10-02-06:
Berlinale '06: Bjørnejagten kan begynde

Berlinale '06: Danmark og Altman i konkurrence

Danmarks En Soap og Robert Altmans A Prairie Home Companion har været på lærrederne i Berlin.

Skrevet den 14/2-2006 af Kenneth McNeil

Den berlin’ske filmfestival er på meget få år vokset fra at være en
lille, europæisk parentes til at være en af de vigtigste begivenheder i den årlige filmkalender. Lige fra udvalget af store stjerner som Clooney, Hoffman, Bernal og Altman til potentialet i de små, avantgardistiske kortfilm, er der ambitiøse anstrøg. Der er simpelthen noget for enhver smag - kvalitet for enhver smag. Det gælder både inden for og uden for konkurrencen om Guldbjørnen.

Billede fra den danske film En Soap.

Nordisk film - Lars Wahl
Ros til danske skuespillere
Engelske Marc Evans' afdæmpede og afbalancerede, men også lige vel afslappede Snow Cake åbnede hovedkonkurrencen i torsdags, men det var en dansk film, der løb med de første fine roser. Pernille Fischer Christensens meget omtalte og ombejlede En soap skød festivalens første dag med fuldt program i gang og fik en pæn modtagelse fra den internationale presse, der dog ikke ligefrem mødte talstærkt op til den efterfølgende pressekonference. Speciel ros fik de to hovedrolleindehavere - David Dencik og Trine Dyrholm - men det er dog yderst tvivlsomt, om den lille, budgetstramme film om transseksualitet og forhold mellem udkantsmennesker ligefrem kommer til at kæmpe med om Guldbjørnen. Men en mindre pris er ikke utænkelig.

Internationale op- og nedture
Derudover er den østrigske Slumming, tyske The Elementary Particles, bosniske Grbavica, tyske Der Freie Wille, spanske El Custodio og - ikke mindst - amerikanske A Prairie Home Companion blevet vist. Der var udbredt skuffelse over den lidt nemme, lidt Balkan-krisehungrende Grbavica om det spændte forhold mellem en mor og en datter, og den stort opsatte og meget ventede filmatisering af bestselleren The Elementary Particles, med store navne som Moritz Bleibtreu og Franka Potente på rollelisten, fik heller ikke udelt ros. For trods nogle fine betragtninger om forholdet mellem tragedie og komedie, om at miste og vinde tilbage og bevæge sig i dette eksistentielle krydsfelt, forsøger filmen flere steder at sætte sig mellem to stole. Det ene øjeblik er det nænsomt iagttaget, lettere perfidt coming-of-age-film med en kredsen om seksualitet ikke set siden Philip Roths bog "Portnoy's Complaint", det næste er det en meget tung film om liv, død og alt det i mellem. Derimod fik det spanske bidrag, El Custodio, en varm velkomst og ligner en potentiel outsider til Guldbjørnen. Hvis altså den kan overvinde en gammel mesters (potentielle) sidste kreative udløsning.

80-årige Altman i Berlin.

Berlinale.de
En varm, human svanesang
80-årige Robert Altmans rolige, bittersøde fortælling om det faktiske amerikanske radioshow A Prairie Home Companion fiktive endeligt har nemlig været den store oplevelse. Det er en lille, personlig film om at leve mens man gør det og elske mens man tør det, der i manges hænder var blevet en banal svanesang, men i Altmans er en herlig, varm hyldest til en simplere, mere human tid. "The main reason for the popularity of the show is its loyalty to the listeners. We just tried to capture the soul of Garrison's humour and inspirational warmth", som en frisk, selvironisk Altman forklarede på det efterfølgende pressemøde, hvor han var flankeret af bl.a. Meryl Streep, Woody Harrelson og Lindsay Lohan (del af filmens imponerende ensemble, der har radioshowets og filmmanuskriptets ophavsmand, Garrison Keillor, i front). Der er blevet gisnet meget om, A Prairie Home Companion ikke blot er den gamle radioæras svanesang, men også Altmans personlige (Paul Thomas Anderson var endda med på settet som back-up-instruktør - "in case I croaked", som Altman udtrykte det!), men det ville den gamle legende dog ikke kommentere. Det ville være et smukt, bittersødt farvel lige efter Altmans hjerte, men det ville - som det søndag middag blev bevist - også være et tab for hele filmverdenen.

I temaet Berlinale 2006:

Berlinale '06: Bjørnejagten kan begynde

Hvem spillede ikke med i The Outsiders?