børne- og ungdomskonkurrencen ’Kinderfilmfest’. Niels Arden Oplevs spillefilm Drømmen er med i hovedkonkurrencen, mens både Aage Rais-Nordentofts kortfilm Sprækker og Jannik Hastrups animationsfilm Krig og kager deltager i børnefilmkonkurrencens kortfilmskategorier. Danmarks bud på en ’Shooting Star’ bliver Beate Bille, bl.a. kendt fra Per Flys Drabet af sted, og hun vil således være særligt i fokus på den røde løber.

Uden for konkurrence
Langt fra alle film på festivalen er dog konkurrencefilm. Det europæiske filmpublikum kan således også i år nyde godt af snigpremierer på nogle af årets formodentligt største oplevelser, idet flere stjernebesatte film er programsat for at tiltrække opmærksomhed omkring både filmene og festivalen. Nogle af de mest spændende film, der vises uden for konkurrence, er Terrence Mallicks Pocahontas-epic The New World, den tempofyldte olie-politiske thriller Syriana med bl.a. George Clooney og Matt Damon, samt forfatter-biopic’en Capote, der om nogle uger formodentligt indkasserer Phillip Seymour Hoffman en velfortjent Oscar for Bedste Mandlige Hovedrolle. Derudover bliver det bestemt også interessant at se, hvad Michel Gondry - instruktøren af Evigt solskin i et pletfrit sind - byder på med The Science of Sleep, der har det spanske stortalent Gael García Bernal i hovedrollen.

Film nonstop
Endelig tilbyder årets festival også et retrospektivt kig på filmklassikere, arrangeret af Berlin Filmmuseum. Nørden med huller i den filmhistoriske horisont kan således få sig et kig på så forskellige klassikere som Cukors A Star is born, Bergmans Sommeren med Monika og Sirks Imitation of Life. Også her er dansk film naturligvis repræsenteret – denne gang af Gabriel Axels Babettes Gæstebud.

Så der er mulighed for at få stillet et hvert tænkeligt filmbehov frem til den 19. februar. Deutschland er i den grad über alles i disse dage.